Analyser


Forbrugerne går op i bæredygtighed

Mange forbrugere tænker over bæredygtighed i forbindelse med fødevarer. Landbrug & Fødevarer har derfor spurgt forbrugerne, hvordan de konkret vurderer bæredygtigheden af fødevarer og hvilken adfærd, de selv har for at forbruge mere bæredygtigt.

Trends, Bæredygtighed

Download Forbrugerne går op i bæredygtighed

Økologi bidrager til en bedre kvalitetsopfattelse ved spisesteder

Danskerne spiser mere og mere ude og går samtidig mere og mere op i økologi. Denne analyse ser derfor nærmere på, hvordan danskerne ser på økologi, når de går ud og spiser og hvorvidt øget udbud af økologisk mad og drikke må formodes at bidrage positivt til spisestederne.

Trends

Download Økologi bidrager til en bedre kvalitetsopfattelse ved spisesteder

Danskerne er positivt stillet over for De officielle kostråd

Bombardementet af forskelligartede informationer om hvad der er sundt, gør det svært for danskerne at finde ud af, hvad der er rigtigt og forkert. Denne nye undersøgelse viser imidlertid, at myndighedernes anbefalinger og kostråd nyder høj troværdighed blandt befolkningen.

Trends

Download Danskerne er positivt stillet over for De officielle kostråd

Færre madpakker - men fortsat populært

Madpakker har i mange år været det, som flest danskere spiser til frokost. Tidligere analyser foretaget af Landbrug & Fødevarer har dog vist en faldende tendens i brugen af madpakker. Denne analyse ser nærmere på, hvordan det ser ud i 2017.

Trends

Download Færre madpakker - men fortsat populært

Vi foretager færre indkøbsture efter dagligvarer

I disse år ændrer danskerne deres indkøbsmønstre. F.eks. køber danskerne sjældnere ind og placerer oftere deres stor-indkøb i lavprissupermarkederne. Dette lægger et pres på fødevaresektoren for at imødekomme udviklingen ved at se på nye idéer og muligheder.

Trends

Download Vi foretager færre indkøbsture efter dagligvarer

Danskerne har tillid til Fairtrade-mærket

Fairtrade-mærket er en af de bedst kendte mærkningsordninger for produkter på det danske marked - kun overgået i kendskab af det såkaldte Ø-mærke. Samtidig opfattes Fairtrade-mærket i høj grad som et troværdigt mærke. Der er dog stor forskel på, hvor ofte danskerne køber Fairtrade-mærkede produkter.

Bæredygtighed, Trends

Download Danskerne har tillid til Fairtrade-mærket

Børnefamilier: Svært at leve sundt i en travl hverdag

Børnefamilier føler sig i højere grad end andre presset på tid i hverdagen, men tilbereder alligevel oftere varm aftensmad end gennemsnittet. Landbrug & Fødevarer har set nærmere på denne spændende forbrugergruppe med fokus på deres aftensmad.

Sundhed

Download Børnefamilier: Svært at leve sundt i en travl hverdag

Langt flere danskere køber oftere økologi

Siden 2013 har Landbrug & Fødevarer årligt undersøgt danskernes forbrug af økologiske fødevarer. I denne analyse ser vi nærmere på status i 2017 og udviklingen siden 2013. Den nyeste undersøgelse viser, at stort set alle danskere køber økologi, men at der er stor forskel på, hvor ofte de gør det. Det er udover prisen bl.a. tilgængelighed og udvalg, som kan være en hindring for at købe mere økologi.

Trends, Bæredygtighed

Download Langt flere danskere køber oftere økologi

8 ud af 10 danskere: Positiv overfor et statsligt dyrevelfærdsmærke

Det statslige dyrevelfærdsmærke for grisekød er på vej i handlen. Landbrug & Fødevarer har derfor benyttet anledningen til at undersøge, hvordan vi kan forvente, at danskerne vil tage imod mærket, og hvor meget dyrevelfærd egentlig betyder i købssituationen.

Trends, Dyrevelfærd, Kød

Download 8 ud af 10 danskere: Positiv overfor et statsligt dyrevelfærdsmærke

Danskerne vil gerne leve mere klimavenligt

Danmark og danskerne går op i klima og klimavenlighed, men er vi villige til at ændre vores måde at leve på for at tage hensyn til klimaet? Det har Landbrug & Fødevarer spurgt danskerne om i en ny undersøgelse.

Bæredygtighed, Trends, Madspild

Download Danskerne vil gerne leve mere klimavenligt

På cafe og fastfood restaurant hver måned

Udespisning fylder mere og mere i danskerne samlede fødevarebudget1. Landbrug & Fødevarer har derfor undersøgt, hvor danskerne spiser ude, hvor ofte de gør det, og hvilke holdninger de har til det.

Trends

Download På cafe og fastfood restaurant hver måned

Alle vil gerne leve sundt – men hvordan?

Danskerne beskriver deres mad og drikke som både sund og usund og vil gerne leve sundere. Men samtidig er der delte meninger om, hvilke fødevarer, der bidrager til en sund livsstil og hvilke, der ikke gør.

Sundhed

Download Alle vil gerne leve sundt – men hvordan?

8 forbruger- og fødevaretrends for 2017

Ønsket om fuld gennemsigtighed og troværdige fortællinger er nogle af de vigtigste tendenser for fødevarer i 2017. Samtidig vil aspekter inden for bæredygtighed fylde mere og mere i forbrugernes bevidsthed.

Trends

Download 8 forbruger- og fødevaretrends for 2017

Er ’spelt-segmentet’ i virkeligheden i Nordjylland?

Brød er ikke bare brød, og specielt én type brød pådrog sig op gennem 00’erne ekstra stor opmærksomhed – nemlig speltbrødet.

Sundhed, Trends

Download Er ’spelt-segmentet’ i virkeligheden i Nordjylland?

Forbrugerne er åbne for at grille uden for sæsonen

I forbrugernes bevidsthed har grill en helt særlig og positiv aura omkring sig, der rummer smag, fællesskab og afkobling. Med gasgrillens entré i de danske hjem er det også muligt at nyde dette i en ellers travl hverdag.

Kød

Download Forbrugerne er åbne for at grille uden for sæsonen

Hver fjerde tænker over bæredygtighed ved valg af fødevarer

Bæredygtighed er begyndt at fylde mere og mere i mediebilledet, men hvem har bæredygtighed med på listen over det, de lægger særligt vægt på ved køb af fødevarer?

Trends, Bæredygtighed

Download Hver fjerde tænker over bæredygtighed ved valg af fødevarer

Forbrugerne ønsker en genvej til den hjemmelavede mad

Convenience-produkter buldrer frem og er en værdsat, udstrakt hånd til danskerne, når sulten skal stilles. Convenience-fødevarerne har dog deres største force og fremtid, når de kan lette og ikke erstatte madlavningen.

Convenience

Download Forbrugerne ønsker en genvej til den hjemmelavede mad

Mindre madspild i værdikædeperspektiv

700.000 tons. Så meget madspild er der samlet set i hele værdikæden. Denne rapport peger på, at aktiviteter, på tværs af værdikæden, kan være med til at komme en del af spildet til livs.

Mejeri, Frugt og grønt, Kød, Madspild

Download Mindre madspild i værdikædeperspektiv

Danskerne siger farvel til kummefryseren

Salget af frysere og køle/fryseskabe er faldet siden 2006 og forbrugerne køber færre og færre kummefrysere. Øget fokus på madspild kan øge behovet for fryserkapacitet.

Aktiviteter, Mejeri, Temaer

Download Danskerne siger farvel til kummefryseren

Forbrugerne vælger dansk, når de ønsker god dyrevelfærd

Selvom dyrevelfærd er blevet vigtigere for forbrugerne, er pris og synlighed er barrierer for, at de vælger bedre dyrevelfærd. Og så har danskerne lavt kendskab til, hvordan dyrene lever.

Download Markedsanalyse om dyrevelfærd

Kantinegæstens stemme

Lækre varme retter, et spændende udvalg af salat/grønt samt kød og fjerkræ er de vigtigste elementer i en god kantine. Der er relativ høj tilfredshed blandt de danske kantinegæster, men de efterspørger mere økologi og flere danske råvarer.

Download Kantinegæstens stemme

Mejeri rimer på økologi, men også på pris

Landbrug & Fødevarer har i en undersøgelse, spurgt danskerne hvad de lægger mest vægt på, når de køber mejeriprodukter. Økologi, pris og friskhed er de faktorer, som flest af respondenterne angiver. Mange lægger imidlertid også vægt på, om produktet er dansk produceret, samt om det er sundt.

Download Mejeri rimer på økologi, men også på pris

Pris betyder mindre for danskernes fødevarevalg

Pris betyder stadigt mindre for forbrugerne, mens faktorer som økologi, dyrevelfærd og dansk produktion betyder mere.

Download Pris betyder mindre for danskernes fødevarevalg

Bæredygtighed betyder mest for unge

Bæredygtighed er på manges læber i disse tider. Begrebet kobles sammen med alt fra miljø over design til økonomi og sociale forhold. En af de brancher der er særligt fokus på, er fødevarebranchen.

Trends

Download Bæredygtighed betyder mest for unge

8 vigtige fødevaretrends i 2016

Ønsket om ren, ægte mad og stigende bevidsthed om respekt for mennesker, dyr og natur er nogle af de trends, vi ser for 2016.

Download 8 vigtige fødevaretrends i 2016

Frokosten er det måltid, som flest springer over

Selvom de unge generelt oftere springer nogle af hovedmåltiderne over på ugentligt basis, er det personer i alderen 60+ det er særligt problematisk for. Denne gruppe skal nemlig være særligt opmærksom på at få nok protein.

Æg, Mejeri

Download Frokosten er det måltid, som flest springer over

Kvinder vejer tungere i statistikken

De sidste ti år har det været mere almindeligt for mænd at være overvægtige end normalvægtige - nu er kvinderne på vej mod det samme. Mens andelen af overvæg-tige og svært overvægtige mænd ligger uændret på 53 pct., er andelen for kvinder de senere år steget fra 39 pct. til 44 pct.

Download Kvinder vejer tungere i statistikken

Børnefamilier smører 13 madpakker om ugen

En stor andel af danskerne smører madpakker hver uge, og det er især børnefamilier med skolebørn, som smører særligt mange madpakker. Dog tyder noget på, at fast food er på vej ind i fleres frokostvaner.

Download Børnefamilier smører 13 madpakker om ugen

Danskerne ønsker at spise mindre fedt og salt

Landbrug & Fødevarer har i en befolkningsundersøgelse spurgt danskere, om der er nogle næringsstoffer, de gør sig umage for at spise mere eller mindre af. Fedt, kulhydrat og salt er de næringsstoffer, danskerne bevidst spiser mindre af, mens protein og calcium får lov til at fylde mere på tallerkenen.

Download Danskerne ønsker at spise mindre fedt og salt

Gode muligheder for øget salg af frugt og grønt

En ny undersøgelse blandt butikskunder på indkøbstur, udpeger en række konkrete tiltag, der kan øge salget af frugt- og grønt i dagligvarebutikkerne.

Download Gode muligheder for øget salg af frugt og grønt

Øget fokus på madspild fra jord til bord

Madspild koster årligt 60 mia. euro for landbrugs- og fødevarevirksomheder i Europa, anslår ny rapport. Flere innovative løsninger mod madspild globalt kan måske være med til at reducere tabet.

Download Øget fokus på madspild fra jord til bord

Kylling imødekommer sundhedstrend

Danskernes køb af kylling er stigende. Det er måske fordi kylling typisk indgår i de aftensmadsretter, som forbrugerne vælger, når de ønsker et sundere aftensmåltid.

Download Kylling imødekommer sundhedstrend

De globale fødevarepriser falder til laveste niveau siden sommeren 2010

De globale fødevarepriser målt, ved FAO’s fødevareprisindeks, falder for tredje måned i træk og er nu på laveste niveau siden sommeren 2010. I forhold til sidste måned, er især priserne på kornprodukter faldet, hvilket primært skyldes, at der er et rigeligt udbud af korn i verden.

Download De globale fødevarepriser falder til laveste niveau

Børnefamilier er vigtige for madkulturen

Børnefamilier laver oftere mad, de har et større repertoire af retter og de tager deres børn med i køkkenet. Derfor er de en vigtig forbrugergruppe at tale med pga. deres rolle som bærere af madkulturen i Danmark.

Download Børnefamilier er vigtige for madkulturen

Fremtiden ser lys ud for europæisk fjerkrækød

EU-kommissionen forventer, at europæerne vil spise 7% mere fjerkræ det næste årti. Det giver gode afsætningsmuligheder for de danske producenter.

Download Fremtiden ser lys ud for europæisk fjerkrækød

Butikskunder tænker i måltider

Butikskunder tænker i hele måltider, når de er ude og købe ind. Og lige præcis indkøbsformålet er vigtigt at tage udgangspunkt i for at sikre en optimal indretning af køledisken.

Download Butikskunder tænker i måltider

Fødevaretrends for år 2015

Stigende efterspørgsel efter autentisk mad, sunde snacks og convenience-produkter er blot et par af de fødevaretrends, Landbrug & Fødevarer forventer at se i år 2015.

Download Fødevaretrends for år 2015

Globalt potentiale i onlinehandel med dagligvarer

I de seneste år har den globale onlinehandel været i kraftig vækst, og det afspejler sig på størstedelen af produktkategorierne. Dagligvarer halter dog bagefter, men er også en kategori med potentiale for vækst.

Download Globalt potentiale i onlinehandel med dagligvarer

Kød er den væsentligste årsag til at købe ind

Kød spiller en central rolle i danskernes aftensmåltid. Derfor er det interessant at se nærmere på, hvad forbrugeren køber af kød til aftensmad, og hvordan det foregår, hvilket denne markedsanalyse stiller skarpt på.

Download Kød er den væsentligste årsag til at købe ind

Økologiske forbrugere lever sundere

De forbrugere, der oftere end andre køber økologiske fødevarer, lever typisk sundere end andre. Endvidere viser det sig, at der er gode muligheder for at få endnu mere økologi afsat til forbrugerne i Danmark.

Download Økologiske forbrugere lever sundere