Æggeindkøb er præget af vaner og værdier

Det er langt fra tilfældigt, hvilke æg forbrugerne lægger i kurven. Pris og kvantitet er oftere indkøbsdrivere for 18-29-årige, mens 30-40-årige prioriterer økologi og dyrevelfærd, viser ny undersøgelse.

Selvom forbrugerne mellem 18-29 år og 30-40 år aldersmæssigt ligger i forlængelse af hinanden, er der en overraskende stor forskel i adfærden mellem grupperne, når de køber æg. Det viser en analyse foretaget af Norstat for Landbrug & Fødevarer. Og det er en god idé at have for øje hvilken målgruppe du vil ramme, når du skal sælge æg. Forbrugerne er nemlig meget bevidste om, hvilke æg de køber.

Æg er et vanebaseret køb
Det er ikke tilfældigheder der afgør, hvilke æg forbrugerne hiver ned fra hylden. ”Undersøgelsen viser, at knap seks ud af ti danskere på forhånd ved, hvilke æg de vil købe, allerede inden de går ind i butikken. Det er især forbrugere mellem 30-40 år, der på forhånd har besluttet sig for, hvilken æggebakke de vil lægge i kurven,” siger forbrugersociolog Nina Preus fra Landbrug & Fødevarer.

Indretningen bør følge forbrugernes beslutningstræ
At beslutningen er truffet på forhånd har betydning for den måde butikkerne bør indrette sektionen med æg. ”Hvis de unge forbrugere ikke bruger tid på at vælge produktionsform og pakkestørrelse i butikken, bør fokus i detailhandlen ligge på at indrette hylderne i tråd med deres beslutningsproces, så målgruppen nemt kan finde deres foretrukne æg,” siger Nina Preus.

Nina Preus mener, at det dermed er et spørgsmål om at finde frem til de parametre, som forbrugere mellem 18 og 40 år orienterer sig efter ved hylderne med æg, snarere end at udvikle materiale, der skal inspirere og påvirke det valg forbrugeren træffer ved hylden.”Ved at mindske tiden, som forbrugeren skal bruge på at finde sit foretrukne produkt, kan butikken øge muligheden for mersalg af hele æggekategorien,” slår Nina Preus fast.

Pris og økologi er vigtigst
Økologi topper som valgkriterie ved køb af æg, hvis man kigger samlet på de 18-40-årige. Det efterfølges af pris, god dyrevelfærd og godt tilbud. Analysen viser samtidig, at denne top fire over valgkriterier dækker over væsentlige forskelle mellem de 18-29-årige og de 30-40-årige. ”Konkret viser det sig, at de unge under 30 år i højere grad vælger efter kvantitet, pris og gode tilbud, mens de 30-40-årige oftere vælger æg, som er økologiske og fra produktioner med god dyrevelfærd,” uddyber Nina Preus.

En kategori med vækstpotentiale
Undersøgelsen spår en lys fremtid for æggebranchen. ”Én ud af fem forbrugere mellem 18-40 år forventer at spise flere æg i fremtiden, og begrunder det blandt andet med ægs alsidighed, anvendelighed i mange retter og den gode mæthed og smag, som retter med æg giver. Så det tegner godt for kategoriens vækstpotentiale. Derudover kan vi se, at trendsætterne er dem der spiser flest æg, hvilket peger i samme retning,” afslutter Nina Preus.