Blomkål taber markedsandele

Blomkål har et image som værende lidt gammeldags. Det er en af årsagerne til et faldende forbrug i Europa.

Selvom blomkål stadigvæk er på top-10 listen over de mest købte grønsager i mange europæiske lande, viser tallene, at produktion og forbrug er faldende. Det skriver gartnertidende.dk

Siden 1990erne har blomkål mistet markedsandele til broccoli, blandt andet fordi den har et image som værende traditionel og gammeldags.

Derudover opleves blomkålshovederne også som værende for store til de efterhånden dominerende en- og topersoners husholdninger.

Faldende arealer med blomkål i EU
Arealet med blomkål er for eksempel faldet med fire procent i Tyskland og ligger med 4.057 hektar i 2014 på det laveste niveau siden 1992.

I Frankrig er arealet faldet med seks procent til 16.700 hektar, det hidtil mindste areal. Lignende tendenser ses i de øvrige europæiske lande.

Ingen grund til optimisme
Aldersstrukturen i Tyskland for dem, som køber blomkål, viser, at der ikke er grund til optimisme for fremtiden.

Unge under 30 år køber langt færre blomkål – samt rosenkål, grønkål og romanesco – end gennemsnittet. Til gengæld spiser de flere broccoli end gennemsnittet. Modsat køber de ældre mange blomkål: Gruppen over 60 år køber mere end halvdelen af alle blomkål.

Udfordringen er, at selvom man som ung spiser broccoli, vil man ikke automatisk begynde at bruge blomkål senere. Derfor – når denne gruppe bliver ældre – vil de fortsat bruge broccoli, hvilket vil give yderligere vækst i broccoli og et fortsat fald i blomkål, skriver AMI.