Danskerne tager godt imod nyt, statsligt dyrevelfærdsmærke

Forbrugerne vil guides til at vælge bedre dyrevelfærd. Ny mærkning hjælper dem på vej.

 

Danskerne kan ikke gennemskue bare ved at se på en pakke koteletter, hvordan grisen har haft det. Det skal det nye, statslige dyrevelfærdsmærke, som blev præsenteret af Fødevareministeriet mandag morgen, ændre på. Målet med mærkningen er at øge dyrevelfærden i de danske stalde og samtidig øge gennemsigtigheden for forbrugerne.

 

Forbrugerne vil gerne betale for øget dyrevelfærd
En europæisk undersøgelse af forbrugernes holdning til dyrevelfærd zoomer ind på forbrugernes betalingsvillighed. Her viser det sig, at danskerne er særligt villige til at betale ekstra for dyrevelfærdsvenlige produkter. Det er kun Sverige, Holland og Luxemborg, der har en større betalingsvillighed end Danmark.

 

Øget betalingsvillighed afspejler sig ikke i praksis

På trods af den høje betalingsvillighed er realiteten dog en anden, når forbrugerne træffer deres valg ved køddisken. Det viser en ny undersøgelse, hvor Gallup for Landbrug & Fødevarer har spurgt 2.982 danskere om, hvilke kriterier de har haft for deres seneste indkøb. Her svarer kun seks procent nemlig, at dyrevelfærd er et paramter, der har betydning for deres køb. I dag går danskerne efter kød fra Danmark, når de vil have kød, som har sikret en god dyrevelfærd. Men ”dansk” dækker over mange andre kvaliteter end god dyrevelfærd, fx fødevaresikkerhed og kort transporttid.

Forbrugerne: Dansk er lig med god dyrevelfærd

 

Otte ud af ti mener, at dyrevelfærdsmærket er en god idé

Den nye undersøgelse viser også, at to ud af tre forbrugere mener, at der er behov for en tydeliggørelse af dyrevelfærd på fødevarer i dagligvarehandlen. Og otte ud af ti er positive over for et statsligt dyrevelfærdsmærke. Undersøgelsen peger dermed på, at forbrugerne går op i dyrevelfærd – men at de gerne vil guides til, hvordan de vælger den.

 

Hjerter skal sikre mere dyrevelfærd

I den nylancerede ordning kan kødet få mellem et og tre hjerter. Jo flere hjerter, desto bedre dyrevelfærd. Til at begynde med omfatter mærkningen kun grisekød, men bliver foldet ud til at omfatte kød fra andre dyr. Læs mere om de dyrevelfærdskrav, som stilles ved de forskellige niveauer. Så er du godt klædt på til at vejlede dine kunder efter det nye mærke - og guide dem til at vælge bedre dyrevelfærd.

Læs mere: Sådan ser det nye dyrevelfærdsmærke ud