Danskerne vil have Ø-mærket mælk og ost

Økologi er det vigtigste valgkriterium for forbrugerne, når de shopper i mejeri-afdelingen. Pris og friskhed følger efter, viser ny analyse.

Pris har siden 2012 ligget solidt på førstepladsen, som den enkeltstående parameter, danskerne vælger mejeriprodukter ud fra. Den må nu se sig slået ned på andenpladsen af økologi, viser analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Mejerikategorien er front-runner på økologi
Sammenligner man danskernes generelle præferencer for fødevarer med deres præferencer for mejeriprodukter, viser der sig nogle forskelle: ”Pris erobrer stadig førstepladsen, men tendensen er, at færre end tidligere prioriterer pris højest, fordi der nu er stærk opmærksomhed på økologi, danskproduceret og dyrevelfærd,” forklarer forbrugersociolog hos Landbrug & Fødevarer, Nina Preus og fortsætter: ”Indenfor mejerikategorien vægter 22 pct. økologi højest. Noget kunne tyde på, at mejeri er motor for den stigende prioritering af økologi generelt.”

Danskhed er vigtigst vest for Storebælt
Dykker vi ned i geografien, så deler landet sig. ”Andelen af respondenter, som først og fremmest lægger vægt på om et mejeriprodukt er danskproduceret, er størst vest for Storebælt. Til gengæld er det forbrugerne i Region Hovedstaden, der rækker ud efter Ø-mærket, når de står i mejeriafdelingen,” siger Nina Preus.

Unge kigger efter prisen
Ligesom geografien rummer forskellige prioriteter, når det kommer til mejeriprodukter, er der også forskel blandt aldersgrupper. "Unge mellem 15-29 år kigger mest efter prisen, mens forbrugere over 50 år i højere grad end de yngre foretrækker at deres mejeriprodukter er danskproducerede.” slutter Nina Preus.

Top 5

Disse valgkriterier forbrugerne vægter højest, når de køber mejeriprodukter.

  1. Økologi
  2. Pris
  3. Friskhed
  4. At det er danskproduceret
  5. Smag

Kilde: Norstat for Landbrug & Fødevarer, november 2015

Flere mejeri-indsigter?

Du kan dykke ned i mejeri-analysen her.