Den globale tallerken

Handler kød-frie dage egentlig om at vælge fra? Måske ikke, siger forbrugersociolog og peger på et historisk boom i nye proteinkilder.

 

Opbrud med ”plejer” er kommet for at blive
Der er lige nu generelt et opbrud inden for mad. Det er tydeligt, at forbrugerne kigger efter nye steder hvor de kan finde mæthed og velsmag – og det påvirker især brugen af animalske fødevarer. Forbrugersociolog hos Landbrug & Fødevarer, Nina Preus, beskriver det som at den traditionelle inddeling af tallerkenen efter ’Y-modellen’ er kommet under pres. ”Flere og flere forbrugere har dage, hvor de begrænser eller helt undlader kød i aftensmaden, og de plantebaserede fødevarer buldrer lige nu frem på bekostning af især rødt kød, men også andre typer animalske fødevarer”, fortæller Nina Preus.

Læs om årets store trends

Værd at holde øje med
Udviklingen er vigtig at holde øje med. For det er en bevægelsen vi kommer til at se meget mere til på markedet i 2018. ”Vi ser en tendens til, at der skæres ned på det røde kød, men det er egentlig ikke overraskende i lyset af de mange alternative fødevarer og ingredienser, der lander på hylderne i disse dage”, siger Nina Preus.

Tilvalg fremfor fravalg
For nogle forbrugere handler det ikke kun om et fravalg af nogle fødevarer. Her handler det snarere om et tilvalg af andre typer fødevarer, som man afprøver i nye sammenhænge. Feks i det indiske køkken, hvor kød spiller en mindre rolle. ”Når der kigges mod andre verdenshjørner efter inspiration kan resultatet være, at der skæres ned på kød uden at man er helt bevidst om det”, forklarer Nina Preus. Nye ingredienser i kendte, traditionelle retter er spændende, og forbrugerne går gerne nye veje i deres søgen efter madoplevelser.

”Der kan sagtens komme havredrik i kaffen i stedet for mælk i kaffen eller grøntsagsbånd under kødsovsen i stedet for spaghetti. Det er med til at give variation til det velkendte. Åbenhed og nysgerrighed er med til at drive dette opbrud med ’plejer’ og vanetænkning”, uddyber Nina Preus.

Det er blevet nemmere for forbrugerne at være ”flexitar”
At flexitar-trenden er stærk skyldes ikke mindst en selvforstærkende effekt. Det seneste år har været et sandt boom af lanceringer inden for plantebaserede snacks, måltidsløsninger og færdigretter, som tilbyder alternativer til de animalsk baserede fødevarer.

”Producenter er blevet rigtig dygtige til at anvende alternative ingredienser eller helt undlade noget uden at gå på kompromis med smag og tekstur. Forbrugerne oplever dermed ikke afsavn og med de mange lanceringer er det blevet rigtig nemt for forbrugerne at vælge på flere hylder”, konkluderer Nina Preus.

Faktaboks

6% af de danske forbrugere beskriver sig selv som ”Flexitar (bevidst fravalg af kød nogle dage)”.
Blandt de 18-35-årige er det 8%

Kilde: Landbrug & Fødevarer på baggrund af Kantar Gallup, november 2017. Antal deltagere: 1028, heraf 323 i alderen 18-35 år.

Nina Preus

Nina Preus

Forbrugersociolog - Markedsanalyse, Forbrugerøkonomi & Statistik

Telefon +4533394674

Mobil +4521355587