Det statslige dyrevelfærdsmærke breder sig i køledisken

Det statslige dyrevelfærdsmærke udvides. Nu kommer der også hjerter på leverpostej, bacon og pølser.

 

Forbrugerne skal ikke længere nøjes med det statslige dyrevelfærdsmærke på kamsteg, flæsk og andet fersk grisekød. Fremover kan man også købe bacon, leverpostej og pølser med de grønne hjerter. Dermed får man flere muligheder for at gøre en forskel for dyrevelfærden, når man køber ind.

Læs mere: Har du styr på dyrevelfærden?

Mærke skal hæve dyrevelfærden
Udvidelsen af mærket kommer til også at gælde forarbejdet grisekød. Målet med mærket er at forbedre dyrevelfærden for så mange grise som muligt. Det sker ved, at forbrugerne efterspørger produkter, der er fremstillet under de forbedrede betingelser, som mærket har. ”Mange vil gerne sikre sig, at grisene har haft det ekstra godt, når de køber griseprodukter, og det er nemt at kigge efter de grønne hjerter. Det skal forbrugerne også kunne, når de handler til deres børns madpakker eller til frokost i weekenden,” siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen.

Forbrugerne vælger ekstra dyrevelfærd
Mærket blev lanceret i maj i år til fersk grisekød, og det udgør allerede en stor del af det ferske kød, forbrugerne lægger i indkøbskurven. Danish Crown har tidligere meldt ud, at det udgør ca. 25 procent af deres ferske grisekød i de danske butikker. Nu bliver det også muligt at få pålæg og andre produkter af gris med mærket på, og det første skridt er dermed taget til at udvide mærket. ”Når man vælger mærket, får landmændene en god grund til at forbedre dyrevelfærden. Det kan betale sig at levere lidt ekstra, når forbrugerne efterspørger det,” siger Esben Lunde Larsen.

Læs mere: Forbrugernes hjerter banker for velfærdsgrise

Fakta om mærket
Dyrevelfærdsmærket gør det muligt for forbrugerne at se hvilke produkter, der lever op til kravene om bedre dyrevelfærd. Ved at vælge produkter med bedre dyrevelfærd til en lidt højere pris medvirker forbrugeren til, at flere grise produceres under forbedrede forhold.

Dyrevelfærdsmærket findes på grisekød i tre forskellige plan – jo flere hjerter, desto bedre dyrevelfærd. Fælles for alle tre plan er bl.a., at grisene ikke må halekuperes, de skal have halm til både at kunne rode i og bygge rede i, og de må ikke transporteres mere end otte timer, når de skal slagtes.

Mærket er udviklet af Fødevarestyrelsen i sammen med en lang række interessenter: Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation (DOSO), Den Danske Dyrlægeforening, Landbrug & Fødevarer, Danish Crown, Danske Slagtermestre og Dansk Supermarked, De Samvirkende Købmænd samt Lidl og Aldi.

Dyrevelfærdsmærket er landet: Guide dine kunder