Dine kunder vil have ’ren mad’

Bliv skarpere på en af årets store trends på fødevarescenen. Og se, hvad danskerne forbinder med ren mad.

 

Forbrugerne efterspørger mad, som er ’den ægte vare’. Men hvad mener forbrugerne med det? Det hjælper markedsanalytiker Christie Nielsen fra Landbrug & Fødevarer os med at blive klogere på. Læs med og find ud af, hvordan trenden kan skabe værdi hos dig.

Så naturligt og ægte som muligt
Forbrugernes efterspørgsel efter ren og naturlig mad udspringer af tidens store sundhedsfokus. ”Når forbrugerne taler om ægte mad, mener de naturlig og næringsrig mad, der opleves som ’tæt på naturen’,” siger Christie Nielsen. I tråd hermed efterspørger danskerne drikke- og fødevarer, som er mindre forarbejdede. De oplever dem nemlig som tættere på produkternes naturlige udgangspunkt. ”Det betyder også, at forbrugerne tager afstand til produktionsmetoder, der opleves uforståeligt komplekse og forringer produktets naturlighed,” siger Christie Nielsen og fortsætter: ”Dog er nogle processer – f.eks. fermentering – acceptable, da de opleves som en naturlig forædling.”.

Økologi er stadig et hit
Det kan være svært for forbrugeren at overskue både næringsværdien og de eventuelle konsekvenser, som nogle ingredienser har for kroppen. For at tale ind i trenden skal dine produkter have korte, forståelige ingredienslister. Og alle elementer skal være noget, som dine kunder eller gæster selv kan finde i køkkenskabet. ”Det er også én af grundene til, at økologisk frugt og grønt oplever medvind i disse tider. Den hyppigst nævnte årsag til at købe økologi er fortsat ’undgå sprøjterester i frugt og grønt’,” forklarer Christie Nielsen og fortsætter: ”Forbrugerne oplever simpelthen økologiske madvarer som mere rene og naturlige – og dermed bedre for kroppen.”.

Kød opleves som rent
Det samme gælder mere eller mindre for kød fra okse, kylling og gris. Økologimærket er med til at sikre, at forbrugerne oplever at de får en ”renere” vare. Det er dog ikke kun den økologiske produktion, som kan drage nytte af denne trend. Både konventionel og økologisk produktion kan nemlig glæde sig over danskernes ønske om at spise protein for at vedligeholde kroppen. ”Her er de forskellige kødtyper et rigtig godt bud på en ren og naturlig proteinkilde, som kan bidrage til danskernes ønske om at leve sundere,” siger Christie Nielsen og slutter: ”Hertil skal det dog næves, at det kan være en udfordring med kød i f.eks. lage eller kød, der er marineret. Det har nemlig den konsekvens, at forbrugerne ikke længere opfatter fødevaren som tæt på naturen i sin rene, naturlige udgave.”.

Læs mere: Her er årets otte store fødevaretrends