Driv salg med sundhed

Danskernes opfattelse af sundhed er i bevægelse – men hvad betyder det for dig? Forbrugerøkonom giver en status på danskernes forhold til sundhed og peger på, hvordan du hjælper dine kunder i en sundere retning.

 

Hvis vi spørger danskerne selv, står det godt til med sundheden. Mere end hver fjerde dansker mener nemlig, at de spiser og drikker mere sundt i dag end for et år siden. Men hvad er sund mad for danskerne? Det stiller ny analyse fra Landbrug & Fødevarer skarpt på.

Hvad er sund mad?
Seks ud af ti danskere beskriver deres mad og drikke som ’både sundt og usundt’. Og mens der er bred enighed om, at grøntsager, fisk og frugt hører til blandt de sunde fødevarer, er der andre kategorier, hvor danskerne har mere delte meninger om sundhedsværdien. Det gælder blandt andet mælk og mejeriprodukter, kød og kartofler. ”Det gør det sværere at markedsføre sunde produkter til befolkningen, da sundhedsværdien af visse fødevarekategorier opfattes forskelligt,” siger forbrugerøkonom Marianne Gregersen fra Landbrug & Fødevarer.

Barrierer hindrer gode intentioner
Selvom danskerne, ifølge dem selv, har optimeret på sundhedsfronten, er der stadig plads til ambitioner. Hele tre ud af fire danskere vil gerne leve sundere end de gør i dag. Og herudaf ønsker 46 pct., at det er kosten, der får et sundhedsløft. Der er dog forskellige barrierer, som hindrer danskerne i at føre de gode intentioner ud i livet. De hyppigste barrierer for at leve sundere er mangel på motivation, tid og penge. Især børnefamilier oplever, at ’mangel på tid’ er en faktor, som gør det svært at leve sundt.

Øget sundhed gennem nudging
Hvordan hjælper vi så forbrugerne i en sundere retning i en travl hverdag med job og børn? Det har Marianne Gregersen et bud på: ”Alt peger på, at nudging er en effektiv løsning. Det er en nænsom påvirkning af forbrugerne og fuldt i tråd med deres egne præferencer og ønsker for en sundere livsstil. Det er det nænsomme initiativ, som vil være en hjælp uden den irriterende løftede pegefinger. For det er forbrugerne i stigende grad er trætte af”.

Læs mere: Nudge dine kunder til at vælge sundere

Protein hitter stadig
Protein har været en trend i flere år – og proteinbølgen ruller stadig. Over en tredjedel af danskerne svarer nemlig, at de gør sig umage med at spise mere protein i deres hverdag. Og det er en tendens, der har været nogenlunde jævn siden 2014. Derimod er andelen af danskere, som prøver at spise mindre fedt, dalende. ”Den dalende fokus på fedt kan være en indikator for, at danskernes sundhedsopfattelse bevæger sig fra at være kalorieorienteret til at være mere holistisk,” slutter Marianne Gregersen.

Flere indsigter?

Dyk ned i analysen om danskernes forhold til sundhed.

Nudging fører til øget salg

Læs om nudgningprojektet, der førte til øget salg af både grønt og kød.