Flexitar-bølgen ruller. Eller gør den?

Er flexitar-trenden dødsstødet til markedet for kød? Eller er det bare en modernisering af de mere traditionelle kødfrie dage? Ny analyse kaster lys over det trendy fænomen.

 

Flexitarer er kvalitetsbevidste forbrugere, som går op i egen sundhed og bæredygtighed. Og så er de langt fra fanatiske. Det viser en ny, kvalitativ Gallup-analyse om flexitarer, lavet på vegne af Landbrug & Fødevarer.

Mere tilvalg end fravalg
Analysen røber, at forbrugerne sådan set ikke bevist vælger kød fra – de vælger grønt og kvalitet til. ”Flexitarerne afviser faktisk ikke at spise kød. For dem handler det om, at de gerne vil spise mere grønt og at det kød, de spiser, skal være af god kvalitet. For dem er der altså ikke tale om et fravalg af kød, men et tilvalg af bedre kød og flere grøntsager,” siger Line Munk Damsgaard, der er ernæringschef hos Landbrug & Fødevarer.

Hvad driver flexitarer?
Ærlighed og naturlighed spiller en vigtig rolle. Dykker vi ned i aldersgrupperne, ser vi, at flexitarernes motiverne til at skrue ned på kødforbruget er forskellige. ”Analysen viser, at de ældre flexitarer i høj grad er optaget af egen sundhed – og det flytter deres fokus fra kødet til grøntsager. Hos de unge flexitarer spiller økonomien en mere fremtræden rolle, sammen med ønsket om at tage hensyn til miljø og dyrevelfærd,” siger Line Munk Damsgaard.

Kan øge værdien i kategorien
Analyse viser, at flexitarerne ikke er interesserede i erstatningsprodukter for kød. De vil hellere prioritere lidt af ’den rigtige vare’. ”Flexitarerne tænker ikke kødfrie dage som et fravalg af kød – de har i stedet fokus på smag og næring,” siger Line Munk Damsgaard og fortsætter: ”Flexitarernes kvalitetsfokus giver muligheder for salg af kødprodukter af høj kvalitet til forbrugerne”.

Læs mere: Flexitarer er en af de otte trends, der hitter på madscenen i 2017