Forbrugere: Ja tak til en hjælpende hånd i køkkenet

Ny analyse tager temperaturen på danskernes forhold til convenience. Spot tendenserne på området, så du kan spille med på convenience-dagsordenen.

Danskerne er vilde med hjemmelavede måltider til aftensmad. Men de vil gerne have hjælp til det grove arbejde – og her hilser især de yngre og middelaldrene forbrugere produkter, der giver dem en genvej til den gode mad, velkomne. Det viser ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Aftensmaden skal være hjemmelavet – næsten
Danskerne foretrækker at spise hjemmelavede måltider til aftensmad. ”Faktisk er der hjemmelavet mad, hvor alt laves fra bunden, på menuen hos hele 59 pct. af danskerne. Og det gør hjemmelavet mad til den mest udbredte løsning. Men i en tidspresset hverdag efterspørger forbrugerne hjælp til de trivielle og tidskrævende opgaver i køkkenet,” siger forbrugersociolog Nina Preus fra Landbrug & Fødevarer.

Danskernes favoritter
Convenience-produkter, som dækker over fødevarer og madløsninger med et færdiglavet eller tidsbesparende element, buldrer frem. Og produkterne er en værdsat, udstrakt hånd til danskerne, når der skal laves mad - især i hverdagen.
Forbrugerne har her udpeget sig nogle favoritter: ”Frisksnittede, klargjorte salater og grøntsager hitter blandt danskerne. Det gør pulver- og færdigsaucer, take away og færdiglavede supper også,” siger Nina Preus og fortsætter: ”Begrundelsen for at bruge disse er især, at de er nemme og hurtige at anvende. Der tegner sig derfor et mønster af, at danskerne især vælger convenience-produkter efter funktionelle behov, så som at de gør tilberedningen kort og nem. Samtidig nævner hver fjerde, at convenience-produkter er gode som nødløsning”.

Et marked i vækst
8 pct. af danskerne har i undersøgelsen svaret, at de på en typisk hverdagsaften spiser et varmt måltid, hvor dele er færdiglavet. Men er der potentiale for, at det bliver flere fremadrettet? Det kan analysen hjælpe med at svare på: "Vi ser, at forbrugere mellem 18-50 år efterspørger produkter, der kan lette tiden brugt på madlavningen. Og kigger vi på trendsætterne i undersøgelsen, som er de forbrugere, der sætter scenen for fremtidens fødevareefterspørgsel, svarer de oftere end gennemsnittet, at de spiser flere måltider med convenience delelementer nu, i forhold til for et år siden”, siger Nina Preus. ”Samtidig svarer de oftere, at de spiser færre færdigretter i forhold til for et år siden. Noget tyder derfor på, fremtiden for convenience ligger i friskere produkter og delelementer, der kan hjælpe med de besværlige og tidskrævende elementer af madlavningen, frem for at erstatte den helt,” spår Nina Preus.