Forbrugerne vil have tydeligere mærkning af dyrevelfærd

Dyrevelfærd er et ”hot topic” for tiden. Bliv klogere på dine kunders holdning.

 

Forbrugerne hilser det nye dyrevelfærdsmærke varmt velkommen. De ønsker nemlig, at det bliver nemmere at spotte produkter med god dyrevelfærd i detailhandlen. Det røber en undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer, som zoomer ind på danskernes holdning til dyrevelfærd.

Forbrugerne efterspørger tydeligere mærkning
Når dine kunder kigger i køddisken, vil de gerne hurtigt kunne spotte, hvordan dyrevelfærden har været. ”To ud af tre forbrugere mener, at der er behøv for en tydeliggørelse af dyrevelfærd på fødevarer i daglighandlen,” siger forbrugersociolog Nina Preus fra Landbrug & Fødevarer og fortsætter: ”Vores undersøgelse viste, at manglende synlighed faktisk er én af begrundelserne for, at forbrugerne ikke altid køber varer med god dyrevelfærd.”

Otte ud af ti er positive over for et statsligt dyrevelfærdsmærke
I undersøgelsen fik forbrugerne en kort præsentation af kriterierne bag det statslige dyrevelfærdsmærke og blev spurgt til, hvad de synes om mærket. Her svarede otte ud af ti, at de er positive over for et statsligt dyrevelfærdsmærke. Efterspørgsel efter tydeligere dyrevelfærd kan være én af grundene til danskernes positive holdning mærket. ”Flere end hver tredje dansker er enig i, at et statsligt dyrevelfærdsmærke vil gøre det nemmere at foretage et informeret valg som forbruger. Og hver tredje mener, at et statsligt dyrevelfærdsmærke vil bidrage til at skabe øget fokus på at forbedre dyrevelfærd blandt producenterne,” siger Nina Preus.

Dyrevelfærdsmærket er landet: Guide dine kunder

Smag og pris er stadig vigtigt for danskerne
På trods af den positive indstilling til dyrevelfærd, spillede valgkriteriet ’Fra en produktion med god dyrevelfærd’ en lille rolle ved forbrugernes seneste køb af kød. Her er de tre mest populære valgkriterier smag, pris og hurtigt at tilberede. Kun 6 pct. beskrev deres seneste køb som ’Fra en produktion med god dyrevelfærd’. 20 pct. beskrev deres køb som ’Dansk’ og 10 pct. beskrev deres køb som ’Økologisk’. "Vi ved dog fra tidligere undersøgelser, at forbrugerne associerer ’Dansk’ og ’Økologi’ med bedre dyrevelfærd. Derfor kan man ikke afvise, at dyrevelfærd har spillet en rolle hos de forbrugere, som har valgt dansk eller økologisk kød ved deres seneste køb,” siger Nina Preus.

Øget synlighed kan hæve salg
Vil der så ske en stigning i salget af fødevarer med øget dyrevelfærd? ”Med det nye dyrevelfærdsmærke kan de, der har efterspurgt større synlighed om dyrevelfærd få nemmere ved at foretage et informeret valg ved køddisken,” siger Nina Preus og slutter: ”Mit bud er, at andelen, der ved seneste køb har købt kød med god dyrevelfærd, vil være højere, hvis vi gentager undersøgelsen om f.eks. tre år.”

Overblik: Få styr på dyrevelfærden

Vil du vide mere om danskernes forhold til dyrevelfærd?
Er dyrevelfærd mest vigtigt ved køb af gris? Og hvor i landet går de mest op i dyrevelfærd? Dyk ned i markedsanalysen og bliv klogere på danskernes forhold til dyrevelfærd.

Læs mere: Tema om dyrevelfærd