Forbrugernes hjerter banker for velfærdsgrise

Der er høj efterspørgsel på kød fra velfærdsgrise. Og det forventes, at udviklingen fortsætter.

 

For tre måneder siden blev det nye, statslige dyrevelfærdsmærke på fersk kød lanceret i Danmark. Og det har vist sig at være en succes blandt forbrugerne.

Læs mere: Sådan guider du dine kunder efter Dyrevelfærdsmærket

Forbrugerne efterspørger dyrevelfærd
Dansk Supermarked kan mærke en markant højere efterspørgsel på grisekød med højere dyrevelfærd. "Flere og flere danskere har dyrevelfærd som pejlemærke, når de handler ind - og det mærker vi bestemt også i vores butikker," siger indkøbsdirektør Jeppe Dahl Jeppesen fra Dansk Supermarked Group. Og han har en forventning om, at den øgede efterspørgsel fortsætter.

Velfærdsgris udgør en fjerdedel af salget 
Forbrugerne er vilde med dyrevelfærdsmærket kød fra de såkaldte hjertegrise. Knap tre måneder efter lanceringen af kød fra velfærdsgrise mærket med et, to eller tre hjerter, udgør salget af velfærdsgris nemlig 25 procent af Tulips samlede salg af fersk grisekød. "Hjerteordningen har fået en flyvende start, og forbrugerne har taget supergodt imod produkterne ude i køledisken." siger Senior Vice President Denmark, Jakob Skovgaard fra Tulip Food Company og fortsætter: "Det understreger, at danskerne i høj grad er klar til at købe varer med en højere dyrevelfærd.".

Læs mere: Forbrugerne vil have tyderligere mærkning af dyrevelfærd

Markedsdrevet dyrevelfærd er en succes
Produkter fra Friland er mærket med tre hjerter, kød fra grise under Antonius-konceptet er mærket med to hjerter, mens kød mærket med et hjerte kræver løsgående søer i farestalden, ekstra plads og rodemateriale til grisene. Salg af kød med dyrevelfærdsmærke et og to udgør 15 procent af Tulip Food Companys samlede salg af ferskt kød i detailhandelen. og differentieringen med et, to og tre hjerter er ifølge salgsdirektør Mette Rothmann fra Tulip Food Company en god måde at eksponere dyrevelfærd for forbrugerne på. "Grisekød er meget prisfølsomt. Hjerteordningen tilbyder dyrevelfærd i forskellige prislejer, så enhver pengepung kan være med. Den flotte start tyder på, at der har været et uopdyrket behov hos forbrugerne på området," konstaterer salgsdirektør Mette Rothmann fra Tulip Food Company.

Læs mere: Har du styr på dyrevelfærden?

Bliv opdateret på din branche: Tilmeld nyhedsmail