Glade kantinegæster ønsker mere økologi og danskhed

Hvad skal der være i en god kantine, for at medarbejderne går glade fra frokosten? Ny analyse dykker ned i tilfredsheden blandt kantinegæster og røber forbedringspotentialer.

Mere end hver anden dansker har adgang til en kantine på jobbet eller studiet og en fjerdedel spiser der hver eller næsten hver dag. Men hvor tilfredse er de? Det zoomer en ny analyse fra Landbrug & Fødevarer ind på.

Mænd vil ha’ kød og kvinder vil ha’ salater
Gæsterne i de danske kantiner er enige om at lækre, varme retter er det vigtigste element i frokosten. Der er dog forskel på, hvad mænd og kvinder ønsker sig af en kantine. ”Kvinderne efterspørger i højere grad et spændende udvalg af grønt og salater, mens mændene ønsker mere kød og fjerkræ,” siger forbrugerøkonom Marianne Gregersen fra Landbrug & Fødevarer.

Privatansatte og mænd er tilfredse – men der er plads til forbedringer
Overordnet er der en pæn tilfredshed blandt de danske kantinegæster. Der er dog forskellige ønsker, afhængig af køn og ansættelsessted. ”Dykker vi ned i undersøgelsen, viser det sig, at de privatansatte i langt højere grad er mere tilfredse med deres kantiner. En sammenligning af mænd og kvinders syn på deres kantine viser desuden en mere positivt holdning hos mændene,” siger Marianne Gregersen og fortsætter: ”Trods stor tilfredshed savner hver tredje noget i deres kantiner. Det ’noget’ fortæller gæsterne kan være et større udvalg, mere økologi og bæredygtighed eller mere forkælelse og lækre snacks.”. Der er således potentiale for forbedringer, men hvordan ser den ideelle kantine ud i fremtiden?

Fremtidens kantine
Kantinegæsterne ønsker i højere grad kvalitet og endnu mere velsmagende retter. De efterspørger også sundere og flere friske, økologiske og danske råvarer. ”Elementerne som kantinegæsterne savner, bliver også fremhævet af trendsættere. Trendsættere kan give os et fingerpeg om kantinernes fremtid, og de mener, at kantinerne skal servere velsmagende retter lavet af friske, sunde og økologiske råvarer af høj kvalitet. Og så skal frokosten gøres til en oplevelse,” forklarer Marianne Gregersen.

Tilfredsheden er størst i de progressive kantiner
Kantiner kan inddeles i tre forskellige kantineprofiler; de traditionelle, de pleasende og de progressive. Traditionelle og pleasende er de mest udbredte kantineprofiler. De traditionelle kantiner har den laveste tilfredshed, til trods for at den klassiske kantinegæst er en mand, som generelt er mere tilfredse med deres kantine end kvinderne. ”Den traditionelle kantine prioriterer ikke sundhed og økologi, hvilket ikke harmonerer med kantinegæsternes eller trendsætternes ønsker til den ideelle kantine. Derimod har de progressive kantiner de mest tilfredse gæster, fordi de rammer plet med den gode smag. De lever bedre op til ønsket om, at frokosten skal være en oplevelse,” slutter Marianne Gregersen.

Den typiske kantinegæst

Den mest udbredte kantinegæst er en mand mellem 30-39 år, som bor i Region Hovedstaden og er ansat i det private.    

Hvor er landets bedste kantine?

Der er nu udvalgt tre kantiner, som er nomineret til at løbe med titlen som årets bedste kantine. Følg med, når vi offentliggør vinderen den 12. oktober.

Kantinegæstens top 5

Se hvilke elementer der er vigtigst for kantinegæster.

1. Lækre, varme retter
2. Et spændende udvalg af salater og grønt
3. Lækkert kød og fjerkræ
4. Lækkert tilbehør til varme retter
5. Godt brød

Kilde: Analyse Danmark for Landbrug & Fødevarer, april 2016.
   

Vil du vide mere?

Bliv klogere på de danske kantinegæster i analysen ’Kantinegæstens stemme’.