Grønsager er godt for synet

I tv-programmet Sundhedsmagasinet blev det demonstreret, at man kan spise sig til et bedre syn ved at spise flere luteinholdige grønsager.

 

Arbejder du i en frugt- og grøntafdeling? Så har du sikkert hørt, at grøntsager skulle være godt for synet. Men passer det virkelig? Det satte Sundhedsmagasinet på DR1 fokus på tirsdag den 15. august, hvor der var tema om synet. I programmet fulgte man en patient, der gennemgik en operation for grå stær. Og så blev det undersøgt, om det altså passer, at man kan spise sig til et bedre syn.

Myten bekræftet
Overlæge Torben Lykke Sørensen fra Roskilde Sygehus kunne bekræfte, at der er noget om snakken. Det er ikke en myte - fakta er derimod: Man kan spise sig til et bedre syn. Synet ændres med alderen, og der kan opstå forskellige sygdomme som for eksempel grå stær og et ringere nattesyn.
Man kan gøre flere ting for at udsætte den almindelige aldring af øjet og forebygge øjensygdomme, for eksempel spise mere lutein, som man allerede i dag giver i tabletform ved behandling af visse øjensygdomme.

Læs mere: 6 om dagen 

Kål, spinat og ærter
Lutein findes i en række grønsager, blandt andet spinat, kål og grønne ærter. I programmet blev det undersøgt, om man kan booste luteinindholdet i blodet ved en kostændring over fem uger. To seere stillede sig til rådighed for et forsøg: De fik taget blodprøver før og fem uger efter en kostomlægning, hvor de skulle spise minimum 300 gram grønsager hver dag, heriblandt specielt mange kål, spinat og ærter.

Læs mere: Det hitter på madscenen i år

Fordobling af luteinindholdet
Ved at følge diæten fordoblede begge forsøgspersoner luteinindholdet i blodet i løbet af de blot fem uger, som forsøget varede. Resultatet overraskede øjenlæge Torben Lykke Sørensen, som dog understregede, at det ikke ville være muligt at registrere ændringer i øjet efter så kort tid. For at forebygge den naturlige aldring af øjet og de heraf følgende gener, anbefalede overlæge Torben Lykke Sørensen, at man kunne spise flere grønsager – og særligt kål, broccoli, spinat og ærter: Grønsager er godt for synet!

Du kan se Sundhedsmagasinet her.