Grøntsagers styrker og svagheder skal få mere grønt på tallerkenen

Det amerikanske FBI begyndte i 1960’erne at arbejde med profiling i jagten på seriemordere. Måltidspartnerskabet går nu FBI i bedene for at få danskerne til at spise flere grøntsager.

En unik profilering tegner signalementer af 37 grøntsager - profilerne karakteriserer grøntsagernes styrker, svagheder, muligheder og trusler. Og analysen afslører også, hvilke forbrugertyper der køber dem og hvordan grøntsagerne tilberedes og spises.

Se grøntsagsprofilerne

Grøntsagerne skal sniges ind i velkendte retter
Det er ikke kendskab til grøntsager, der er hæmskoen for at få flere grøntsager på tallerkenen, viser en netop offentliggjorte analyse fra Måltidspartnerskabet. Danskerne har nemlig et bredt kendskab til grøntsager og køber i gennemsnit 25 forskellige typer grøntsager hen over året. En del af disse grøntsager er i et månedligt repertoire, mens langt færre spises hver uge. En af vejene til mere grønt på danskernes tallerken, er derfor inspiration til at øge frekvensen af, hvor ofte grøntsagerne spises.  ”Der er behov for inspiration til nye anvendelsesmuligheder for grøntsagerne – og gerne indenfor de retter, danskerne allerede spiser ofte. Det kunne fx være blomkål i kødsovsen, hvor blomkålens neutrale smag ikke vil forstyrre den velkendte smagsoplevelse,” siger ernæringschef Line Munk Damsgaard fra Landbrug & Fødevarer.

Læs mere: Det hitter på madscenen

Danskerne mangler idéer og inspiration
Undersøgelsen viser, at seks ud af ti danskere peger på udfordringer i forbindelse med at spise grøntsager, hvoraf de vigtigste netop handler om manglen på idéer og inspiration. Den hyppigst nævnte udfordring blandt danskerne er, at de mangler ideer til at variere de grøntsager, som de normalt spiser og serverer. På 2. pladsen siger danskerne, at det kan være svært at komme i tanke om mulighederne, når man handler ind.

Trendsætterne har et bredere og større udvalg af grøntsager
Trendsætterne blandt danske forbrugere har det seneste år købt 31 forskellige grøntsager og har dermed oftere end andre en lang række grønsager i deres månedlige repertoire. Trendsætterne har fokus på at undgå pasta, ris og brød og spiser grøntsager for at blive mætte og erstatte stivelsesholdige fødevarer. ”Ser vi på trendsætterne, tegner det lyst for grøntsagerne. Trendsætterne spiser langt oftere end resten af danskerne grøntsager som spidskål, grønkål, squash, grønne asparges, spinat og salat. Disse grøntsager har derfor potentiale til at blive en langt større del af danskernes kost i fremtiden,” siger Line Munk Damsgaard.

Læs mere: Bæredygtighed ifølge dine kunder

Om undersøgelsen
Undersøgelsen om danskernes holdninger til og brug af grøntsager er gennemført af Landbrug & Fødevarer i regi af Måltidspartnerskabet og i samarbejde med Coop, De Samvirkende Købmænd (DSK), Dansk Gartneri og Sæson samt med støtte fra Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter.
Måltidspartnerskabet er et offentligt/privat partnerskab, etableret i 2012. Et netværkssamarbejde, hvor partnerskabet gennem de enkelte partnere på tværs af interesser og sektorer, ved fælles forpligtende og indholdsmæssigt samarbejde vil være igangsætter og katalysator for at gøre det nemt at spise sundere måltider i Danmark.

Læs mere: Indsatser mod madspild