Hjertegrise sælger

Nu fortæller salgstallene også historien. Danskerne har taget det nye statslige dyrevelfærdsmærke til sig. Salget af produkter med gris er steget med 45% fra 2016 til 2017.

 

Medvind til gris
En samlet stigning på hele 45% fra 2016 til 2017. Det er nyheden fra danske slagterier, som oplever stor fremgang i salget af gris, der er mærket med det nye statslige dyrevelfærdsmærke.

Tulip Food Companys salgsdirektør Mette Rothmann fastslår, at ”Der er fremgang over hele linjen, fra et til tre hjerter, hvilket viser at koncepterne er slået igennem hos forbrugerne”. Tendensen er ligeledes synlig i salgstallene, hvor salget af hjertegris i forretningerne udgør 25%, hvilket understreger at hjertegrisene er en succes hos forbrugerne.

Læs: Tjek vores guide på dyrevelfærd på voresmad.dk

Detailhandelen er positiv
Hos detailhandlen er man også positivt stemt. Jytte Tanddrup, underdirektør hos De Samvirkende Købmænd (DSK) bekræfter, at mærket ”er en succes” og at flere butikker nu tilvælger dyrevelfærdsmærket.

DSK fortæller desuden i en pressemeddelelse, at deres salg af gris med dyrevelfærdsmærket udgør 22% af deres årlige salg af grisekød.

Større kendskab til det statslige dyrevelfærdsmærke
En del af succesen kan skyldes, at forbrugernes store kendskab til det statslige dyrevelfærdsmærke er langt højere end forventet.

Da de første griseprodukter med mærket blev introduceret til det danske marked var målsætningen at 40% af danskerne skulle have kendskab til mærket ved udgangen af 2018. En ny undersøgelse fra Yougov viser, at mærket har oversteget sin målsætning. Allerede nu kender 49% af danskerne mærket.

Den samme gør sig gældende ved danskernes tillid til mærket. Ved lancering var målet, at 60% skulle have tillid til mærket, men ved Yougovs undersøgelse fremgår det at 67% af danskerne har tillid til det i dag.

Det kunne tyde på, at der er et ønske fra forbrugerens side af om blive guidet af mærkerne og dermed foretage valg med større vægt på dyrevelfærd.

Udover grisekødprodukter skal det statslige dyrevelfærdsmærke på sigt også indgå i produktionsforholdene for kylling-, æg- og oksekødsprodukter.

Vickie Enné Ryge

Vickie Enné Ryge

Chefkonsulent - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394262

Mobil +4541932970