Inspiration: Snup tendenser fra hele verden

Vi har kigget på populære produktlanceringer i udlandet. Og pilen peger på plantebaserede fødevarer, kødsubstituerende produkter og snacking. Lad dig inspirere og kom på forkant.

 

Hvad hitter udenfor landets grænser? Det røber ny rapport om forarbejdet kød lavet af Mintel. Rapporten peger på tre tendenser; kødsubstituerende produkter, plantebaserede fødevarer og snacking.

Snacking hitter – også de sunde af slagsen
Fænomenet ”snacking” er populært i udlandet. Så populært, at snacking er blevet en livsstil for mange forbrugere - og det er med til at drive produktudviklingen i denne kategori. ”Når det kommer til snacking, efterspørger forbrugerne sundere alternativer. En række forbrugere benytter nemlig snacks til at styre vægten,” siger markedsanalytiker Christie Nielsen fra Landbrug & Fødevarer og fortsætter: ”Og så er det især Millennials, altså de yngre forbrugere, som har taget snacking til sig.

Veganske og vegetariske produkter vinder frem i Berlin
Driverne bag vegetariske og veganske produktlanceringer er et mix af øgede præferencer for naturlige og fleksible fødevare og ønsket om et mindre kødforbrug. ”Berlin er forløber på vegetariske og veganske produktlanceringer. 13 pct. af de fødevarer og drikkevarer som blev lanceret i byen i 2016 var vegetariske – hvorimod det kun var 4 pct. på verdensplan,” siger Christie Nielsen.

Godt håndværk i fokus
På det asiatiske marked hitter produkter, som er inspireret af traditionelle retter. Her er der fokus på, at det håndværksmæssige aspekt i produktet er i orden. Derudover er der efterspørgsel på produkter, som er nemme og hurtige at tilberede. ”Convenience og kvalitet bliver således fremhævet på emballagen ved nylancerede produkter til det asiatiske marked. Her efterspørges der også fødevarer baseret på naturlige ingredienser. Hele 57 pct. af de kinesiske forbrugere efterspørger nemlig dette i relation til sunde fødevarer,” slutter Christie Nielsen.

Trends: Det hitter på madscenen i 2017