Mælk er for livet

En ny kampagne fokuserer på mælk som en naturlig og sund drik for mennesker gennem hele livet.

Opfattelsen af mælk som en drik udelukkende til børn skal ændres, og til det formål har Mejeriforeningen netop søsat en ny kampagne med titlen ’mælk er for livet’. Det skriver mejeri.lf.dk.

”Danskerne drikker gennemsnitligt omkring 90 liter mælk om året, og mælken bliver især forbundet med noget fornuftigt, sundt og hverdagsagtigt. Vi vil gerne slå et slag for at nyde mælken og se den som et lille tilskud af glæde i hverdagen også for voksne mennesker,” siger Lars Witt Jensen, kampagnechef i Mejeriforeningen.

Følelser frem for sundhed
Et af kampagnens hovedelementer er en video, som viser nogle af de øjeblikke, hvor mælk forbindes med følelser som nærvær, tryghed, omsorg og forkælelse.

”Ved at kæde mælken sammen med nogle emotionelle aspekter, såsom nærhed og selvomsorg, vil fokus ikke udelukkende være på sund contra usund,” forklarer Lars Witt Jensen.

Videoen er med sit korte format (30 sek.) og små scener specielt målrettet til yngre mennesker, da det især er i gruppen 20-29 årige, at antallet af mælkedrikkere falder mest, men målet er at få mennesker i alle aldersgrupper til at se mælk som en naturlig og positiv del af deres hverdag.

Kampagne på sociale medier
Kampagnen, der har den engelske titel ’milkmoments’, er et samarbejde mellem fem EU-lande (Frankrig, Belgien, Irland, Nordirland, Danmark) og er medfinansieret af EU. Den løber over en treårig periode. I Danmark vil kampagnen primært køre via sociale medier så som Facebook, Instagram, web-tv samt spots i biografer.

Selv om det ikke er kampagnens hovedformål, så er budskabet om, at mælk er en kilde til en lang række vigtige mineraler og vitaminer ikke glemt. Faktisk er mælk en af de fødevarer, der indeholder flest forskellige næringsstoffer i samme produkt, og mælk kan ikke bare erstattes af en kalktablet eller kalciumberiget soyadrik.

Se videoen på kampagnens facebookside