Mælken fejres over hele verden

Torsdag den 1. juni er Mælkens Dag, og folk over hele kloden opfordres til at ’Raise a glass’ (’skål for mælken’). Herhjemme benytter Mejeriforeningen dagen til at få de unge i tale.

 

I år foregår Mælkens Dag – både på globalt plan og herhjemme – i høj grad på de sociale medier. Overalt opfordres mennesker til at fejre mælken ved personligt at hæve glasset til en skål og vise deres favoritmåde at nyde mælk på. Fx opfordrer Arla sine ejere, medarbejdere og forbrugerne til at tage et billede eller lave en video og dele det på Facebook, Instagram eller andre sociale medier. Det skriver mejeri.lf.dk.

Den internationale mejeriindustris organisation Global Dairy Platform lancerer desuden en ’thunderclap-kampagne’ på de sociale medier. Brugere, der tilmelder sig her, er den 1. juni automatisk med til at dele beskeden ”It’s #WorldMilkDay”.

Social mælk til de unge
Mejeriforeningen har valgt at benytte Mælkens Dag til at sende budskabet ud til gruppen af unge i starten af 20’erne.

”Det er typisk i den alder, de unge flytter væk fra mors køleskab, hvorefter mange af dem drikker mindre mælk,” siger Louise Poulsen projektleder i Mejeriforeningen. Hun tilføjer, at aktiviteterne spiller godt sammen med kampagnen ’Mælk er for livet’, der sætter fokus på de øjeblikke, hvor man nyder mælken i hverdagen.

”Vi vil gerne sende budskabet ud på en sjov og underholdende måde, og det har vi valgt at gøre gennem nogle af de personer, de unge følger på Instagram, blogs, youtube og andre sociale medier, og som de unge ser op til. Disse personer drikker selvfølgelig selv mælk og har en holdning til, hvordan mælk kan indgå i hverdagen. Samtidig opfordrer de deres følgere til fx at lave en video med ’bottleflip’ med en mælkekarton (kaste den op i luften, få den til at vende 360 grader og lande oprejst igen – red.) og finde på andre sjove mælkeudfordringer.”

30 lande deltager
Mælkens Dag blev lanceret i 2001 af FAO (FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation). Målet var at øge folks opmærksomhed omkring mælk og mejeriprodukters næringsmæssige og økonomiske betydning over hele verden. I år markeres Mælkens Dag i mere end 30 lande, blandt andet uddeles der gratis mælk til 500 mennesker i Queson City i Filippinerne, og i Valdivia i Chile markeres dagen med dukkeshow for 150 børn.