Ny kampagne: Jeg Elsker Æg

Knap 15 % af danskerne forbinder æg som en god kilde til vitaminer og mineraler. Ny kampagne sætter fokus på ægget som naturens vitaminpille.

Mens næsten alle danskere ved, at der er protein i æg, er det kun knap 15 %, der forbinder æg med et indhold af vitaminer og mineraler. Danske Æg står bag ny kampagne, som under overskriften ’Jeg Elsker Æg’ skal sprede budskabet om, at æg er en god kilde til vigtige næringsstoffer. Kampagnen skal også aflive myter om æg og få danskerne til at slå flere æg ud, når de laver mad.

Kolesterol-myte skal aflives
En forbrugeranalyse udformet af Landbrug & Fødevarer har vist, at der er potentiale for at øge salget af æg. Salget kan især stige hos danskere mellem 30-39 år, som selv angiver, at de i gennemsnit spiser 2,3 æg om ugen, hvilket er det laveste forbrug på tværs af alle aldersgrupper. ”Udover at spise færrest æg, mener kun 49 % af de 30-39-årige, at æg er sunde i høj eller meget høj grad. Generelt er der stadig 38 % af danskerne, som fejlagtigt forbinder æg med risiko for forhøjet kolesterol. Det skal kampagnen være med til at ændre på,” fastslår seniorkonsulent Anina Kjær fra Landbrug & Fødevarer, som er ansvarlig for kampagnen ’Jeg Elsker Æg’.

Hurtig, sund og næringsrig
Den primære målgruppe for kampagnen er de 30-39 årige, som rummer en del børnefamilier. ”For at ramme børnefamilierne, er vores budskaber, at æg er en hurtig, sund og næringsrig ingrediens i en travl hverdag. Vi vil også gerne fortælle, at æg er en naturlig fødevare og en klimavenlig proteinkilde,” siger Anina Kjær.

Indsats på sociale medier
Kampagnen lever blandt andet på flere sociale medier. ”Ved hjælp af Facebook og Instagram, vil vi med siderne ”Jeg Elsker Æg”, informere om æggets mange fordele og inspirere forbrugeren til nem, sund og lækker mad med æg. Vi opfordrer forbrugerne til selv at deltage med opskrifter og andet sjov - og dele fotos med #jegelskeræg,” siger Anina Kjær.

Synlighed i butikkerne og på caféer
Kampagnen udvikler sig løbende og der bliver afholdt konkurrencer op til æggets dag den 14. oktober. I starten af 2017 kan forbrugerne finde kampagnelabels på æggebakkerne i dagligvarehandlen. På samme tid vil der blive delt Go Cards med kampagnens genkendelige look ud på caféer i hele landet og budskaberne vil også blive synlige reklameskilte. ”Vi kommer til at være massivt til stede i kampagneperioden og jeg håber, at vi kan åbne målgruppens øjne for ægs potentiale som superfood, ” slutter Anina Kjær.

Giv ’Jeg Elsker Æg’ et like

Følg kampagnen ved at like Facebooksiden ’Jeg Elsker Æg’ og find profilen ’Jeg Elsker Æg’ på Instagram.