Økologi hitter i foodservice

Salget af økologiske råvarer til foodservice er steget med over en fjerdedel i 2015, sammenlignet med året forinden, viser nye tal. Den stigende tendens ser ud til at fortsætte.

Den danske foodservicesektor brugte i 2015 langt flere økologiske råvarer end året før. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at salget er steget med 27 pct., hvilket svarer til 1.661 mio. kr. Dermed udgjorde økologiske råvarer 7,6 pct. af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2015.

En glædelig overraskelse, der giver god mening
Stigningen kommer som en glædelig overraskelse for chefkonsulent hos Landbrug & Fødevarer, Andreas Buchhave Jensen: ”Vi havde forventet en stigning, men at salget er steget med hele 27 pct. kommer som en glædelig overraskelse. Det er mere, end vi forventede, men samtidig er det en stigning, der giver god mening. For der er godt gang i omlægningen til økologi i mange af landets kommuner, og efterspørgslen til de private køkkener er stadig stigende.”

Stigninger på alle varegrupper
Langt de fleste varegrupper har øget deres økologiske volumen i 2015. Kolonialvaregruppen er steget med 28 pct., mens salget af frugt- og grønt er steget med 38 pct. De mest populære varer er dog stadig økologisk mælk og andre mejerivarer, der udgør 36 pct. af det samlede økologiske foodservice-salg. Denne udvikling har stor betydning, mener Andreas Buchhave Jensen: ”Det er meget positivt, at salget af alle varegrupper stiger. Det betyder, at de ude i køkkenerne gerne vil lave måltider med så mange økologiske råvarer som muligt. De udskifter ikke bare agurkerne med økologiske agurker.”

Forventer yderligere stigning i 2016
Selvom stigningen har været overraskende stor i 2015, forventes det ikke at stoppe her. ”Vi forventer, at salget af økologi til foodservicesektoren vil stige med op til 15-20 pct. i år. Flere og flere storkøkkener er godt i gang med omlægningen til økologi, og det vil give øget efterspørgsel,” forudser Andreas Buchhave Jensen og fortsætter: ”Samtidig stiger antallet af spisesteder med Det Økologiske Spisemærke, fordi mange danskere vil have mad lavet af økologiske råvarer, når de går ud for at spise. Så jeg spår økologien en lys fremtid i foodservicesektoren.”

Hvad er foodservice?

Den danske foodservicesektor dækker over:

  • Hoteller, restauranter og caféer
  • Kantiner
  • Offentlige og private køkkener
  • Cateringvirksomheder

Mere økologi på spisesteder

Få mere information om Økologiske Spisemærker og Fødevarestyrelsens nye kampagne