Økologi tjekker ind på hoteller og restauranter

Arbejder du som madprofessionel i foodservice-sektoren? Så har du sandsynligvis fået flere økologiske råvarer mellem hænderne de seneste år.

 

Økologi har længe været populært i dagligvarehandlen. Og nu følger foodservice i dén grad trop. Nye tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at salget af økologiske råvarer til foodservice er steget med 21 procent i løbet af 2016. Og dermed sneg det samlede salg sig op på 2 mia. kroner.  

Økologi udgør knap en tiendedel  
Dugfriske tal fra Danmarks Statistik viser, at økologiske varer udgjorde 9,2 procent af det samlede salg af madvarer til foodservice i 2016. Og det er en stigning på 21 procent i forhold til året før. Efterspørgslen på økologi i de danske, professionelle køkkener har været markant stigende, siden de første officielle statistikker blev indført.

Test dig selv: Hvilken Øko-type er du? 

Udviklingen gavner mange
"Vi er enormt positive overfor den stigende udvikling. Det viser, at de professionelle køkkener i større og større grad er villige til at betale mere for de råvarer, som de tillægger en merværdi," siger chefkonsulent Andreas Buchhave fra Landbrug & Fødevarer og fortsætter: "Udviklingen er ikke kun til glæde for de økologiske landmænd - men for alle landmænd, der gør sig umage med at producere fødevarer af høj kvalitet til de danske køkkener.".

Økologiske Food Fightere: Valle er da ikke et restprodukt

Endnu mere økologi på vej
Statistikken for 2016 viser, at de offentlige køkkener og kantinerne fastholder og udvikler deres store andel af økologi. Men det segment, der virkelig har rykket udviklingen fra 2015-2016, er hotellerne og restauranterne. "Hoteller og restauranter er det klart største segment inden for professionelle køkkener og det har været lidt bagefter de andre grupper. Så at de begynder at rykke på sig, tegner meget lyst for en fortsat positiv udvikling," siger Andreas Buchhave Jensen. Og den positive tendens er ud til at fortsætte i 2017. "Vi forventer, at salget af økologi til foodservicesektoren fortsat vil stige markant i år. Et realistisk skøn er, at der i 2017 vil blive solgt økologi for op mod 2,5 mia. kr. til foodservicesektoren," siger Andreas Buchhave Jensen.

Hvem vinder? Følg med i opløbet om De Økologiske Køkkenroser