Sådan får COOP forbrugerne til at lægge flere grøntsager i kurven

Coop har lavet en ambitiøs plan og vil øge danskernes forbrug af grønsager med 50 procent over fem år.

Danskerne skal leve sundere, og Coop vil nu række forbrugerne en hjælpende hånd, så der kommer flere grønsager i indkøbskurven.

Coop har i denne uge lanceret en ambitiøs plan, der skal hjælpe danskerne til en sundere hverdag. Målet er, at forbruget af grønsager skal stige med 50 procent over fem år. Det skriver gartnertidende.dk.

- Vores mål er at få alle danskere til i gennemsnit at spise 300 gram grønsager om dagen. Det er over 100 gram mere, end de spiser nu, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop, og påpeger, at vægten lægges på grønsagerne og ikke frugt og bær, hvor danskerne nemmere får dækket behovet.

Det ekstra forbrug af grønsager har Coop omregnet til et ekstra salg på over én milliard kroner om året. Det medfører, ifølge Jens Visholm, et nyt milliardmarked for danske gartnere.

- Erfaringerne fra de seneste to år er, at vi kan forandre danskernes madvaner og forbedre vores egen forretning på samme tid. Det er den rejse, vi fortsætter nu med initiativet for mere sundhed, siger Jens Visholm, der har ansvar for koncernens dagligvareindkøb.

Koncerndirektør Jens Visholm, Coop, vil gøre det nemmere, billigere og sjovere for danskerne at leve sundt. Han tror på, at især salget af vaskede og snittede grønsager kan øges betragteligt. ”Det vil forandre danskernes madvaner og forbedre vores egen forretning”, siger han i en pressemeddelelse.
Koncerndirektør Jens Visholm, Coop, vil gøre det nemmere, billigere og sjovere for danskerne at leve sundt. Han tror på, at især salget af vaskede og snittede grønsager kan øges betragteligt. ”Det vil forandre danskernes madvaner og forbedre vores egen forretning”, siger han i en pressemeddelelse. Foto: Coop.



Unikke danske varer til begrænset merpris


Er det danske eller udenlandske varer, I går efter?
- Vi vil sindssygt gerne have danske grønsager, hvor det giver mening. Forbrugerne efterspørger de danske, og som dansk medlemsejet virksomhed vil vi gerne understøtte dansk produktion. Men vi stiller også krav, siger Jens Visholm til gartnertidende.dk.

- Danske varer skal skille sig ud ved at være unikke, det skal være kvalitet og nemt at håndtere for forbrugeren. Desuden skal merprisen være begrænset. Der er trods alt grænser for, hvor meget mere forbrugerne vil betale for de danskproducerede, mener Jens Visholm.

- Her i starten vil vi fokusere på prisnedsættelser i vores nye kampagne. Det er en god måde at få forbrugerne til at få øjnene op. Men i længden mener jeg faktisk, at de priser vi har i dag, er de rigtige, fastslår Jens Visholm, der ikke tror, at prisen er den største barriere for et øget forbrug.

Mere markedsføring af grønsager skal øge danskernes grøntforbrug. I denne uge annoncerer SuperBrugsen med, at man skal spise 100 gram grønsager mere om dagen. Tilbudsavisen har flere tilbud med ’nemme’ grønsager og måltidsløsninger.
Mere markedsføring af grønsager skal øge danskernes grøntforbrug. I denne uge annoncerer SuperBrugsen med, at man skal spise 100 gram grønsager mere om dagen. Tilbudsavisen har flere tilbud med ’nemme’ grønsager og måltidsløsninger.



Mere convenience

- Det vigtigste er, at vi gør det nemmere for forbrugere at spise sundt. Og det gør vi primært ved at tilbyde dem nemme løsninger. Typisk i form af vaskede og snittede grønsager, der er lige til at hælde i skålen eller gryden. På den måde kan grønsager blive hverdagskost. De stjæler ikke folks tid.

- Udfordringen er, at Danmark i mange år har været fodslæbende, når det gælder convenience og lette løsninger. Det håber vi, at vi kan være med til at ændre på, forklarer Jens Visholm, der mener, at 6-om-dagen kampagnerne har gjort det godt. - Men nu må vi videre, siger koncerndirektøren til gartnertidende.dk.

- Nu skal forbrugerne ikke kun have pjecer og oplysninger. De skal have mere vareinspiration i butikkerne, så de får lyst til at putte flere grønsager i kurven. Vores kæder er allerede gearet til at prioritere grøntafdelingerne højt, og medarbejdere har været på kursus og er også klar.

Coops 1.200 butikker – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma – vil lancere en række konkrete initiativer, der skal inspirere danskerne til at spise sundere. Det gælder især vaskede og snittede grønsager.
Coops 1.200 butikker – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma – vil lancere en række konkrete initiativer, der skal inspirere danskerne til at spise sundere. Det gælder især vaskede og snittede grønsager. Foto: Annemarie Bisgaard.


Flere ’nye’ grønsager

Jens Visholm nævner, at over halvdelen af grønsagsforbruget i dag ligger på nogle få grønsager, som han kalder ’top-seks’.

- Folk skal prøve noget nyt, forklarer Jens Visholm, der lover, at butikkerne bliver forsynet med tips og tricks til, hvordan afdelingerne kan gøre mere ud af eksponering af grønsager og ideer til, hvordan de kan inspirere forbrugerne.


Fakta

  • I 2015 lancerede Coop et fremstød for økologi med prisnedsættelser for 200 millioner kroner. Siden er økologi-salget steget med 1,8 milliard kroner, svarende til 15 procent.
  • I 2016 lancerede Coop C-Måltidsmarked i 400 butikker for at tilbyde færdigretter af høj kvalitet i samarbejde med Meyers, Cofoco og Hanegal. Det har medført en stor vækst for området.