Sådan sælger du ind til børnefamilierne

Vil du øge dit salg til børnefamilierne? Der er gode indsigter at hente i en ny analyse, der stiller skarpt på netop denne målgruppe – og det gælder, hvad enten du arbejder i dagligvarehandlen eller foodservice-sektoren.

 

Det skal gå stærkt. Og så skal det helst være sundt. Det er vigtigste kriterier, som du skal leve op til, hvis du vil sælge ind til børnefamilierne. Det røber en analyse fra Landbrug & Fødevarer - vi giver dig de vigtigste highlights.

Hakket oksekød er et hit
Aftensmaden er en social begivenhed hos børnefamilierne – og de spiser i højere grad end gennemsnittet varm aftensmad derhjemme. ”Børnefamilierne har et forholdsvis bredt repertoire – og retter med hakket oksekød er særligt populære,” siger forbrugersociolog Nina Preus fra Landbrug & Fødevarer og fortsætter: ”Og når der vælges menu, vægtes det højt, at hele familien kan lide maden.”.

Læs mere: Det hitter på madscenen

Vil gerne leve sundt – men er presset på tid
Børnefamilier har i højere grad end andre et uindfriet ønske om at leve sundt. ”Børnefamilierne har en virkelig stærk intention om at leve sundt. Men de giver også udtryk for, at det er svært at få til at lykkes i en travl hverdag,” siger Nina Preus og fortsætter: ”Der er derfor gode muligheder for at tilbyde børnefamilierne en hjælpende hånd i deres bestræbelser på at nå alle de ting, de ønsker at nå.”.

Sådan sælger du ind til børnefamilierne
Nina Preus har samlet tre tip til, hvordan du kan arbejde med at øge dit salg til børnefamilierne.

  • Lav børnevenlige madplaner med tilhørende indkøbslister
  • Sælg grøntsager med neutral smag, som er skrællet og snittet – og sameksponér det med hakket kød, så de travle forældre inspireres til at putte grøntsagerne i frikadeller eller kødsovs.
  • Tilbyd frisklavede måltidsløsninger med en sund og børnevenlig profil – og undgå løftede pegefingre i din kommunikation med børnefamilierne

Læs hele analysen ’Børnefamilier: Svært at leve sundt i en travl hverdag”

Hjælp ikke for meget
Analysen viser også, at børnefamilier hyppigere end øvrige målgrupper anvender færdiglavede hovedingredienser som for eksempel pizza- og tærtedeje. Men det er en balancegang at hjælpe børnefamilierne med madlavningen. ”Det er vigtigt at have for øje, at man skal give børnefamilierne en håndsrækning i forhold til madlavning – men ikke fratage dem følelsen af selv at lave mad,” slutter Nina Preus.

Læs mere: Forbrugerne: Ja tak til en hjælpende hånd i køkkenet