Seks veje til øget frugt-og grøntsalg

Vi har været på tur hos årets nominerede til Frugt- og grøntprisen. På turen har vi samlet de bedste tips til mersalg. Lær af de bedste – og bliv inspireret før din nabobutik.

 

Det bugner med grønne og sprøde varer hos de seks nominerede til årets Frugt- og grøntpris. Vi har turneret rundt i butikkerne og har samlet de bedste fif til dig. Det er blevet til seks S’er.

Hvem vinder? Følg med i opløbet om årets Frugt- og grøntpris

#1 Sprødt look
Understreg kategoriens frisked og naturlighed med et grønt look. I Føtex på Nørrebro vokser der et træ op igennem peberfrugterne.

#2 Sæsonvogn
Brug en markedsvogn til at fremhæve lokale grøntsager i sæson. Det har de gjort i Kvickly i Hadsten, og da vi var forbi, bugnede det med grøntsager fra det lokale gartneri Sommergrønt.

#3 Sund kasse
Frist dine kunder med grønne sager, mens de står i kø. I Lidl i Thisted er der placeret frugt og grønt ved kassebåndet, som lokker kunderne til at købe vindruer, abrikoser og tørret frugt.

Læs mere: Nudging – vejen til mersalg af frugt og grønt

#4 Spontane frugt- og grøntkøb
Placér frugt og grønt uden for frugt- og grøntafdelingen. I Rema 1000 i Nykøbing Falster har de drysset frugt og grønt ud over hele butikken. Og ved siden af frysedisken fandt vi abrikoser.

#5 Smagsprøver
Brug smagsprøver til at sætte fokus på en udvalgt vare og inspirer dine kunder til impulsløb. I fakta i Skanderborg byder de på smagsprøver på solmodne tomater.

#6 Sakse og krydderurter
Tilbyd friske urter i den rette mængde. I Meny i Hellerup bugner det med friske krydderurter. Og her klipper kunderne selv præcis den mængde, de skal bruge.

Læs mere: Driv salg med sundhed

Vinderne af Frugt- og grøntprisen kåres på Fødevaredagen den 26. september. Der kåres en vinder i hver af de to kategorier – Discount og Supermarked.