Tænder dine kunder på bæredygtighed?

Bæredygtighed vinder frem i tiden - og vægtes højt af hver fjerde forbruger, når det kommer til valg af fødevarer. Vi zoomer ind på de forbrugere, der interesserer sig særligt for det luftige begreb.

 

Hver fjerde forbruger tænker over bæredygtighed, når de lægger madvarer i indkøbskurven. Det viser en analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Bæredygtighed indtager en 11. plads
Bæredygtighed ligger på en 11. plads på listen over faktorer, som danskerne lægger særlig meget vægt på, når de handler ind. En liste, hvor der kan vælges flere svarmuligheder. I toppen ligger smag, pris og kvalitet. ”En 11. plads kan måske lyde lavt – men det skal ses i lyset af, at der er spurgt til faktorer, som forbrugerne lægger særlig vægt på ved køb af fødevarer. Og det er trods alt hele 23 pct., når det kommer til bæredygtighed,” siger markedsanalytiker Christie Nielsen fra Landbrug & Fødevarer.

Et hovedstadsfænomen
Men hvem er det, der tænder på bæredygtighed? Analysen røber, at det er mænd og kvinder mellem 25-34, som er bosat i Region Hovedstaden. ”Hele 29 pct. af danskerne i Region Hovedstaden lægger særlig vægt på bæredygtighed, mens det i de øvrige regioner er mellem 18-21 pct. Så det tyder på, at bæredygtighed – indtil videre – er lidt af et hovedstadsfænomen,” siger Christie Nielsen.

En konkret tilgang til bæredygtighed
Bæredygtighed er et bredt begreb – og indeholder som minimum etiske og miljømæssige perspektiver. ”Hvis vi kigger på, hvad trendsætterne har svaret i undersøgelsen, er de ret konkrete, når det kommer til bæredygtighed. De svarer nemlig i højere grad, at de vægter faktorer som ’etisk forsvarlig’, ’ingen kemi’ og ’fair indkomst til bonden/arbejderen’, frem for ’bæredygtighed’, når de køber mad’” siger Christie Nielsen og fortsætter: ”Men alle disse ting kan jo siges at ligge under paraplyen ’bæredygtighed’. Så det kan tyde på, at fremtidens forbrugere bliver mere konkrete, når det kommer til bæredygtighed”.

Læs mere: Hvad tænker forbrugerne om bæredygtighed?

Bæredygtighed hitter lige nu. Se andre store madtrends for 2017

Mere bæredygtighed?

Dyk ned i analysen, som sætter fokus på de forbrugere, der er særligt optaget af bæredygtighed.