Trends: Det hitter på madscenen i 2017

Hvad efterspørger forbrugeren anno 2017? Ny analyse løfter sløret for de største mad- og forbrugertrends i år. Læs med, så du er godt rustet til at imødekomme forbrugernes ønsker.

 

En ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer spotter de otte største fødevaretrends for 2017. Forbrugersociolog Nina Preus opsummerer: ”Ønsket om fuld gennemsigtighed og troværdige fortællinger er nogle af de vigtigste tendenser for fødevarer i 2017. Og så vil aspekter inden for bæredygtighed fylde mere og mere i forbrugernes beslutningsprocesser”. Vi bringer de otte trends i highlights.

#1 Gennemsigtighed
Fødevarernes indhold og oprindelse er vigtig. Gennemsigtighed og en tydelig og troværdig fortælling om fødevarens rejse fra jord til bord er altafgørende. Formidlingen gennem det personlige møde er i højsædet. En følelse af at være i øjenhøjde med producenten giver forbrugeren en tryghed om fødevarens kvalitet.

#2 Ren mad
Forbrugerne søger efter drikke- og fødevarer, som er mindre forarbejdede. Disse opleves som bedre næring, da de er tættere på produkternes naturlige udgangspunkt; ’den ægte vare’. Drikke- og fødevarer skal have korte, forståelige ingredienslister, hvor alle elementer kunne være noget, forbrugeren selv fandt i køkkenskabet.

#3 Fri for…
Der er stigende efterspørgsel efter produkter, som på emballagen og i markedsføring tydeligt fortæller, at de er ‘fri for’ noget uønsket. Her går forbrugerne således længere end til at efterspørge en kort ingrediensliste. De ønsker vished om, at varen ikke indeholder det, som de betragter som mindre sundt, eller måske ligefrem skadeligt.

#4 Holistisk sundhed
Fokus på kalorier og træning ryger i baggrunden, til fordel for at leve et liv i balance, hvor der er tid til afslapning og familieliv. Mental velvære bliver lige så vigtig som den fysiske vedligeholdelse af kroppen. Sund mad er varieret mad med naturlige ingredienser, og måltidet er noget, man er sammen om, oplever og nyder.

Læs mere: Driv salg med sundhed

#5 Ansvarligt forbrug
Forbrugerne ønsker en god samvittighed – og forventer, at producenter og detailhandel viser samme stillingtagen og ansvarlighed. Produktionsvilkår, miljøpåvirkning og dyrevelfærd skal være fair. Økologien spiller positivt ind på denne dagsorden.

#6 Bæredygtighed
Bevidsthed om aspekter, der bidrager til mere bæredygtighed, vokser. Forbrugerne efterspørger ansvarstagen hos producenter og detailhandel og fortællinger om, hvordan der arbejdes på at forbedre bæredygtigheden ved fødevarer gennem nye udviklinger og innovation.

Læs mere: Tænder dine kunder på bæredygtighed?

#7 Flexitaren i front
Der er kommet et opbrud i tanken om, hvor proteiner i maden skal komme fra, og det ferske køds position som dét, der definerer aftensmaden, er nu truet. Flere og flere forbrugere har dage, hvor de begrænser eller helt fravælger kød i aftensmaden. Forbrugerne vælger kødet fra af hensyn til sundhed, økonomi, klima og dyrevelfærd.

Læs mere: Flexitar-bølgen ruller. Eller gør den? 

#8 Foodies længe leve
Maden er for flere og flere blevet en arena, hvor man udforsker, oplever og udfordrer sine evner og smagsløg. Genopdagelse af gamle traditioner og at lave mad fra bunden tillægges særlig værdi og udespisning ses som oplevelsesrejser ind i madkulturer. Teknikker som fermentering og syltning hitter. Convenience-produkter, der letter det trivielle arbejde er velkomne – så er der nemlig bedre tid til at være kreativ.

Læs hele analysen fra Landbrug & Fødevarer