Frugt- og grøntprisvindere 2017

Engageret og passioneret personale og frugt- og grøntafdelinger, der imponerer med friskhed og sprødhed. Det kendetegner vinderne af Frugt- og grøntprisen 2017. I år er det Føtex på Nørrebro i København og Lidl i Thisted, der løber med sejren.

Føtex på Nørrebro i København vinder Frugt og grøntprisen 2017 i kategorien Supermarked, her sammen med direktør Flemming Nør-Pedersen, Landbrug & Fødevarer

Danmarks bedste frugt- og grøntafdelinger er fundet 

Et imponerende udvalg af frisk frugt og grønt blandet med stor viden og stolthed over netop deres hjørne af butikken. Det er noget af dét, der skal til for at vinde Frugt- og grøntprisen 2017.

Dét – og meget mere – har Føtex på Nørrebro i København og Lidl i Thisted, der i dag blev kåret som vinderne af Frugt- og grøntprisen 2017 på Landbrug & Fødevares store branchedag ’Fødevaredagen’.

Jurymedlem og ernæringschef hos Landbrug & Fødevarer, Line Munk Damsgaard, siger:

- Hos Føtex på Nørrebro i København er forståelsen af kundens behov og ønsker eminent. På det uanmeldte jurybesøg oplevede vi pakningsstørrelser, der er som skabt til cykelkurven og til at mætte mindre husstande, klip-selv-krydderurter, juicebar og betjente stande med smagsprøver. Føtex på Nørrebro viste os en afdeling, der både var gennemtænkt, lækker og innovativ, og derfor vinder de i kategorien ’Supermarked’.

Lidl i Thisted løb med sejren i kategorien ’Discount’:

- Lidl i Thisted vinder på grund af deres forfriskende og til tider skæve måde at tænke sameksponering på. I Thisted har medarbejderne tænkt frugt og grønt ind i så godt som hvert et hjørne af butikken. Ved isen bliver man fx fristet til at putte bær i kurven, ved siden af osten finder kunderne peberfrugt, og ved hylden med babymos finder du ikke blot ingredienser til at lave din egen frugtmos, men også en tilhørende opskrift, siger Line Munk Damsgaard.

Stemningen var i top hos vinderafdelingerne, der fik overrakt deres trofæer på scenen til Fødevaredagen.

- Den her pris er 100 pct. en holdindsats. Alle mine medarbejdere er dedikerede og passionerede omkring deres arbejde, og jeg vil gerne takke hele temaet for deres kæmpe indsats, siger Alexander Fridtjofsen, der er frugt- og grøntansvarlig i Føtex på Nørrebro i København.


Lidl i Thisted er vinder af Frugt og grøntprisen 2017 i kategorien Discount, her sammen direktør i Landbrug & Fødevarer Flemming Nør-Pedersen.

Der var også stor jubel hos personalet hos Lidl:

-Jeg kunne ikke have gjort det her alene, så jeg skylder en stor tak til mit team og til baglandet. Det er virkelig stort at vinde prisen og dejligt at blive hædret for dét, man brænder for,” siger Lars Thomsen, der er butikschef i Lidl, Thisted.

Det er fjerde år Frugt- og grøntprisen bliver uddelt i de to kategorier ’Discount’ og ’Supermarked’. Bag Frugt- og grøntprisen står Landbrug & Fødevarer med Dansk Gartneri, Produktionsafgiftsfonden for Frugt- og Gartneriprodukter og Foreningen Plan Danmark som partnere.

Frugt- og grøntprisens jury:
Jens Nannerup, adm. direktør, Gasa Odense
Finn Christiansen, sortimentschef, Dagrofa
Peter Løth, kategoridirektør, Coop
Stephan Alexander Bruhn, purchasing manager, Dansk Supermarked
Pernille Bech, Sæson, Dansk Gartneri
Line Munk Damsgaard, ernæringschef, Landbrug & Fødevarer

For yderligere information, kontakt:
Line Munk Damsgaard, ernæringschef hos Landbrug & Fødevarer, tlf.: 27 24 56 22, mail: lda@lf.dk  
Linda Gjaldbæk Hansen, pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, tlf.: 26 84 28 80, mail: lghj@lf.dk

Kig ind hos en vinder

Besøg vinderen af Frugt- og grøntprisen 2017 i kategorien 'Discount'.

Besøg en vinderafdeling

Kig ind hos vinderen af Frugt- og grøntprisen 2017 i kategorien 'Supermarked'.

Pressematerialer

Vindere af Frugt- og Grøntprisen 2017

Pressemeddelelse (download)

I kategorien ’Supermarkeder’:
Føtex, Nørrebro, Alexander Fridtjofsen, frugt- og grøntansvarlig (foto til download)

I kategorien ’Discountkæder’:
Lidl, Thisted, Lars Thomsen, butikschef (foto til download)

Nominerede til Frugt- og Grøntprisen 2017

Pressemeddelelse (download)  

I kategorien ’Discountkæder’:

REMA 1000, Nykøbing Falster, Tobias Dickow, frugt- og grøntansvarlig
Fakta, Skanderborg, Daniel Drejer Mortensen, butikschef, frugt- og grøntansvarlig
Lidl, Thisted, Lars Thomsen, butikschef

I kategorien ’Supermarkeder’:

Føtex, Nørrebro, Alexander Fridtjofsen, frugt- og grøntansvarlig
MENY, Hellerup, Kasper Bjørn Petersen, frugt- og grøntansvarlig
Kvickly, Hadsten, Brian Lund Jensen, frugt- og grøntansvarlig

Profilbillede med grafik-FG-prisen-900x503 (jpg)
Profilbillede med foto-FG-prisen-900x503 (jpg)
Logo-Frugtoggrontprisen-sort (jpg)
Logo-Frugtoggrontprisen-sort (ai)

Fælles profilbillede
Faelles profilbillede-priser-med grafik-900x503 (jpg)
Faelles profilbillede-priser-med-foto-900x503 (jpg) 

Trofæ

Trofæ til vinderen af Frugt- og grøntprisen 2017

Biografi - billedhugger Erik Heide
Erik Heide er født 1934 i Øster Jølby på Mors. Han er uddannet på Kunstakademiets malerskole (prof. Kræsten Iversen) fra 1951-54, og på den grafiske skole (prof. Holger J. Jensen) i 1957. Siden 1958 har han dog udelukkende arbejder som billedhugger.

En vigtig del af Erik Heides værk består af udsmykninger i kirker. Blandt andet en række nye kirker landet over, hvor han har stået for en total udsmykning af kirkerummet med alterbord, prædikestol, døbefont, krucifiks osv. Han arbejder fortrinsvis i grove materialer som træ, granit og støbejern, og med en dyb forståelse og respekt for de kristne grundsymboler, som han omsætter til et enkelt og kraftfuldt moderne formsprog.

Ud over kirkekunsten har Erik Heide skabt en lang række skulpturer og relieffer af mere verdslig karakter, også her med grove materialer og forenklede former, ofte dyreformer som fuglen, fisken, hunden – eller mennesket. Hans værker findes på pladser og torve i mange byer landet over.

Ved siden af sin kunst har Erik Heide blandt andet bistået Vejdirektoratet med den æstetiske udformning af forskellige større vejanlæg.

Erik Heide har modtaget en række stipendier og udmærkelser, ligesom han har varetaget mange betydningsfulde stillinger og hverv indenfor kunstlivet. Han har været repræsenteret på utallige udstillinger, og hans værker er repræsenteret på Statens Museum for Kunst, Kobberstiksamlingen og forskellige museer i provinsen. De vigtigste oplysninger om hans virke på de forskellige områder kan findes i Weilbach. Dansk kunstnerleksikon og Kraks blå bog.

Fra 1994 har Erik Heide været medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen. Herudover er han fast udstiller på Vraa-udstillingen og på Veksølund. På Veksølund kan man endvidere i en permanent museumsudstilling, åbnet 2003, se en del modeller til nogle af de senere store værker.

Skrevet af Jørgen Nielsen

Guide promovering

Guidelines for promovering i forbindelse med nominering/vundne fagpriser 

Vi glæder os over, at der bliver skabt opmærksomhed om priserne – og vi opfordrer jer til at udnytte de muligheder, nomineringen/prisen giver jer. Det er dog vigtigt for os at pointere, at nomineringen/prisen kun er gældende for den nominerede /evt. vindende butik – ikke for hele kæden. For at sikre prisernes troværdighed samt at ingen kommer i klemme i forhold til vildledende markedsføring, kommer her guidelines for promovering i forbindelse med nominering/vundne fagpriser:

  • I må promovere netop det den butik, der er nomineret / evt. har vundet.
  • I landsdækkende eller regionale tilbudsaviser oa. reklamer skal det fremgå sammen med logoet for prisen, at det er netop den helt bestemte butik, der er nomineret og evt. har vundet prisen.

Kontakt os endelig i tilfælde af spørgsmål.

Held og lykke!

Frugt- & Grøntpris forløb

Har I landets bedste frugt- og grøntafdeling?
Landbrug & Fødevarer ønsker med Frugt- og grøntprisen i 2017 fortsat at holde fokus på frugt og grønt i dagligvarekæderne. Der uddeles priser i kategorierne discount og supermarked/hypermarked. Med to priser i én sætter vi fokus på frugt og grønt bredt i dagligvarekæderne. Frugt og grøntafdelingerne er vigtig for kundernes syn på hele butikken – men får afdelingen nok opmærksomhed i jeres kæde? Kan I hæve salget og oplevelsen med en afdeling, der appellerer til sanserne og inspirerer forbrugeren, til også at tænke i hele måltider?

Hvem, hvad, hvornår?
Alle landets dagligvarekæder opfordres til at indstille deres absolut bedste frugt og grøntafdeling. 

Kandidaterne og deres indstillende kæde inviteres til Axelborg for at præsentere deres frugt- og grøntafdeling for juryen. Kæden får her sammen med butikkens frugt og grøntansvarlige 20 minutter + 10 minutters spørgetid til at præsentere juryen for netop deres afdeling - gerne med visuelt materiale fra afdelingen. Præsentationen skal have fokus på butikken og prisens kriterier. Herudover er en kort præsentation af kæden også velkomment.
Præsentationerne finder sted d. 2. maj 2017 for hyper/supermarkeder og d. 3. maj 2017 for discount.

På baggrund af præsentationerne udpeger juryen de nominerede i begge butikskategorier. De nominerede modtager in-store-materiale som giver butikkerne mulighed for at få så meget ud af nomineringen som muligt.

Sådan findes vinderne
Jurymedlemmerne aflægger besøg uanmeldt i de nominerede butikker. Ligeledes bliver der foretaget en mindre shopper undersøgelse blandt tilfældigt udvalgte kunder. De to vindere offentliggørelse på Fødevaredagen den 26. september 2017, hvor prisoverrækkelsen også finder sted – Sæt kryds i kalenderen!

Tidsplan 2017

  • 27/2-2017 åbning for indstillinger
  • 26/4-2017 kl. 12 - deadline for indstillinger
  • 2/5-2017 præsentationsdag for indstillede i kategorien supermarked/hypermarked
  • 3/5-2017 præsentationsdag for indstillede i kategorien discount
  • Nominerede får tilsendt pralemateriale
  • Nominerede får besøg af jury
  • 26/9-2017 prisoverrækkelse på Fødevaredagen

Frugt- og Grøntprisen er finansieret af Produktionsafgiftsfonden for frugt og gartneriprodukter samt Foreningen Plan Danmark

Kriterier, Frugt- og Grøntprisen 2017

Juryen kigger bredt på udtryk og salg i den enkelte afdeling såvel som implementering af frugt og grønt blandt andre varekategorier i butikken. Kundeguidance og præsentation af varerne vægtes højt. Juryen forholder sig til en række punkter, som hver især vægter i den samlede vurdering.

Juryen er naturligvis opmærksom på, at vilkårene og mulighederne ikke er identiske i de to kategorier. Det tager den højde for i sin vurdering.

Her kan du se, hvilke punkter, der indgår i den endelige bedømmelse:

Friskhed

  • Kunderne tilbydes friske varer, der er tæt på det oprindelige høsttidspunkt
  • Afdelingen er veltrimmet og afdelingens ansatte viser kendskab til korrekt indkøb, eksponering samt opbevaring

Sortiment og iscenesættelse

  • Afdelingen har et bredt sortiment (bredt/dybt antal af varenumre), der afspejler sæsonen
  • Frugt og grønt har synlig og aktiv rolle i butikkens/kædens profil
  • Afdelingens synlighed i butikken
  • Afdelingen er med til at formidle varernes historie og herunder skabe værdi for håndværket bag produktionen af frugterne og grøntsagerne
  • Afdelingen synliggør både mennesket bag varerne (gartnerne) og mennesket foran varerne - medarbejderne i butikken. Begge bidrager til kundeoplevelsen og skaber værdi
  • Afdelingen viser innovative og nyskabende ideer

Kunden i centrum

  • Afdelingen har tænkt i hvordan man skaber et rum, der spiller på kategoriens sanselighed (look and feel)
  • Afdelingens fokus på at hjælpe til kundens planlagte køb (Ease to shop) og samtidig tilskyndelse til mersalg, opslag og evt. krydssalg
  • Afdelingen tænker frugt og grønt ind i det samlede måltid – og inspirerer forbrugerne til nytænkning såvel som sundere løsninger til dagens små og store måltider (fx via convenience)
  • Afdelingen giver vejledning og inspiration til kunderne

De indstillede skal præsentere deres butik hos Landbrug & Fødevarer. Ud fra præsentationen udvælges de nominerede, der alle får besøg af juryen, ligesom der foretages en mindre shopper undersøgelse blandt tilfældigt udvalgte kunder.

Jury 2017

Jens Nannerup, adm. direktør, Gasa Odense
Finn Christiansen, sortimentschef, Dagrofa
Peter Løth, Kategoridirektør, Coop
Stephan Alexander Bruhn, Purchasing Manager, Dansk Supermarked
Pernille Bech, Sæson, Dansk Gartneri
Line Munk Damsgaard, ernæringschef, Landbrug & Fødevarer

Hovedaktører i dansk dagligvarehandel får muligheden for at være med i juryen i 2017 og 2018.

Tidligere vindere

 

Et imponerende udvalg af frisk frugt og grønt blandet med stor viden og stolthed over netop deres hjørne af butikken, det er noget af dét, der skal til for at vinde Frugt- og Grøntprisen 2016. Det – og meget mere – har Meny på Amager og Fakta Skipperen i Aalborg, der i eftermiddags blev kåret som vinderne af Frugt- og Grøntprisen 2016 på Landbrug & Fødevares store branchedag ”Fødevaredagen”.

Jurymedlem og marketingkoordinator for Dansk Gartneri, Pernille Bech, siger:
”I Meny på Amager rummer frugt- og grøntafdelingen alt, hvad hjertet begærer inden for frugt og grønt; både danske råvarer og det bedste fra hele verden. Det fagligt stærke personale har formået at skabe en afdeling, der er forbilledlig for dagligvarehandlen. Det honorerer vi som samlet jury ved at udnævne dem som vindere i kategorien ’Supermarked’.”

Fakta Skipperen i Aalborg løb med sejren i kategorien ’Discount’:
”De vinder for personalets store ambitioner og for at sætte fokus på æstetik og nem navigation for kunderne. Igen i år går prisen til butikker, hvor juryen kan fornemme frugt- og grøntildsjæle, der brænder igennem. Det viser en tendens, hvor det rigtige personale kan få den enkelte afdeling til at skille sig ud fra mængden,” siger Pernille Bech.

Fakta Skipperen, vinder i kategorien ’Discount’

Stemningen var i top hos vinderafdelingerne, der fik overrakt deres trofæer på scenen til Fødevaredagen. 

”Jeg ved, det er store ord, men den her pris betyder virkelig alt”, siger Mark Hansen, frugt- og grøntansvarlig i Meny på Vermlandsgade på Amager. 

”Den er en kæmpe motivationsfaktor, og jeg ved, at dét vi gør hos os, virker. Men udover prisen, så er noget af dét, der motiverer mig allermest, den ros, vi får fra kunderne,” siger han.

Der var også jubel hos personalet i Fakta: 

”Det er altid sjovest at være nummer ét,” siger en glad Nicki Damgaard, frugt- og grøntansvarlig i Fakta Skipperen i Aalborg, kort efter overrækkelsen. 

Og selvom det er sagt med et glimt i øjet, er der også meget sandhed i udsagnet: 

”Vi er meget ambitiøse, og jeg er glad og stolt både på mine egne, men også på personalets vegne, fordi prisen viser, at der er store muligheder i dét, vi gør,” siger han.

Det er tredje år Frugt- og Grøntprisen bliver uddelt i de to kategorier ’Discount’ og ’Supermarked’. Bag Frugt- og Grøntprisen står Landbrug & Fødevarer med Florette Lammefjorden, Dansk Gartneri og Foreningen Plan Danmark som partnere.

Det blev to kompromisløse herrer, der løb med priserne i 2015.

Der er ingen grund til at strække spændingen længere. Årets to vindere er:

I kategorien ’Discount’:

  • Jonas Simonsen & team fra Lidl på Bondovej i Odense

I kategorien ’Supermarked/hypermarked’

  • Ole Heino Skjøtt & team fra Bilka i Hundige

 

Vinder af Frugt- og Grøntprisen 2015 Ole Heino Skjøtt & team fra Bilka i Hundige. Prisen blev overrakt af Jan Kristensen fra DLG Food og Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.

 

Det var enig jury, der valgte de to butikker ud fra et virkelig stærkt felt med indstillede butikker fra 15 af landets største kæder.

Derfor blev det netop de to butikker
Jurymedlem Lærke Kirstine Lund fra Landbrug & Fødevarer fremhæver to faktorer, som især har begejstret juryen:

”Vi ved, at forbrugernes vigtigste kriterier er friskhed – og hos Lidl i Odense oplevede vi frugt og grønt af høj kvalitet og ”nurset” i en grad, der ville gøre enhver gartner lykkelig. Samtidig beviste Lidls frugt- og grøntan-svarlige Jonas Simonsen, at selvom man er en discount, hvor vilkårene naturligvis er anderledes, så kan man skabe en frugt- og grøntafdelingen, der viser både bredde og talent.”

Barren blev også sat højt i kategorien ’Supermarked/hypermarked’, hvor Bilka i Hundige bortjog enhver tvivl hos juryen. Fra markedsdirektør og jurymedlem Jan Kristensen fra DLG Food lyder det:

”Hos Bilka mødte juryen en sand ildsjæl. Med 30 år bag sig som frugt- og grøntmand er Ole Heino Skjøtt jo en kompetence uden lige. Og med en afdeling, der tydeligvis vidnede om dyb faglighed og eventyrlyst på én gang”.

En pris for den grønne kategori
Den 2 år gamle Frugt- og grøntpris blev uddelt på branchens store dag, Fødevaredagen, den 28. oktober. Prisen blev stiftet for at motivere detailhandlen til at gøre lidt ekstra ud af en afdeling i detailhandlen, som spiller en afgørende rolle for folkesundheden. Nemlig frugt- og grøntafdelingen. Og naturligvis for at hædre de gode kræfter hos detailhandlen, som præsterer noget særligt i forhold til kategorien og i forholdet til kunderne.

Bag prisen står Landbrug & Fødevarer med Plan Danmark, DLG og Dansk Gartneri som partnere.

Blandt et stærkt felt af nominerede blev vinderne af Frugt- og Grøntprisen 2014 fundet. De dygtige vindere var Kvickly i Skive og Rema1000 på Rosenørns Allé på Frederiksberg.

Stor opmærksomhed på friskhed, lokale råvarer, økologi og den gode kundeoplevelse, er bare nogle af de parametre der afgjorde, hvem vinderne af Frugt- og Grøntprisen 2014 blev. Alle disse kvaliteter og meget mere, fandt juryen hos Kvickly i Skive og hos Rema1000 på Rosenørns Allé på Frederiksberg.
Det stod klart, da begge frugt- og grøntafdelinger og deres ansatte blev hyldet på Landbrug & Fødevarers store branchedag Fødevaredagen i Turbinehallerne i Aarhus i går eftermiddags.

Frugt og grøntafdelingerne vandt i hver deres kategori: Bedste frugt- og grøntafdeling i discount og Bedste frugt- og grøntafdeling i et super- eller hypermarked. Men begge afdelinger viste deres kunnen på hver deres måde.

-Når man træder ind i Kvickly i Skive kan man mærke menneskene bag. Det danske og de lokale avlere er meget synlige. Overalt er der historier om den frugt og grønt, som forbrugerne møder, siger Lærke Kirstine Lund, jurymedlem og markedskonsulent i Landbrug & Fødevarer og fortsætter:

- I Rema1000 starter fornemmelsen allerede ved indgangen. Fornemmelsen af, at her er en butik, der vil frugt og grønt. Det fortsætter ind i vindfanget, hvor øjet fanges af ikke bare et par æbler og lidt grønt, men en væg fyldt med sæsonaktuelle frugter og grønsager.

Der var tre nominerede i hver kategori, men juryen var ikke i tvivl, efter de havde endt deres besøgsrunde i butikkerne.
-Der er virkelig mange gode frugt- og grøntafdelinger rundt omkring i landet, og mange der gør en ekstra indsats for at give kunderne en god oplevelse. Men hos de to vindere, er man gået et ekstra stykke, når det kommet til at give kunden en unik oplevelse. Det gør, at de fortjener at vinde Frugt- og Grøntprisen 2014, siger Lærke Kirstine Lund.

Vigtig pris for grøntafdelingerne
Det var to glade grøntafdelingschefer, der modtog hver deres trofæ som vindere af Frugt-og Grøntprisen 2014 for henholdsvis discount eller super- eller hypermarked kategorien.


Vinderen i kategorien discount blev Rema 1000 på Rosenørns Allé på Frederiksberg. Foto Claus Pedersen.

-Jeg er super glad og stolt over, at vi har vundet prisen. Og samtidig vil jeg gerne sige, at det er godt med en pris til frugt-og grøntafdelingerne. Frugt- og grøntafdelinger betyder meget for, hvordan kunderne ser på butikken, så det er så rart at føle, at man får anerkendelse for sit arbejde, siger Kenneth Holde, fra Rema1000 på Rosenørns Allé. Der sammen med sine to medhjælpere, regne med at skulle fejre prisen med en ordentlig bytur.

Hos frugt-og grøntchef i Kvickly i Skive, Tommy Johannesen, er glæden lige så stor.
-Det er simpelthen en kæmpe ære at vinde Frugt- og Grøntprisen 2014. Det er det største skulderklap, man kan få. Mit arbejde er min passion, så det betyder rigtig meget at blive anerkendt på denne her måde. Jeg har hele tiden følt, at juryens besøg i min butik gik godt, men jeg har ikke turde håbe på, vi vandt. Så jeg er bare så glad, siger Tommy Johannesen.

Frugt- og grøntprisen er skabt af Landbrug & Fødevarer med Plan Danmark, DLG Food og Dansk Gartneri som partnere. Det er første år prisen bliver uddelt.

Frugt- og Grøntprisens jury:
Jan Kristensen, salgsdirektør i DLG Food
Pernille Bech, marketingkoordinator, Sæson kampagnen / Dansk Gartneri
Malene Mosbæk, projektleder, Madkulturen
Lærke Kirstine Lund, markedskonsulent i Landbrug & Fødevarer


Line Damsgaard

Line Munk Damsgaard

Ernæringschef - Afdeling for Ernæring

Telefon +4533394087

Mobil +452724 5622



Jane Korsgaard

Jane Korsgaard

Afd. koordinator - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394261

Mobil +4525523091