Ompakning af frugt og grønt

Med en ny forsøgsordning med ompakning af frugt og grønt vil Netto reducere madspildet i butikkerne med 50-60 procent.

Mini-konference om madspild

Hvor vigtigt er det for forbrugerne, at fødevarebranchen reducerer deres madspild? Og hvordan giver du dit madspild værdi? Kom med til mini-konference og få svaret.

Ny forskning trækker ost ud af skammekrogen

Fede mejeriprodukter er sundere, end man hidtil har antaget, og især ost er en del bedre end sit rygte. Det viser ny forskning.

Antibiotikaforbruget daler stadig

Det samlede forbrug af antibiotika til dyr er faldet for tredje år i træk.

Ny undersøgelse: Forbrugerne vil mindske madspild

Otte ud af ti forbrugere svarer, at de ‘ofte’ eller ‘altid’ sørger for at undgå madspild, og knap halvdelen svarer, at det er noget, de gerne vil gøre mere af for at sikre et bæredygtigt forbrug. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

Sådan sælger du ind til børnefamilierne

Vil du øge dit salg til børnefamilierne? Der er gode indsigter at hente i en ny analyse, der stiller skarpt på netop denne målgruppe – og det gælder, hvad enten du arbejder i dagligvarehandlen eller foodservice-sektoren.

Økologi tjekker ind på hoteller og restauranter

Arbejder du som madprofessionel i foodservice-sektoren? Så har du sandsynligvis fået flere økologiske råvarer mellem hænderne de seneste år.

Nu skal økologien fejres

Har dit køkken et Økologisk Spisemærke? Så kan du godt finde festtøjet frem.

Test dig selv: Hvilken øko-type er du?

Svar på tre hurtige spørgsmål og find ud af, hvilken type du er i et køkken - og hvilket forhold du har til økologi.

Dine kunder vil have ’ren mad’

Bliv skarpere på en af årets store trends på fødevarescenen. Og se, hvad danskerne forbinder med ren mad.

Ud med plastposer - ind med papir

Lidl siger farvel til 10 mio. plastposer.

Livsnydermentilatet ændrer på aftensmåltidet

Aftensmåltidet er under forandring. Det er der flere ting, der peger på. Situationen og tilberedningen omkring måltidet ændrer sig.

Danskerne tager godt imod nyt, statsligt dyrevelfærdsmærke

Forbrugerne vil guides til at vælge bedre dyrevelfærd. Ny mærkning hjælper dem på vej.

Inspiration: Snup tendenser fra hele verden

Vi har kigget på populære produktlanceringer i udlandet. Og pilen peger på plantebaserede fødevarer, kødsubstituerende produkter og snacking. Lad dig inspirere og kom på forkant.

Trend: Fedtforstrækkelsen er på retur

Der er et skred på vej i danskernes forhold til sundhed. Forbud og regler bliver skiftet ud med nydelse og livskvalitet. Og det kan ses i salgstallene. Vi røber, hvordan du hopper med på trenden.

Trends: Det hitter på madscenen i 2017

Hvad efterspørger forbrugeren anno 2017? Ny analyse løfter sløret for de største mad- og forbrugertrends i år. Læs med, så du er godt rustet til at imødekomme forbrugernes ønsker.

Tænder dine kunder på bæredygtighed?

Bæredygtighed vinder frem i tiden - og vægtes højt af hver fjerde forbruger, når det kommer til valg af fødevarer. Vi zoomer ind på de forbrugere, der interesserer sig særligt for det luftige begreb.

Sådan mindsker vi madspild - sammen

700.000 tons. Så meget madspild er der samlet set i hele værdikæden. Rapport peger på, at aktiviteter, på tværs af værdikæden, kan være med til at komme en del af spildet til livs.

Flexitar-bølgen ruller. Eller gør den?

Er flexitar-trenden dødsstødet til markedet for kød? Eller er det bare en modernisering af de mere traditionelle kødfrie dage? Ny analyse kaster lys over det trendy fænomen.

Driv salg med sundhed

Danskernes opfattelse af sundhed er i bevægelse – men hvad betyder det for dig? Forbrugerøkonom giver en status på danskernes forhold til sundhed og peger på, hvordan du hjælper dine kunder i en sundere retning.

Dansk IP ophører

Gartneribrugets Afsætningsudvalg, GAU, har besluttet at Dansk IP ophører med virkning fra 1. januar 2017.

Glade kantinegæster ønsker mere økologi og danskhed

Hvad skal der være i en god kantine, for at medarbejderne går glade fra frokosten? Ny analyse dykker ned i tilfredsheden blandt kantinegæster og røber forbedringspotentialer.

Økologi hitter i foodservice

Salget af økologiske råvarer til foodservice er steget med over en fjerdedel i 2015, sammenlignet med året forinden, viser nye tal. Den stigende tendens ser ud til at fortsætte.

Kender du Det Økologiske Spisemærke?

Kendskabet til Det Økologiske Spisemærke skal øges. Derfor lancerer Fødevarestyrelsen ny kampagne.

Det er tid til roadshows for grossister og køkkener

I 2016 inviterer Landbrug & Fødevarer køkkener og grossister på inspirationstur til økologiske og konventionelle producenter.

Fuld fart på foodservice

Salget af mejeriprodukter til foodservice bliver ved med at vokse. Ikke mindst de økologiske, hvor mejerierne melder om tocifrede vækstrater.

Kantinegæstens stemme

Vi har lyttet til de danske kantinegæster. Se her, hvordan de fordeler sig i 3 segmenter - og få indblik i de tendenser din kantine skal fange, hvis du vil ramme morgendagens gæster.

Økologien stormer frem i landets storkøkkener

Der blev brugt langt flere økologiske råvarer i landets storkøkkener, restauranter og cateringvirksomheder i 2014 end året før. Salget er steget med en tredjedel viser helt nye foodservicetal fra Danmarks Statistik.

Store Smagedag

Køkkenerne i hele landet åbnede skyr, hytteost og fløde - og fejrede smagen af det gode. Marie fra Landbrug & Fødevarer var med på første række.

På vej til det økologiske spisemærke?

Bruger I økologiske fødevarer i køkkenet, og vil I gerne fortælle jeres gæster og kunder om det? Så er det Økologiske Spisemærke noget for jer.