Hvor er din lokale øko-landmand?

Lokale fødevarer hitter. Også i foodservice. Men hvordan samarbejder du med mindre, lokale leverandører? Nye redskaber hjælper dig på vej.

 

Danskerne efterspørger i stigende grad mad lavet af økologiske og lokale råvarer, når de spiser ude. Og det er med til at sætte økologiske og lokale råvarer i høj kurs på foodservice-området. Har råvarerne endda en god historie bag sig, er det endnu bedre. Salget af økologiske råvarer til foodservice-området steg i 2015 med 27 pct., hvilket svarer til 1.661 mio. kr. Og salget forventes at stige yderligere.

Læs mere: Økologi hitter i foodservice

Matchmaking på foodservice-markedet
Der kommer hele tiden nye økologiske landmænd til. I 2016 steg antallet af økologiske bedrifter med 20 pct. og det samlede, økologiske landbrugsareal blev udvidet med hele 21 pct. Så der kommer flere og flere økologiske råvarer. Men det kan være svært at finde de rigtige landmænd, så du kan få netop disse råvarer i dit grossist-sortiment – eller ind i dit køkken. Det skal et nyt Danmarkskort være med til at hjælpe på. Danmarkskortet giver nemlig et overblik over, hvilke økologiske landmænd der er i dit nærområde. Tag et kig på kortet - zoom ind og se, hvilke lokale landmænd og virksomheder der kan blive dine nye samarbejdspartnere.

Læs mere: Økologi tjekker ind på hoteller og restauranter

Hvem kan du finde på kortet?
Kortet er udviklet på baggrund af Landbrug & Fiskeristyrelsens opgørelse over økologiske landbrugsbedrifter indberettede produktion fra 2016. Kortet giver derfor et overbliksbillede over de økologiske bedrifter, som har ansøgt om autorisation pr. 31.maj 2016 – og du skal være opmærksom på, at der kan være kommet nye, økologiske bedrifter til og andre kan være ophørt igen.

Kort over økologiske bedrifter

Økoproducenter - husdyr

  

Økoproducenter - planteavl

  

Hvad betyder de forskellige overskrifter? Bliv klogere på de økologiske landmænd

 

Facts om økologisk landbrug?

Det økologiske areal vokser og vokser. Vi har samlet nogle facts, der giver dig et overblik over udviklingen.

• Det økologiske produktionsareal udgjorde i 2016 i alt 216.794 ha.
• Det økologiske produktionsareal svarer samlet set til 8,1 pct. af det totale landbrugsareal i Danmark
• Pr. 31. Maj 2016 havde 3.173 landmænd omlagt til økologisk produktion eller havde søgt om omlægning
• Det største økologiske produktionsareal findes I Region Midtjylland
• Den kommune med det største økologiske produktionsareal er Tønder Kommune med sine 14.812 ha.
• I 2016 blev der samlet set dyrket 3.138 ha med økologiske grøntsager i hele landet.
• I 2016 havde 195 landmænd økologiske grise, hvilket svarer til 6,1 pct. af de økologiske bedrifter
• I 2016 havde 366 landmænd økologiske kvæg, hvilket svarer til 11,5 pct. af de økologiske bedrifter

Kilde: Statistik over økologiske jordbrugsbedrifter 2016

Samspil mellem producenter og foodservice

Køkkener og grossister efterspørger lokale økologiske fødevarer af høj kvalitet og fødevarer med en historie. Ny guide skal være med til at understøtte samarbejdet mellem lokale, økologiske producenter og foodservice-aktører.

Det kræver ressourcer at finde hinanden
Det kan være svært for køkkenerne at finde økologiske, unikke produkter og etablere et samarbejde med den lokale landmand. Både fordi de enkelte køkkener og grossister ikke har ressourcer til at afsøge markedet for de små leverandører og fordi mange landmænd ikke er bevidste om det store potentiale, der ligger i foodservice-markedet.

Inspiration til producenter, køkkener og grossister
I 2017 har Landbrug & Fødevarer derfor udviklet en afsætningsguide, der beskriver det potentiale der er for små leverandører på foodservice-markedet. Guiden giver en grundig indføring i, hvordan man som mindre økologisk fødevareleverandør kommer ind på foodservice-markedet, og hvad man skal være opmærksom på, før man tager de første skridt. Guiden er udviklet til mindre økologiske producenter, både bedrifter og virksomheder, men kan også anvendes af grossister, som en vejledning eller inspiration til potentielle, nye leverandører.

Dyk ned i guden: Salg af fødevarer til foodservice-markedet