Nu skal der grønne hjerter på bøffer og mejeriprodukter

Det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke har vokseværk. Fra 2020 kan forbrugerne købe okse- og kalvekød og mejeriprodukter med grønne hjerter. Bliv klar til at guide dine kunder.


Først var det grisekødet. Så kyllingerne. Og nu bliver det også nemmere for forbrugerne at købe ind med hjertet, når de vil sætte tænderne i en saftig dansk bøf. Fødevareminister Mogens Jensen har netop besluttet, at det statslige dyrevelfærdsmærke bliver udvidet, så forbrugerne til næste år kan købe både smør, mælk og yoghurt med det statskontrollerede dyrevelfærdsmærke. Derudover skal okse- og kalvekød efter planen også prydes med enten et, to eller tre grønne hjerter.

Hjælper forbrugerne med at vælge endnu bedre dyrevelfærd 
Anne Arhnung, adm. Direktør i Landbrug & Fødevarer, roser ministeren for at udvide dyrevelfærdsmærket: ”Dyrevelfærdsmærket er allerede velkendt og udbredt blandt forbrugerne. Vi ved fra tidligere undersøgelser, at 71 procent af forbrugerne tænker over dyrevelfærd. Mærket gør det nemmere at købe oksekød og mejeriprodukter fra kvæg med endnu bedre dyrevelfærd, Derfor håber jeg, at forbrugerne vil tage godt imod hjerterne på mælk, yoghurt, smør, bøffer og hakket kød, når de står ved køledisken,” siger hun.

Hvad betyder hjerterne? Hjælp dine kunder
Dine kunder kender allerede det statslige dyrevelfærdsmærke fra kyllinger og grisekød. Og fra 2020 vil de også finde mærket på mejeriprodukter og okse- og kalvekød. Du kan allerede nu forberede dig på spørgsmål fra dine kunder om, hvad mærkerne dækker over på de to nye kategorier. Der ligger allerede nu et udkast til kriterier klar – og Fødevarestyrelsen opdaterer disse, så snart kriterierne ligger helt fast. Følg med på Fødevareministeriets hjemmeside.

Fakta om Dyrevelfærdsmærket 
Dyrevelfærdsmærket er delt op i tre forskellige niveauer med 1, 2 eller 3 hjerter. Jo flere hjerter, desto bedre dyrevelfærd. Mærket giver forbrugerne større gennemsigtighed og større indflydelse på produktionen.
Dyrevelfærdsmærket er et samarbejde mellem Miljø- og Fødevareministeriet, landmænd, fødevarevirksomheder, brancheorganisationer, dyreværnsorganisationer og detailhandlen. Tilbage i 2017 kom Dyrevelfærdsmærket på grisekød og i 2018 på kyllingekød. 

Læs mere: Danskerne har fået øjnene op for det statslige dyrevelfærdsmærke