Convenience hitter i 2016

Forbrugerne ønsker sunde, velsmagende retter lavet fra bunden – og på ingen tid. Vi peger på tre retninger indenfor tidens store trend.

Illustration Trine Lomholt Bruun

Convenience kommer til at spille én af hovedrollerne på fødevare-scenen i 2016. Det spår seniorkonsulent og sociolog i Landbrug & Fødevarer, Nina Preus. Ifølge hende formår convenience at favne forbrugernes ønsker om mad som er sundt, hurtigt og lækkert. Trenden omfatter tre retninger:

  • Tidsbesparende løsninger
  • Måltidløsninger med et hjemmelavet præg
  • Snacks, som er designet til et liv på farten

Tidsbesparende løsninger
Med en travl hverdag efterspørger forbrugerne i højere grad smuthuller til ”det gode liv” – og én af smuthullerne kan være tidsbesparende løsninger. ”Forbrugerne ønsker løsninger, som sparer dem for besværligheder. Det skal være nemt at spise sund mad, uden at gå på kompromis med kvaliteten,” siger Nina Preus. Forberedte produkter, som eksempelvis snittet hvidkål og hokkaido-græskar, som allerede er skrællet og skåret i tern, er eksempler på convenience-løsninger, som forbrugerne efterspørger. De slipper her for det trivielle, tidskrævende arbejde med for eksempel at forberede store, uhåndterlige grøntsager, og kan bruge tiden i køkkenet på det sjove – tilsmagning og kreativitet. Samtidig kan de hurtigt stille aftensmaden på bordet.

Måltidsløsninger – med et hjemmelavet præg
Forbrugerne vil have troværdige produkter, som minder om det, de selv plejer at lave. ”Der er stor efterspørgsel efter frisklavede måltidsløsninger, med et hjemmelavet præg. Forbrugerne vil have færdiglavet kvalitetsmad, som giver dem følelsen af, at de selv ville have kunnet tilberedt det – hvis de ellers havde haft tiden, muligheden og/eller evnerne til det,” forklarer Nina Preus. Forbrugerne er samtidig åbne for ny inspiration og søger madoplevelser. Her er der gode muligheder for at udvikle måltidsløsninger, hvor de velkendte retter har fået et pift med anderledes ingredienser eller smage.

Snacks – til at ta’ med
Det tredje ben i convenience-trenden er snacks og måltider, som er designet til at tage med på farten. ’’Løsningerne skal være sunde, håndholdte og nemme at tage med. Her er der god mulighed for at sælge løsninger, som taler til forskellige behov og situationer - for eksempel udskåret frugt til den søde tand om eftermiddagen, eller et proteinholdigt måltid efter træning. Igen ønsker forbrugerne produkter, som er gennemskuelige og ikke indeholder råvarer, de ikke kender fra deres egne køkkenskabe.” siger Nina Preus.

Hop ombord
Vil du med på convience-bølgen, gælder det således om at tilbyde sunde løsninger, som fremstår troværdige og er gennemsigtige - og som frem for alt sparer forbrugeren tid. ”Kantiner, dagligvareforretninger og nethandel er alle udbydere, som kan få gavn af trenden. Der er nemlig ingen tvivl om, at forbrugerne gerne vil købe sig til hjælp. Det gælder blot om at tilbyde de rette produkter, som lever op til forbrugernes krav,” slutter Nina Preus.