Danskerne vil ha’ friske fødevarer

Kummefrysere er snart fortid. Fødevarerne skal være friske – ikke frosne. Det er en udvikling, der taler godt ind i tidens trend om, at maden skal være naturlig.

Forbrugernes interesse for frosne fødevarer daler. Og det afspejler sig i antallet af nylanceringer på frost, som er faldet år for år, siden 2011. I 2015 udgjorde produkter til frost kun fem pct. af de samlede produktlanceringer, viser ny analyse fra Landbrug & Fødevarer.

Danskerne prioriterer friskhed
Danskernes farvel til frosne fødevarer kan være en konsekvens af, at de prioriterer friskhed som et af de vigtigste valgkriterier. ”Friskhed hænger meget sammen med forbrugernes oplevelse af naturlig mad uden tilsat kemi. Og jo friskere og jo kortere holdbarhed, des mere naturlig opfatter forbrugerne fødevarerne,” siger markedsanalytiker Christie Nielsen fra Landbrug & Fødevarer.

Så tæt på det naturlige som muligt
Udviklingen kan hænge sammen med, at forbrugerne forbinder frisked med naturlig oprindelse. ”En af de tendenser vi har set blandt danskerne er, at de går op i, at maden skal være naturlig og føles ægte. Det vil sige, at maden skal være så tæt på dens naturlige oprindelse som muligt,” siger Christie Nielsen og uddyber: ”Det handler ikke nødvendigvis om, at forbrugerne prioriterer friskhed som sådan, men mere om, at maden skal være ’naturlig’, ikke indeholde tilsætningsstoffer og være uforarbejdet. Derfor vælger danskerne måske frosne fødevarer fra”.

Kummefryserne skiftes ud med køkkenmaskiner
Danskernes stigende interesse for madlavning, råvarer og smag, kan styrke fokusset på friske fødevarer fremover. ”Convenience vinder frem, men stadig flere kaster sig over madlavning. Man kan nærmest forestille sig, at vi skifter kummefryserne ud med gode køkkenmaskiner og friske fødevarer, når vi skal udfolde os kreativt i køkkenet,” slutter Christie Nielsen.