Nudge dine kunder til at vælge sundere

Detailhandlen kan gennem sameksponering af varer præge, hvilke produkter forbrugerne lægger i indkøbskurven. Ny undersøgelse viser, at det kan øge salget af både grønt og kød.

Det kan være en udfordring at leve sundt i en travl hverdag, og nogle gange bliver den nemme løsning valgt frem for den sundeste. Ved at gøre den sunde løsning til den nemme løsning kan dagligvarehandlen hjælpe forbrugerne i en sundere retning. Det viser en undersøgelse fra projektet ”Nudging til mere grønt i Rema 1000”, som Måltidspartnerskabet, i samarbejde med Landbrug & Fødevarer, har taget initiativ til.

Nemmere at spise sundere
”Formålet med projektet er at gøre det nemmere for danskerne at spise sundere ved hjælp af nudging. Ved at bruge indsigt om de irrationelle psykologiske faktorer der påvirker os, i stedet for løftede pegefingre, kan man lede forbrugerne i en retning, de allerede er positive overfor – for eksempel at spise sundere,” siger forbrugerøkonom Marianne Gregersen fra Landbrug & Fødevarer og fortsætter: ”Helt konkret kan detailhandlen inspirere deres kunder til et sundere indkøb ved at placere frugt og grønt flere forskellige steder i butikken”.

Nudging øger salg af frugt og grønt
Den nye analyse bygger videre på et pilotprojekt, der blev gennemført for Måltidspartnerskabet i 2015. Her blev det klart, at nudging har et stort potentiale for at øge salget af frugt og grønt. Ideerne til interventionerne i projektet blev fundet af adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen fra iNudgeyou. Her blev der blandt andet gennemført ni forskellige interventioner på samme tid i SuperBrugsen i Hjallese. De ni interventioner førte til samlet set til et øget salg af frugt og grønt på 22 pct.

I pilotprojektet blev der identificeret en særligt lovende intervention – nemlig sameksponering af snitgrønt med kød, sammen med et klistermærke med en y-tallerken. Men pilotundersøgelsen kunne ikke vise, om det var kombinationen af sameksponering og klistermærke eller én af delene, der havde effekt. Den nye analyse viser, at det er sameksponeringen, der har en effekt.

Sameksponering i kødafdelingen skubber ved salget
Den netop afsluttede undersøgelse fandt sted i Rema 1000’s butikker og her viste det sig, at sameksponering med snitgrønt og hakket oksekød placeret ved siden af hinanden ikke blot øgede salget af snitgrønt per kunde med 61 pct. Det fik også salget af hakket oksekød til at stige med 32 pct.

”Placeringen af grønt ved siden af kød inspirerer forbrugerne til et sundere måltid. Vi ved fra andre undersøgelser, at kødet i høj grad er afgørende for, hvad forbrugerne vælger at spise til aftensmad. Resultaterne af nudging-projektet giver ny viden om, hvordan dagligvarehandlen kan øge salget af frugt og grønt, så danskernes indtag øges tilsvarende. Og det er i sidste ende til gavn for danskernes sundhed,” slutter Marianne Gregersen.