Protein i et forbrugerperspektiv

Landbrug & Fødevarer rummer mange kompetencer ud over viden om ernæring og sundhed. Vi har en afdeling, der beskæftiger sig med markedsanalyser, hvorunder forbrugerundersøgelser er særligt vigtige for vores ernæringskommunikation. Her får du nogle indsigter i tendenser og forbrugernes holdninger til protein.

Proteintendenser
I fremtiden vil forbrugerne i endnu højere grad få øjnene op for, at protein hjælper med at holde vægten og med at give mæthedsfølelse. Og det forventes at der vil være stigende fokus på proteinkvalitet. Det vurderes, at særligt protein fra planter vil vinde frem, da det også tager højde for vegetarer – dette inkluderer også tang. Insekter er en anden kilde til protein, der vækker interesse - især når der er tale om bæredygtighed. Det skriver Ernæringsfokus.dk.

Forbrugerne vil mere protein
Landbrug & Fødevarer offentliggjorde en markedsanalyse i sidste halvdel af 2015 med fokus på protein, der viser, at danskernes indtag af protein er stigende, hvilket kan bunde i, at de gør sig umage for at få mere af næringsstoffet i modsætning til kulhydrater og fedt. Protein vurderes af forbrugerne som meget vigtigt i kosten. Dette til trods for, at deres viden om behovet for næringsstoffer generelt er lav. Størstedelen af danskerne mener dog, at de får protein nok og næringsstoffet forbindes med muskelopbyggelse og mæthedsfornemmelse. Hvis man sommeren 2015 spurgte forbrugeren, om de bedste kilder til protein var svaret ”Oksekød og æg”, og dét selvom både kylling og gris, alt andet lige, var og er en ligeså god kilde til protein.

Link:

Markedsanalyse: Protein