Vi bliver "nudget" mod de sunde varer i januar

Frugt, grønt og fedtfattige fødevarer er ikke til at overse i supermarkederne i januar, hvor danskerne i højere grad bliver ledt i den sunde retning. Men sådan burde det være hele året, mener diætist.

Føtex i Ølstykke har skudt året i gang med et sirligt tårn bygget af Nupo-barer.

Landet over ses lignende opstillinger med slankeprodukter og sunde fødevarer. Traditionen tro er januar indledt med fokus på sundhed og vægttab, og supermarkederne følger forbrugernes nytårsforsætter til dørs. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.

Det er der sådan set ikke noget mærkeligt i - også til jul, halloween og påske ser vi særlige temaer i butikkerne. Det forklarer Dorte Wimmer, der er ekspert i detailhandel, trends og forbrugeradfærd hos konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia.

Find formen i Netto

"I både Netto, Føtex og Bilka er der ekstra fokus på sundhed i butikkerne og i tilbudskatalogerne i januar," siger kommunikationskonsulent Martin Møller Aamand, Dansk Supermarked Group.

Kunderne i Dansk Supermarkeds butikker kan i begyndelsen af 2016 samle på guldmærker, der kan give rabat på varer som en blodtryksmåler og en personvægt, der eksempelvis kan måle fedtprocent. I januar er der i samme butikker 'prishug' på en protein-serie fra Arla og Nupo-slankebarer.

Netto kører fitness-tema med sloganet 'find formen uden at blive flået'.

"Vi følger damebladenes fokus på sundhed - fra lige efter jul til bikini-sæsonen starter," sier Martin Møller Aamand.

Spotvarer sælger bedst

”Detailhandlen leder hele tiden efter anledninger til at få forbrugerens opmærksomhed. Sæsoner er vigtige, da det giver mulighed for at sælge produkter, der ikke sælger lige så godt resten af året,” siger Dorte Wimmer.

Ænder og flæskestege sælges der ikke mange af i januar, til gengæld er der større afsætning på fitness-tøj og -bolde i detailbutikkerne. Varerne vil især kunne ses som spotvarer, da det øger forbrugernes sandsynlighed for at handle impulsivt.

”En stor del af butikkernes salg kommer fra varer, forbrugerne ikke havde tænkt på at købe, da de gik ind,” siger Dorte Wimmer.

LÆS OGSÅ på foodculture.dk MADTENDENSER 2016: Hurtigt, sundt og bæredygtigt

Detailhandlens indflydelse er stor

Klinisk diætist Stine Junge Albrechtsen, der er aktuel som medforfatter på bogen ’Nudging – Slip madens magt’, mener ikke man skal undervurdere butikkernes indflydelse.

Supermarkedernes nøje gennemtænkte placering og markedsføring af varerne har stor betydning for at fremme en sund livsstil - eller det modsatte. Heraf begrebet nudging, som handler om at påvirke menneskers adfærd med små virkemidler.

”Selvom sunde varer er tilgængelige i rigelige mængder, så er deres placering afgørende for, at forbrugerne træffer de sunde valg. Det betyder eksempelvis, at de sunde valg som grøntsager og nøglehulsmærkede produkter skal have de bedste pladser,” siger Stine Junge Albrechtsen.

Hun forklarer, at det ikke kun er vigtigt at 'nudge' forbrugerne mod de sunde varer i januar - detailhandlen bør indtænke det hele året.

LÆS OGSÅ på foodculture.dk Nudging øger salget af grønt med over 20 pct.

Sunde varer får flere hyldemeter

COOP’s informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, understreger, at sundhed er vigtigt i alle koncernens kæder året rundt, men i højeste grad i januar på grund af danskernes nytårsforsætter.

Frugt og grønt, groft brød og fedtfattigt pålæg, lækre måltidssalater får derfor både flere sider og flere hyldemeter i årets første måned.

”Hvor vin, oksekød, ænder og kager og andre søde sager har fyldt i december, ser vores tilbudsaviser helt anderledes ud i januar. Eksempelvis er der på forsiden af årets første tilbudsavis fra Kvickly fuldkornsbrød, grapefrugt og økologiske havregryn,” siger Jens Juul Nielsen.

Nikotin-tyggegummi og forskellige slankemidler får ifølge COOP’s informationsdirektør også ekstra plads i butikkerne og optræder markant mere i tilbudsaviserne, end de gør resten af året.

Nudging handler om små puf

Butikkens indgang er ifølge diætist Stine Junge Albrechtsen den bedste placering. Her er kunderne lettest at påvirke. Derudover er det en god idé for butikkerne at placere varer i øjenhøjde, ved kassen eller i brede gange.

"Forbrugere kan generelt ikke lide at gå gennem smalle gange - eller lede efter ting højt eller lavt," siger  Stine Junge Albrechtsen, "så det skal være så nemt som muligt."

Varer, der passer sammen til et måltid, er en god idé. Det kan være magert hakket oksekød sammen med fuldkornslasagneplader og grove grøntsager til kødsovsen, så forbrugeren finder de sunde ingredienser inden for få meter.

”Nudging handler ikke om at sige nej eller fjerne muligheden for at vælge usundt. Men det handler om at ’puffe’ forbrugerne mod de sunde valg,” siger Stine Junge Albrechtsen.

Sunde kostvaner med nudging

Nudging kan bruges til at forsøge at øge sandsynligheden for, at danskerne køber ind efter kostrådene. Ifølge opgørelser over danskernes kostvaner spiser vi for lidt fisk og for meget mættet fedt.

Det betyder, at køledisken med fisk med fordel kan markeres tydeligt og pakkerne med fede udskæringer af kød sættes bagerst i butikken.

Forbrugerne lægger mærke til stærke farver f.eks. orange og gul, så fisk kan markeres med store, farverige skilte og ved de kølediske, man møder først på sin vej.

Kilde: Stine Junge Albrechtsen, klinisk diætist

Nudging giver mersalg af frugt og grønt

Projektet ’Et Kærligt Grønt Skub’ har siden 2013 afprøvet og testet forskellige nudgingtiltag i dagligvarehandlen for at nudge danskerne til at købe mere frugt og grønt.

Undervejs er effekten blevet målt. I tredje fase af projektet sås en stigning på 22 pct. i salget af frugt og grønt. Stigningen skete uden en nedgang i butikkens omsætning.

Tre tiltag udviste et særligt stort potentiale ift. mersalg af frugt og grønt:

Blomkålsskilt
Blomkål og et skilt med teksten ”kog mig med kartoflerne” blev placeret ved siden af kartoflerne. Det gav en stigning i salget af blomkål på 45 pct. i testperioden.

Strategisk placering af frugt og grønt
Ved at flytte snitgrønt hen ved siden af kødet steg salget af grøntsagsposer med 32 pct.

Udskåret frugt ved kassen
Smagsprøver af udskåret frugt blev sat op ved kassen. Ved siden af blev en køledisk med frugt placeret. Det resulterede i ca. en tredobling af salget på de udvalgte frugter.

Læs evalueringsrapporten på maaltidspartnerskabet.dk