Dyrevelfærdsmærket er landet: Guide dine kunder

Det statslige dyrevelfærdsmærke er nu rullet ud i køledisken. Se, hvad de forskellige niveauer dækker over.

 

”Hvad betyder det, når der er to hjerter på pakken?”. Det spørgsmål skal du forberede dig på i den kommende tid. I hvert fald, hvis du arbejder i Bilka, Føtex, Netto, Meny, Rema 1000, Spar, Aldi eller Lidl. Her er det nye, statslige dyrevelfærdsmærke nemlig landet i butikkerne. I første omgang på grisekød, men det vil senere brede sig til andre slags kød og pålæg.

Læs mere: Nu skal der grønne hjerter på bøffer og mejeriprodukter

Det betyder mærket
Det nye mærke er inddelt i tre forskellige niveauer og består af tre hjerter. Jo flere udfyldte hjerter, jo bedre dyrevelfærd. Læs mere om mærket i folderen ’Køb ind med hjertet og skab bedre dyrevelfærd’. Du kan også printe folderen og lægge den i baglokalet - så kan dine kolleger også blive klædt på til at besvare kundernes spørgsmål om det nye mærke.
Herunder kan du dykke ned i kriterierne bag de tre niveauer.

Forbrugerne vil have tydeligere mærkning af dyrevelfærd

Kriterier for de forskellige niveauer
Kriterier for ét hjerte – bedre dyrevelfærd

  • Krølle på halen
  • Mere halm
  • Mere plads
  • Fritgående søer
  • Maks 8 timers transport

Kriterier for to hjerter – endnu bedre dyrevelfærd

  • Krølle på halen
  • Endnu mere halm
  • Endnu mere plads
  • Fritgående søer (stald)
  • Maks 8 timers transport

Kriterier for tre hjerter – meget bedre dyrevelfærd

  • Krølle på halen
  • Meget mere halm
  • Meget mere plads
  • Fritgående søer (friland)
  • Udeareal
  • Smågrise og søer på friland
  • Maks 8 timers transport

Læs mere: Tema om dyrevelfærd