Smag & ko: Hvad smager mælken af?

Mælk er ikke bare mælk. Et nyt smags-kit til erhvervsskolerne sætter ord på kvaliteten af dagligdags produkter – og pludselig er der ikke så langt fra vinens smagsunivers til mælkens ditto.

 

De danske mejeriers brancheorganisation, Mejeriforeningen, har netop lanceret smagekittet Smag & ko som et helt nyt undervisningselement til de danske erhvervsuddannelser. Konceptet har til formål at højne vidensniveauet og de sensoriske kompetencer hos fremtidens kokke, slagtere, smørrebrødsjomfruer og andre madprofessionelle.

For hvor mange kan egentlig svare på, hvad mælken smager af? Hvordan smørret dufter? Eller hvordan det syrnede mælkeprodukt føles?

Smag & ko er en helt ny måde at tænke i undervisningsmateriale og involvering af eleverne. Undervisningsmaterialet kombineres med en Smag & ko-smagekasse fyldt med forskellige typer mælk, syrnede produkter, smør og ost, som gerne skulle gøre det soleklart, at også hverdagens mejeriprodukter handler om udseende, smag, duft og mundfornemmelse.

”Smag & ko er et gastronomisk uddannelseskoncept, der går ud på at blindsmage 12 udvalgte mælkeprodukter. Vi har i udviklingen skævet lidt til vinbranchen, hvor der er en særlig kultur og faste vendinger for, hvordan vin smager. Når det kommer til de helt almindelige madvarer, vi bruger til daglig, som fx mælk, smør og ost, er mange af os utroligt dårlige til at sætte ord på kvaliteten. Men det er synd og skam, for mælk er ikke bare mælk. Og ost ikke bare ost. Så hvordan kvalitetsvurderer vi den slags helt almindelige mejeriprodukter? Den dialog vil vi gerne igangsætte med fremtidens madprofessionelle,” lyder det fra Lars Witt, marketingchef hos Mejeriforeningen.

Quiz, smag og sæt ord på de danske mejeriklassikere

Erhvervsskolerne er blevet kontaktet af Mejeriforeningen med tilbud om at modtage Smag & ko-undervisningskittet, og de næste par uger vil 10 erhvervsskoler gennemføre undervisningen med udgangspunkt i en særligt fremsendt termokasse med tilhørende undervisningsmateriale og et lille quiz-element, hvor den flittigste elev kan gå hjem med en ostepræmie.

”Vi testede for nylig Smag & ko-kittet på Aarhus Tech for smørrebrød og cateringspecialet. Og det var alletiders at få nytænkende og anderledes redskaber til brug for undervisningen. Særligt det quiz-element, at eleven med flest rigtige mejerisvar kunne vinde en ostepræmie, gjorde, at der gik sport i at lytte efter og svare rigtigt. Eleverne syntes, at det var et godt bræk i den daglige undervisning,” forklarer Marianne Wraae, underviser, Skolen for Trends og gastronomi ved Aarhus Tech.

Om Smag & ko
Undervisningsmaterialet Smag & ko er udviklet af Mejeriforeningen med støtte fra EU via den 3-årige kampagne Mælk er for livet. Og gennemføres i efteråret 2018 på de erhvervsskoler, der landet rundt har tilmeldt sig.

For mere information om Mejeriforeningen og Smag & ko, kontakt:
Marketing Project Manager Lars Witt på 2579 6468 eller lwj@mejeri.dk

Vickie Enné Ryge

Vickie Enné Ryge

Chefkonsulent - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394262

Mobil +4541932970