Æg: Se efter mærket

Brug Skallen! Vælg DANSKE ÆG-mærket, når du køber æg. Det er ordlyden i en ny indsats for æg. Det er nemlig kun hver tiende dansker, der ved, hvad mærket står for. At ’bruge skallen’ skal forstås helt bogstaveligt - det er nemlig på æggets skal - og ofte også på æggebakkerne - at mærket kan findes.

 

Høj fødevaresikkerhed, gode produktionsforhold og bæredygtig produktion. Æg fra pakkerierne under brancheforeningen Danske Æg er blandt verdens sikreste æg, men alligevel finder udenlandske æg vej ind i de danske kølediske. Derfor vil brancheforeningen Danske Æg nu øge bevidstheden og informere om, hvordan man som forbruger kan se, om de æg, der købes i supermarkedet, er danske og lever op til en række særlige krav.

”Ikke alle æg lever op til samme krav til fødevaresikkerhed, produktionsforhold og dyrevelfærd, som æg med DANSKE ÆG-mærket gør. For eksempel testes vores høner for salmonella hver eneste uge, mens det i resten af EU kun er hver 15. uge. Det bliver der blandt andet sat fokus på i kampagnen ”Danske æggehoveder taler ud” fortæller sektorchef for brancheforeningen Danske Æg, Jørgen Nyberg Larsen.

Kampagnens budskaber kommunikeres gennem to personificerede æg: et ungt, uerfarent æg og et ældre, erfarent æg. De to ægs stemmer tilhører henholdsvis Lars Ranthe (kendt fra bl.a. Badehotellet) og Jesper Groth (kendt fra bl.a. Sygeplejeskolen). Gennem samtalerne i forskellige miljøer, bliver det unge, uerfarne æg klogere og klogere på, hvad DANSKE ÆG-mærket står for. Det er den læring, som brancheforeningen Danske Æg ønsker, at forbrugerne tager med sig.

En undersøgelse foretaget via YouGov viser, at der er plads til forbedring både i forhold til kendskab og viden om DANSKE ÆG-mærket. Kun én ud af tre danskere havde kendskab til DANSKE ÆG-mærket før kampagnestart. Af dem var det dog kun hver tiende, der havde et kvalificeret kendskab til DANSKE ÆG-mærket, og vidste hvad det stod for. Det skal indsatsen hjælpe til at forbedre.

”Mange forbrugere tror, at de køber danske æg, selvom det ikke altid er tilfældet. Med kampagnen håber vi, at flere danskere vil tjekke æggenes oprindelse en ekstra gang, når de står foran køledisken. Og dermed vil vi også gerne opfordre både foodservice og detail til at understøtte dagsordenen og hjælpe forbrugerne til at gøre valget nemmere ” udtaler Jørgen Nyberg Larsen afslutningsvist.

I den kommende periode kan man støde på de to ’æggehoveder’ på Facebook, Instagram, YouTube og senere TV2 Play.

Tilbage er blot at sige: Brug Skallen! Vælg DANSKE ÆG-mærket, når du køber æg – både i de professionelle køkkener og i detail. Så kan du stole på, at fødevaresikkerheden er i top, og at du støtter en bæredygtig produktion hos danske landmænd.


 FAKTA OM DANSKE ÆG-MÆRKET

  • Ikke alle danske æg kan få DANSKE ÆG-mærket. Kun æg, som leveres fra pakkerierne DAVA Foods, DANÆG og Vallø Øko, lever op til de krav, der stilles
  • DANSKE ÆG-mærket er at finde på æggets skal og vil oftest også være på æggebakken.

Anina Kjær


Trine Møller Christensen