Dyrevelfærdshjertet: Nu også på bøffer og mælk

Vi er begejstrede for at dyrevelfærdsmærket nu både er på gris, kylling, okse og mejeriprodukter.
Og hvorfor er vi det? Det handler simpelthen om overblik til dig og dine kunder.

 

Du og dine kunder kan rykke dyrevelfærd
Nu kan kalve- og oksekød samt mejeriprodukter også få mærket på emballagen. Det gør en forskel – helt tilbage i produktionen. Mærket er nemlig skabt for at styrke dyrevelfærden for flere danske grise, kyllinger og køer. Jo mere efterspørgsel på velfærdsprodukter, jo mere kan vi rykke. Ved at give lidt ekstra for produkterne, er forbrugerne med til at belønne de landmænd, der gør en ekstra indsats på dyrevelfærdsområdet.

Læs også: forbrugerne: Dansk = god dyrevelfærd

Grundkravene for kød og malkekvæg

  • Ingen aflivning af kalve
  • Krav om tid mellem kalv og ko
  • Bedre staldforhold
  • Kortere transporttid

 

Kriterier for besætninger, der producerer okse- og kalvekød


Kilde: Fødevarestyrelsen

Kendskab og kampagner
49 % af danskerne har hørt om eller kender til dyrevelfærdsmærket. Og 67 % har i nogen, høj eller meget høj grad tillid til mærket. Målet er at øge kendskabsgraden til mærket yderligere og skabe et øget salg af dyrevelfærdsmærkede produkter. Både den danske Fødevarestyrelse og Landbrug & Fødevarer kører forbrugerkampagner for at øge kendskabet til mærket.

Kriterier for besætninger, der producerer mælk

 

Kilde: Fødevarestyrelsen

Fakta:
2017: Dyrevelfærdsmærket kom på produkter fra grise
2018: Dyrevelfærdsmærket kom på produkter fra kyllinger
2020: Dyrevelfærdsmærket kom på produkter fra køer

Miljø- og Fødevareministeriet i Danmark står bag det statslige Dyrevelfærdsmærke og mærket er udviklet af den danske Fødevarestyrelse i samarbejde med landmænd, fødevarevirksomheder, brancheorganisationer, dyreværnsorganisationer og detailhandlen.

Læs mere om mærket her

Maiken Rohde Persson

Maiken Rohde Persson

Seniorkonsulent - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394375

Mobil +4530831069