Årets megatrends

Vi har kigget på de store strømninger i Danmark, Europa og Nordamerika. Og her er vores foræring til dig, der arbejder med fødevarer.

 

De største
Nogle af de vigtigste tendenser eller ’strømninger’, som definerer forbruget i 2018 vil være båret af etablerede megatrends som sundhed, gennemsigtighed, madengagement, bæredygtighed og genveje til god mad. Disse mega-trends går på tværs af forbrugskategorier og driver væksten for fødevareklyngen i 2018.

Sådan påvirker de store trends forbruget
Går vi et skridt tættere på kan vi se de hvordan det påvirker vores måde at handle og spise på. Det er altså her du kan blive klogere på hvad der rør sig blandt dine kunder.

I analysen nedenfor kigger vi på:

  • Nysgerrighed og opbrud med vanetænkning
  • Intet spild: Optimering, recirkulering og genbrug
  • Forbrug med hjertet: Omsorg for natur, dyr og mennesker
  • Autenticitet: Det ægte og nære
  • Balance: En rundere sundhed
  • Mad som medicin: Funktionel mad når nye højder
  • En mere personlig, skræddersyet mad

Hvordan påvirker disse trends din kategori?
I analysen nedenfor kan du både læse mere om de trends vi har nævnt og gå i dybden med de fødevarekategorier, der optager dig mest.

  • Grøntsager
  • Frugt og bær
  • Æg
  • Mejeriprodukter
  • Rødt kød (gris, okse, kalv og lam)
  • Fjerkræ
  • Fisk og skaldyr
  • Pålæg
  • Brød og andre kornprodukter

Se analysen 

Tjek vores andre analyser om mad og trends

Nina Preus

Nina Preus

Forbrugersociolog - Markedsanalyse, Forbrugerøkonomi & Statistik

Telefon +4533394674

Mobil +4521355587


Marianne Gregersen

Marianne Gregersen

Afdelingsleder - Markedsanalyse, Forbrugerøkonomi & Statistik

Telefon +4533394677

Mobil +4530178855