Er dine butikker klar med mærker på kylling?

Det statslige dyrevelfærdsmærke på kylling med tre stigende niveauer af dyrevelfærd har netop set dagens lys. Men højere krav til dyrevelfærd fører til højere priser – hjælp dine kunder til at forstå hvad der er op og ned i køledisken.

 

Af chefkonsulent Lærke Kirstine Lund, Landbrug & Fødevarer

Guide til dyrevelfærd og kylling
De første kyllinge-produkter med det statslige dyrevelfærdsmærke har ramt butikkerne her i november. Det har været en grundig proces og et stærkt samarbejde mellem myndighederne, producenterne, slagterierne, dagligvarekæderne og en række organisationer (bl.a. Landbrug & Fødevarer). Nu er mærkets kriterier på plads.

Hvis en kylling skal have Dyrevelfærdsmærket, skal de være fra racer, der vokser langsommere og kyllingerne skal have mere plads, end loven ellers kræver.

Læs også: Hvad er dyrevelfærd?

  

Kilde: Fødevarestyrelsen

Samme antal hjerter til fritgående og økologiske
Det nye Dyrevelfærdsmærke tildeler fritgående kyllinger det samme antal hjerter som de økologiske kyllinger. Nemlig tre hjerter.

“Vi er glade for det nye statslige Dyrevelfærdsmærke på kylling og håber at dagligvarehandlen vil hjælpe med at guide kunderne. Set fra forbrugernes perspektiv kan den manglende forskel på antallet af hjerter mellem fritgående og økologiske kyllinger godt skabe lidt forvirring ved køledisken. For der er jo en markant prisforskel på de to. Og hvad handler merprisen så om?”, siger chefkonsulent Lærke Kirstine Lund fra Landbrug & Fødevarer.

“Her er det vigtigt at huske på at den økologiske produktion ER anderledes. Den er væsentlig mere omkostningsfuld for de økologiske producenter. Det handler om økologisk foder til kyllingerne, men også om højere pladskrav til hver kylling”, slutter Lærke Kirstine Lund.

Se forskellen på produktionerne her

Gris: dyrevelfærdsmærket øger betalingsvilligheden blandt kunderne
Dyrevelfærdsmærket på gris har nu været synligt i butikkerne i over et år, og de nyeste kendskabsanalyser fra Fødevarestyrelsen viser, at 49 % af danskerne kender til mærket. Samtidig viser målinger, at 44 % af de danskerne, der kender til mærket også går aktivt efter produkter med mærket på.

Mærket har også en betydning for kundernes lyst til at betale. Ifølge en Yougov analyse foretaget for Fødevarestyrelsen er 80% af forbrugernes villige til at betale mere for produkter med mærket på.

Læs mere om mærket

Læs også: Kylling på menuen

 

Lærke Kirstine Lund

Lærke Kirstine Lund

Chefkonsulent - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394419

Mobil +4520862871