Hedebølge-tomater bliver til ny ketchup

Uperfekte og overskydende tomater får nyt liv i ny madspildsketchup, som er den første af sin slags i Danmark.

 

Den nye ketchup fra Alfred Pedersen & Søn, der er produceret af overskudstomater i den ekstraordinære varme sommer, har stået på hylderne i føtex og Bilka siden begyndelsen af juli. (Foto: Annemarie Bisgaard)

Sommerens hedebølge har givet anledning til mange flere tomater end normalt i gartnerierne. Det har fået tomatproducent Alfred Pedersen & Søn til at bruge de mange overskudstomater til en produktion af ketchup. Det skriver gartnertidende.dk.

- Vi har simpelthen flere tomater end ellers, og derfor har vi sammen med Bilka, føtex og Foreningen Stop Spild Af Mad udviklet madspildsketchuppen, så de mange ekstra tomater, vi har, kommer til gavn fortæller salgschef hos Alfred Pedersen & Søn, Claus Duedal Jakobsen.

- Der er tale om et unikt produkt, som er kendetegnet ved høj kvalitet og som samtidig er et stærkt aktiv i kampen mod madspild, siger salgschefen og pointerer, at ketchuppen også vil blive produceret af deforme og frasorterede tomater i andre perioder.

I Salling Group, der står bag Bilkas, føtex og Netto, har man et mål om at nedbringe madspildet med 50 procent inden 2030 set i forhold til de 43.000 tons mad- og drikkevarer, der gik til spilde i koncernen i 2014. Foto: Annemarie Bisgaard.

Støtter kampagne mod madspild

I føtex og Bilka glæder man sig over den nye madspildsketchup, som er helt i tråd med både forbrugernes lyst til at bekæmpe madspild og de to kæders målsætning på den front.

- Vi har sat et ambitiøst mål om at halvere vores madspild, og vi forsøger på alle niveauer at bidrage til at mindske spild og sikre endnu bedre brug af fødevarer, som sagtens kan komme til gavn på andre måder.

En del af salget går helt konkret til at bekæmpe problematikken med madspild. 25 øre fra hver solgte flaske ketchup går til foreningen Stop Spild Af Mad, der arbejder på få danskerne til at blive endnu mere bevidste om at reducere madspild.