Se, hvad der sker med grisen

Grisen er på en rejse mod coolness. Følg med her og boost dit salg af gris.

 

Den første forårsdag har indtruffet sig, og du kan næsten dufte og smage den. Det betyder at grillen og de syltede rødløg findes frem til de hjemmelavede hotdogs. Det betyder morgen-brunches på diverse caféer langs vandet. På menukortet kan du vælge danske økologiske- og frilandspølser, der har et hint af svampe drysset med krydderurter fra cafeens egen plantevæg. Grisen er et naturligt samlingspunkt.

Grisen er under pres
Vi kan lide gris, men faktum er, at grisens renommé har været under pres. Derfor er vi sammen med grisen taget på en rejse, der skal gøre grisen relevant og tilgængelig i forbrugerens sind.

Hele branchen besluttede i sommer at nedfælde et manifest. Det gjorde vi fordi vi har valgt at løfte i flok, fordi vi har et fælles ønske om at bevise at grisen er mere end frikadeller. Det er en delikatesse, som vi producerer med respekt for dyrenes velfærd. Vi skal kunne tilbyde vores forbruger verdens bedste gris. Og det gør vi.

Gris er eksklusivt
Resultatet er at vi ikke længere siger svin. Vi siger gris. Simpelthen fordi det ligger bedre i munden. Vi har valgt at ændre udskæringsnavnene, fordi en herregårdskotelet lyder indbydende og byder op til mere kærlighed end en skaftkotelet.

Læs: Vi siger gris fordi …

Vi gourmetsalter kødet, da den specielle saltning gør kødet mere mørt og saftigt. Vi skal knytte grisen til de vigtige og hyggelige stunder med dem vi holder af.
Grisen kan gøres mere eksklusiv ved eksempelvis at fremhæve dens smagsoplevelse som ”umami”. Ved at fremhæve hvorledes der er blevet kræset om produktet.

Hvad kan du gøre
Gør det nemt for forbrugeren at vælge gris.

  • Udvælg ugens gris og læg den forrest i køledisken eller sæt den på udstilling.
  • Fremhæv kødets kvaliteter og dets historie. Hvad gør din gris til kvalitet? Hvad er særligt i forhold til dyrevelfærd, foder, opstaldning. Den gode historie om grisens egenskaber skaber respekt for og eksklusivitet om råvaren.
  • Lav jeres egne eksklusive måltidsposer. Fortæl historien om at I har sørget for den hårde del fra jorden, og nu er det bare op til kunderne at vælge jeres pose med varer fra jord til bord.

Se eventuelt vores side ”Den magiske Gris” for inspiration til opskrifter.

Læs: Se vores fine udskæringsunivers

Vickie Enné Ryge

Vickie Enné Ryge

Chefkonsulent - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394262

Mobil +4541932970