Her er landets sprødeste frugt- og grøntbutikker

De nominerede til Frugt- og grøntprisen 2018 er nu udvalgt. Fællesnævneren for dem alle er passion.

Frugt og grønt, friske råvarer til enhver anledning

 

Seks dagligvarebutikker er nomineret til årets Frugt- og grøntpris. Butikkerne ligger vidt forskellige steder i Danmark og hører til meget forskellige dagligvarekæder. Så hvad har de til fælles, spørger du? Svaret ligger lige for:

”Det er passion. Passion kendetegner de seks butikker, der står til at vinde Landbrug & Fødevarers pris til dagligvarekæderne. Enhver butik kan nemlig sælge frugt og grønt, men har du også hjerne og især hjerte med, så har du noget af dét, der skal til for at vinde Frugt- og grøntprisen,” siger Lærke Kirstine Lund, der er jury-medlem og chefkonsulent i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer og fortsætter:

”First impressions last. Det gælder også for frugt- og grøntafdelingerne. De er butikkens forhave, og fungerer det ikke dér, så mister man lysten til at fortsætte videre ind i butikken.”

Efter en omfattende proces har prisens juryen valgt at pege på seks frugt- og grøntafdelinger, der har et ekstra gear:

”At arbejde med frugt og grønt er meget mere end logistik. Det handler om at have sans for de levende og sårbare råvarer, som frugt og grønt er. Enten har man det. Ellers også har man det ikke. Og de frugt- og grøntansvarlige i de seks nominerede butikker har det virkelig,” siger Lærke Kirstine Lund.

Læs sidste års nomineredes tip til mersalg af frugt og grønt 


De nominerede i kategorien ’Discount’ er:

• Fakta, Hobro
• Lidl, Vejle
• Rema 1000, Marienlund, Odense


De nominerede i kategorien ’Supermarked/Hypermarked’ er:

• Bilka, Skalborg
• Føtex, Helsingør
• Kvickly, Holte


Priserne overrækkes på Fødevaredagen

Vinderne hædres på Landbrug & Fødevarers branchedag, Fødevaredagen, der finder sted den 9. oktober på Hindsgavl Slot i Middelfart. Bag Frugt- og grøntprisen står Landbrug & Fødevarer med Dansk Gartneri og Foreningen Plan Danmark som partnere.

Læs om Fødevaredagen 

For yderligere info., kontakt:
Lærke Kirstine Lund, chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer, tlf.: 33 39 44 19.

Foto og logo til download på goderåvarer.dk under pressematerialer.

Sådan findes vinderne
Juryen besøger og vurderer de nominerede butikker henover sommeren. De kommer uanmeldt på besøg i to hold.

I samme periode vurderer en mystery shopper de nominerede butikker, og denne vurdering indgår i juryens endelige beslutning.

De to vinderbutikker offentliggøres på branchens festdag, Fødevaredagen, den 9. oktober, på Hindsgavl Slot. Sæt kryds i kalenderen – vi glæder os til at se dig og dine kolleger.

Tidsplan

  • Ultimo maj – de nominerede offentliggøres
  • Uanmeldte jurybesøg hos de nominerede hen over sommeren
  • Uanmeldt besøg af mystery shopper i samme periode
  • 21. august-11. september – efter nærmere aftale kommer fotograf på besøg og tager fotos til en animeret præsentationsfilm. Filmen vises på Fødevaredagen.   
  • 9. oktober – prisoverrækkelse på Fødevaredagen, Hindsgavl Slot på Fyn


Bag Frugt- og grøntprisen står Landbrug & Fødevarer med Dansk Gartneri, Produktionsafgiftsfonden for Frugt- og Gartneriprodukter og Foreningen Plan Danmark som partnere.

Medieomtale: Vindere og nominerede 2017

Guide promovering

Guidelines for promovering i forbindelse med nominering/vundne fagpriser 

Vi glæder os over, at der bliver skabt opmærksomhed om priserne – og vi opfordrer jer til at udnytte de muligheder, nomineringen/prisen giver jer. Det er dog vigtigt for os at pointere, at nomineringen/prisen kun er gældende for den nominerede /evt. vindende butik – ikke for hele kæden. For at sikre prisernes troværdighed samt at ingen kommer i klemme i forhold til vildledende markedsføring, kommer her guidelines for promovering i forbindelse med nominering/vundne fagpriser:

  • I må promovere netop den butik, der er nomineret / evt. har vundet.
  • I landsdækkende eller regionale tilbudsaviser oa. reklamer skal det fremgå sammen med logoet for prisen, at det er netop den helt bestemte butik, der er nomineret og evt. har vundet prisen.

Kontakt os endelig i tilfælde af spørgsmål.

Held og lykke!

Kriterier 2018

Juryen kigger bredt på udtryk og salg i den enkelte afdeling.
Juryen forholder sig til en række punkter, som hver især vægter i den samlede vurdering.

Her kan du se, hvilke punkter der kan spille en rolle i den endelige bedømmelse:

Friskhed – vægter 20 % af den samlede vurdering

  • Kunderne tilbydes friske varer, der er tæt på det oprindelige høsttidspunkt
  • Inspiration med sæson-aktualitet
  • Afdelingen er veltrimmet og afdelingens ansatte viser kendskab til korrekt indkøb, eksponering samt opbevaring

Sortiment og iscenesættelse – vægter 30 % af den samlede vurdering

  • Afdelingen har et bredt sortiment (bredt/dybt antal af varenumre), der afspejler sæsonen
  • Afdelingen viser nyskabende idéer
  • Afdelingen synliggør både mennesket bag varerne (gartnerne) og mennesket foran varerne - medarbejderne i butikken. Begge bidrager til kundeoplevelsen og skaber værdi
  • Kategorien frugt og grønt har en synlig og aktiv rolle i butikkens/kædens profil

Kunden i centrum – vægter 40 % af den samlede vurdering

  • Afdelingen har tænkt i hvordan man skaber et rum, der spiller på kategoriens sanselighed (look and feel)
  • Afdelingens har fokus på at hjælpe med kundens planlagte køb (Ease to shop) og samtidig friste til mersalg og evt. krydssalg
  • Nytænkning af kategorien – måske også i andre dele af butikken og på hele kunderejsen gennem butikken
  • Afdelingen tænker frugt og grønt ind i det samlede måltid – og inspirerer forbrugerne til nytænkning såvel som sundere løsninger til dagens små og store måltider (fx via convenience)

Differentiering – vægter 10 % af den samlede vurdering

  • Afdelingen adskiller sig fra konkurrenterne i sit arbejde på gulvet
  • Der kan dokumenteres vækst i afdelingen (index eller anden dokumentation)

Juryen er naturligvis opmærksom på, at vilkårene og mulighederne ikke er identiske i kategorierne ’Discount og ’Super-/hypermarked’. Ligeledes er juryen opmærksom på forskelle i kundegrundlaget. Det tager juryen naturligvis højde for i sin vurdering.

De indstillede skal præsentere deres butik for juryen på præsentationsdagene på Axelborg.
Ud fra præsentationen udvælges de nominerede, der alle får uanmeldt besøg af juryen såvel som en mystery shopper.



Jury 2018

Thomas Møller-Larsen, Kategorigruppechef, Coop Danmark A/S
Carsten Christensen, Indkøbs- og kategorichef, Lidl Danmark
Finn Christiansen, Koncept- og sortimentschef, Dagrofa
Stephan Alexander Bruhn, Senior Director, Head of Fruit and Vegetables, Salling Group
Lars Verner Christensen, Salgs- og marketingdirektør, Gasa Nord Grønt
Anders René Jensen, Indkøbs- og marketingdirektør, REMA1000
Pernille Bech, Seniorkonsulent, Sæson, Dansk Gartneri
Lærke Kirstine Lund, Chefkonsulent, Landbrug & Fødevarer

Tidligere vindere

 

Føtex på Nørrebro i København vinder Frugt og grøntprisen 2017 i kategorien Supermarked, her sammen med direktør Flemming Nør-Pedersen, Landbrug & Fødevarer

Danmarks bedste frugt- og grøntafdelinger er fundet 

Et imponerende udvalg af frisk frugt og grønt blandet med stor viden og stolthed over netop deres hjørne af butikken. Det er noget af dét, der skal til for at vinde Frugt- og grøntprisen 2017.

Dét – og meget mere – har Føtex på Nørrebro i København og Lidl i Thisted, der i dag blev kåret som vinderne af Frugt- og grøntprisen 2017 på Landbrug & Fødevares store branchedag ’Fødevaredagen’.

Jurymedlem og ernæringschef hos Landbrug & Fødevarer, Line Munk Damsgaard, siger:

- Hos Føtex på Nørrebro i København er forståelsen af kundens behov og ønsker eminent. På det uanmeldte jurybesøg oplevede vi pakningsstørrelser, der er som skabt til cykelkurven og til at mætte mindre husstande, klip-selv-krydderurter, juicebar og betjente stande med smagsprøver. Føtex på Nørrebro viste os en afdeling, der både var gennemtænkt, lækker og innovativ, og derfor vinder de i kategorien ’Supermarked’.

Lidl i Thisted løb med sejren i kategorien ’Discount’:

- Lidl i Thisted vinder på grund af deres forfriskende og til tider skæve måde at tænke sameksponering på. I Thisted har medarbejderne tænkt frugt og grønt ind i så godt som hvert et hjørne af butikken. Ved isen bliver man fx fristet til at putte bær i kurven, ved siden af osten finder kunderne peberfrugt, og ved hylden med babymos finder du ikke blot ingredienser til at lave din egen frugtmos, men også en tilhørende opskrift, siger Line Munk Damsgaard.

Stemningen var i top hos vinderafdelingerne, der fik overrakt deres trofæer på scenen til Fødevaredagen.

- Den her pris er 100 pct. en holdindsats. Alle mine medarbejdere er dedikerede og passionerede omkring deres arbejde, og jeg vil gerne takke hele temaet for deres kæmpe indsats, siger Alexander Fridtjofsen, der er frugt- og grøntansvarlig i Føtex på Nørrebro i København.


Lidl i Thisted er vinder af Frugt og grøntprisen 2017 i kategorien Discount, her sammen direktør i Landbrug & Fødevarer Flemming Nør-Pedersen.

Der var også stor jubel hos personalet hos Lidl:

-Jeg kunne ikke have gjort det her alene, så jeg skylder en stor tak til mit team og til baglandet. Det er virkelig stort at vinde prisen og dejligt at blive hædret for dét, man brænder for,” siger Lars Thomsen, der er butikschef i Lidl, Thisted.

Det er fjerde år Frugt- og grøntprisen bliver uddelt i de to kategorier ’Discount’ og ’Supermarked’. Bag Frugt- og grøntprisen står Landbrug & Fødevarer med Dansk Gartneri, Produktionsafgiftsfonden for Frugt- og Gartneriprodukter og Foreningen Plan Danmark som partnere.

Frugt- og grøntprisens jury:
Jens Nannerup, adm. direktør, Gasa Odense
Finn Christiansen, sortimentschef, Dagrofa
Peter Løth, kategoridirektør, Coop
Stephan Alexander Bruhn, purchasing manager, Dansk Supermarked
Pernille Bech, Sæson, Dansk Gartneri
Line Munk Damsgaard, ernæringschef, Landbrug & Fødevarer

For yderligere information, kontakt:
Line Munk Damsgaard, ernæringschef hos Landbrug & Fødevarer, tlf.: 27 24 56 22, mail: lda@lf.dk  
Linda Gjaldbæk Hansen, pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, tlf.: 26 84 28 80, mail: lghj@lf.dk

Kig ind hos vinderen af Frugt- og grøntprisen 2017 i kategorien 'Supermarked'.
Besøg vinderen af Frugt- og grøntprisen 2017 i kategorien 'Discount'.

Et imponerende udvalg af frisk frugt og grønt blandet med stor viden og stolthed over netop deres hjørne af butikken, det er noget af dét, der skal til for at vinde Frugt- og Grøntprisen 2016. Det – og meget mere – har Meny på Amager og Fakta Skipperen i Aalborg, der i eftermiddags blev kåret som vinderne af Frugt- og Grøntprisen 2016 på Landbrug & Fødevares store branchedag ”Fødevaredagen”.

Jurymedlem og marketingkoordinator for Dansk Gartneri, Pernille Bech, siger:
”I Meny på Amager rummer frugt- og grøntafdelingen alt, hvad hjertet begærer inden for frugt og grønt; både danske råvarer og det bedste fra hele verden. Det fagligt stærke personale har formået at skabe en afdeling, der er forbilledlig for dagligvarehandlen. Det honorerer vi som samlet jury ved at udnævne dem som vindere i kategorien ’Supermarked’.”

Fakta Skipperen i Aalborg løb med sejren i kategorien ’Discount’:
”De vinder for personalets store ambitioner og for at sætte fokus på æstetik og nem navigation for kunderne. Igen i år går prisen til butikker, hvor juryen kan fornemme frugt- og grøntildsjæle, der brænder igennem. Det viser en tendens, hvor det rigtige personale kan få den enkelte afdeling til at skille sig ud fra mængden,” siger Pernille Bech.

Fakta Skipperen, vinder i kategorien ’Discount’

Stemningen var i top hos vinderafdelingerne, der fik overrakt deres trofæer på scenen til Fødevaredagen. 

”Jeg ved, det er store ord, men den her pris betyder virkelig alt”, siger Mark Hansen, frugt- og grøntansvarlig i Meny på Vermlandsgade på Amager. 

”Den er en kæmpe motivationsfaktor, og jeg ved, at dét vi gør hos os, virker. Men udover prisen, så er noget af dét, der motiverer mig allermest, den ros, vi får fra kunderne,” siger han.

Der var også jubel hos personalet i Fakta: 

”Det er altid sjovest at være nummer ét,” siger en glad Nicki Damgaard, frugt- og grøntansvarlig i Fakta Skipperen i Aalborg, kort efter overrækkelsen. 

Og selvom det er sagt med et glimt i øjet, er der også meget sandhed i udsagnet: 

”Vi er meget ambitiøse, og jeg er glad og stolt både på mine egne, men også på personalets vegne, fordi prisen viser, at der er store muligheder i dét, vi gør,” siger han.

Det er tredje år Frugt- og Grøntprisen bliver uddelt i de to kategorier ’Discount’ og ’Supermarked’. Bag Frugt- og Grøntprisen står Landbrug & Fødevarer med Florette Lammefjorden, Dansk Gartneri og Foreningen Plan Danmark som partnere.

Det blev to kompromisløse herrer, der løb med priserne i 2015.

Der er ingen grund til at strække spændingen længere. Årets to vindere er:

I kategorien ’Discount’:

  • Jonas Simonsen & team fra Lidl på Bondovej i Odense

I kategorien ’Supermarked/hypermarked’

  • Ole Heino Skjøtt & team fra Bilka i Hundige

 

Vinder af Frugt- og Grøntprisen 2015 Ole Heino Skjøtt & team fra Bilka i Hundige. Prisen blev overrakt af Jan Kristensen fra DLG Food og Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer.

 

Det var enig jury, der valgte de to butikker ud fra et virkelig stærkt felt med indstillede butikker fra 15 af landets største kæder.

Derfor blev det netop de to butikker
Jurymedlem Lærke Kirstine Lund fra Landbrug & Fødevarer fremhæver to faktorer, som især har begejstret juryen:

”Vi ved, at forbrugernes vigtigste kriterier er friskhed – og hos Lidl i Odense oplevede vi frugt og grønt af høj kvalitet og ”nurset” i en grad, der ville gøre enhver gartner lykkelig. Samtidig beviste Lidls frugt- og grøntan-svarlige Jonas Simonsen, at selvom man er en discount, hvor vilkårene naturligvis er anderledes, så kan man skabe en frugt- og grøntafdelingen, der viser både bredde og talent.”

Barren blev også sat højt i kategorien ’Supermarked/hypermarked’, hvor Bilka i Hundige bortjog enhver tvivl hos juryen. Fra markedsdirektør og jurymedlem Jan Kristensen fra DLG Food lyder det:

”Hos Bilka mødte juryen en sand ildsjæl. Med 30 år bag sig som frugt- og grøntmand er Ole Heino Skjøtt jo en kompetence uden lige. Og med en afdeling, der tydeligvis vidnede om dyb faglighed og eventyrlyst på én gang”.

En pris for den grønne kategori
Den 2 år gamle Frugt- og grøntpris blev uddelt på branchens store dag, Fødevaredagen, den 28. oktober. Prisen blev stiftet for at motivere detailhandlen til at gøre lidt ekstra ud af en afdeling i detailhandlen, som spiller en afgørende rolle for folkesundheden. Nemlig frugt- og grøntafdelingen. Og naturligvis for at hædre de gode kræfter hos detailhandlen, som præsterer noget særligt i forhold til kategorien og i forholdet til kunderne.

Bag prisen står Landbrug & Fødevarer med Plan Danmark, DLG og Dansk Gartneri som partnere.

Blandt et stærkt felt af nominerede blev vinderne af Frugt- og Grøntprisen 2014 fundet. De dygtige vindere var Kvickly i Skive og Rema1000 på Rosenørns Allé på Frederiksberg.

Stor opmærksomhed på friskhed, lokale råvarer, økologi og den gode kundeoplevelse, er bare nogle af de parametre der afgjorde, hvem vinderne af Frugt- og Grøntprisen 2014 blev. Alle disse kvaliteter og meget mere, fandt juryen hos Kvickly i Skive og hos Rema1000 på Rosenørns Allé på Frederiksberg.
Det stod klart, da begge frugt- og grøntafdelinger og deres ansatte blev hyldet på Landbrug & Fødevarers store branchedag Fødevaredagen i Turbinehallerne i Aarhus i går eftermiddags.

Frugt og grøntafdelingerne vandt i hver deres kategori: Bedste frugt- og grøntafdeling i discount og Bedste frugt- og grøntafdeling i et super- eller hypermarked. Men begge afdelinger viste deres kunnen på hver deres måde.

-Når man træder ind i Kvickly i Skive kan man mærke menneskene bag. Det danske og de lokale avlere er meget synlige. Overalt er der historier om den frugt og grønt, som forbrugerne møder, siger Lærke Kirstine Lund, jurymedlem og markedskonsulent i Landbrug & Fødevarer og fortsætter:

- I Rema1000 starter fornemmelsen allerede ved indgangen. Fornemmelsen af, at her er en butik, der vil frugt og grønt. Det fortsætter ind i vindfanget, hvor øjet fanges af ikke bare et par æbler og lidt grønt, men en væg fyldt med sæsonaktuelle frugter og grønsager.

Der var tre nominerede i hver kategori, men juryen var ikke i tvivl, efter de havde endt deres besøgsrunde i butikkerne.
-Der er virkelig mange gode frugt- og grøntafdelinger rundt omkring i landet, og mange der gør en ekstra indsats for at give kunderne en god oplevelse. Men hos de to vindere, er man gået et ekstra stykke, når det kommet til at give kunden en unik oplevelse. Det gør, at de fortjener at vinde Frugt- og Grøntprisen 2014, siger Lærke Kirstine Lund.

Vigtig pris for grøntafdelingerne
Det var to glade grøntafdelingschefer, der modtog hver deres trofæ som vindere af Frugt-og Grøntprisen 2014 for henholdsvis discount eller super- eller hypermarked kategorien.


Vinderen i kategorien discount blev Rema 1000 på Rosenørns Allé på Frederiksberg. Foto Claus Pedersen.

-Jeg er super glad og stolt over, at vi har vundet prisen. Og samtidig vil jeg gerne sige, at det er godt med en pris til frugt-og grøntafdelingerne. Frugt- og grøntafdelinger betyder meget for, hvordan kunderne ser på butikken, så det er så rart at føle, at man får anerkendelse for sit arbejde, siger Kenneth Holde, fra Rema1000 på Rosenørns Allé. Der sammen med sine to medhjælpere, regne med at skulle fejre prisen med en ordentlig bytur.

Hos frugt-og grøntchef i Kvickly i Skive, Tommy Johannesen, er glæden lige så stor.
-Det er simpelthen en kæmpe ære at vinde Frugt- og Grøntprisen 2014. Det er det største skulderklap, man kan få. Mit arbejde er min passion, så det betyder rigtig meget at blive anerkendt på denne her måde. Jeg har hele tiden følt, at juryens besøg i min butik gik godt, men jeg har ikke turde håbe på, vi vandt. Så jeg er bare så glad, siger Tommy Johannesen.

Frugt- og grøntprisen er skabt af Landbrug & Fødevarer med Plan Danmark, DLG Food og Dansk Gartneri som partnere. Det er første år prisen bliver uddelt.

Frugt- og Grøntprisens jury:
Jan Kristensen, salgsdirektør i DLG Food
Pernille Bech, marketingkoordinator, Sæson kampagnen / Dansk Gartneri
Malene Mosbæk, projektleder, Madkulturen
Lærke Kirstine Lund, markedskonsulent i Landbrug & Fødevarer


Lærke Kirstine Lund

Lærke Kirstine Lund

Chefkonsulent - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394419

Mobil +4520862871


 

Jane Korsgaard

Jane Korsgaard

Afd. koordinator - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394261

Mobil +4525523091



Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jeg vil gerne modtage 10-12 årlige e-mails fra goderåvarer.dk med nye tendenser om gode råvarer, friske forbrugerindsigter og updates fra branchen.

Samtykket kan til enhver tid tilbagekaldes via frameldingslink i nyhedsmailsene. Vi behandler dine personoplysninger som beskrevet i vores privatlivspolitik.












Detail
Foodservice
Fødevareuddannelser
Alle nyheder