Analyser


Over halvdelen af danskerne vil gerne smide mindre mad ud end i dag

Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes tanker og holdninger til madspild. Hvorfor smides mad ud? Hvem har det største ansvar for at mindske madspild? Og hvad kan potentielle muligheder for reduktion af madspild være?

Madspild

Over halvdelen af danskerne vil gerne smide mindre mad ud end i dag

Udespisning er blevet allemandseje

Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes vaner og tanker i forbindelse med udespisning. Hvem spiser oftest ude? Er udespisnings-situationen planlagt på forhånd? Og hvad er årsagerne til valg af spisested?

Convenience

Udespisning er blevet allemandseje

Den færdiglavede mad vinder indpas

Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes brug af og tanker om færdigretter (helt eller delvist færdiglavede retter). Hvilke udfordringer løser færdigretter? I hvilken anledning tilvælges færdigretter Og hvad er danskernes samlede indtryk af færdigretter?

Den færdiglavede mad vinder indpas

Fremtidens protein skal være velkendt

I denne analyse stiller Landbrug & Fødevarer skarpt på fremtidens proteinkilder, for blandt andet at afklare, hvilke af de fremtidige proteinkilder, de danske forbrugere allerede har smagt og hvilke af dem, de ikke har smagt, som de kunne forestille sig at smage.

Fremtidens protein skal være velkendt

Positiv udvikling i æggets image

Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes holdning samt køb og brug af æg. Skal æggene være danske? Associeres æg med sundhed eller forhøjet kolesterol? Og hvornår spiserne danskerne oftest æg?

Æg

Positiv udvikling i æggets image

Analyse af danskernes syn på klima og bæredygtighed

Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes holdninger og prioriteringer indenfor bæredygtighed med fokus på, hvilke bæredygtighedshandlinger man helst selv vil bidrage med.

Bæredygtighed

Analyse af danskernes syn på klima og bæredygtighed

Markedsanalyse julen 2019

Hvad glæder danskerne sig mest til ved julen 2019? Er det mon selskabet af familie og venner? Hvad med julemaden? Og hvad har brun sovs med det hele at gøre? Tip! Brug eventuelt analysen til en lille julequiz.

Trends

Markedsanalyse julen 2019

Forbrugerne fokuserer på god smag, når de handler ind

Landbrug & Fødevarer har igen undersøgt, hvad danskerne lægger særligt vægt på ved valg af dagligvarer. Her ser vi, at flere end tidligere nævner faktorer som god smag, økologi, dyrevelfærd og bæredygtighed.

Trends

Forbrugerne fokuserer på god smag, når de handler ind

Børns madpakker: Forældre savner inspiration

Madpakken er populær til børns frokost i hverdagene. Denne nye analyse viser, at selvom madpakken er den mest udbredte frokostordning blandt børn, kan den også være en udfordring.

Sundhed, Trends

Børns madpakker: Forældre savner inspiration

Børnefamilier: Svært at undgå madspild

Børnefamilier vil gerne undgå madspild, men smider mere mad ud end andre forbrugergrupper. Landbrug & Fødevarer har set nærmere på denne spændende målgruppe og deres holdninger til emner som bl.a. madspild, madplaner og rester.

Madspild

Børnefamilier: Svært at undgå madspild

De danske forbrugers aftensmad

Hvilken betydning har aftensmad for forbrugerne? Hvilke ønsker og bekymringer har forbrugerne omkring deres aftensmad? Og hvordan ser forbrugernes aftensmadsrejse ud, lige fra inspiration og planlægning, til indkøb, madlavning og spisning? Det er nogle af de ting, vi besvarer i denne rapport om forbrugernes aftensmad.

De danske forbrugers aftensmad

Foodservice er fremtidens fødevaremarked

Foodservicesektorens omsætning er stigende og drives frem af både vigtige ændringer i samfundet såvel som tilpasninger til forbrugernes præferencer. I fremskrivningen går vi endda så vidt som til at sige, at foodservice er fremtidens fødevaremarked.

Foodservice er fremtidens fødevaremarked

Danskerne mangler kendskab til tilberedning af gris

Landbrug & Fødevarer ønsker at hjælpe danskerne til bedre gastronomiske oplevelser. Kortlægningen her afslører, at danskerne tror på mange myter, når det gælder tilberedning af gris.

Gris, Kød

Danskerne mangler kendskab til tilberedning af gris

Vigtige trends i 2018 og deres relevans for fødevarekategorier

En rundere sundhed med et større fokus på balance samt en nysgerrighed overfor nye måder at sammensætte mad er nogle af de trends, vi vil se mere af i 2018. Samtidig er bæredygtighed og omtanke stadig noget, der i stigende grad fylder i forbrugernes beslutningsprocesser.

Trends, Bæredygtighed

Vigtige trends i 2018 og deres relevans for fødevarekategorier

Forbrugerne går op i bæredygtighed

Mange forbrugere tænker over bæredygtighed i forbindelse med fødevarer. Landbrug & Fødevarer har derfor spurgt forbrugerne, hvordan de konkret vurderer bæredygtigheden af fødevarer og hvilken adfærd, de selv har for at forbruge mere bæredygtigt.

Trends, Bæredygtighed

Forbrugerne går op i bæredygtighed

Økologi bidrager til en bedre kvalitetsopfattelse ved spisesteder

Danskerne spiser mere og mere ude og går samtidig mere og mere op i økologi. Denne analyse ser derfor nærmere på, hvordan danskerne ser på økologi, når de går ud og spiser og hvorvidt øget udbud af økologisk mad og drikke må formodes at bidrage positivt til spisestederne.

Trends

Økologi bidrager til en bedre kvalitetsopfattelse ved spisesteder

Danskerne er positivt stillet over for De officielle kostråd

Bombardementet af forskelligartede informationer om hvad der er sundt, gør det svært for danskerne at finde ud af, hvad der er rigtigt og forkert. Denne nye undersøgelse viser imidlertid, at myndighedernes anbefalinger og kostråd nyder høj troværdighed blandt befolkningen.

Trends

Danskerne er positivt stillet over for De officielle kostråd

Færre madpakker - men fortsat populært

Madpakker har i mange år været det, som flest danskere spiser til frokost. Tidligere analyser foretaget af Landbrug & Fødevarer har dog vist en faldende tendens i brugen af madpakker. Denne analyse ser nærmere på, hvordan det ser ud i 2017.

Trends

Færre madpakker - men fortsat populært

Vi foretager færre indkøbsture efter dagligvarer

I disse år ændrer danskerne deres indkøbsmønstre. F.eks. køber danskerne sjældnere ind og placerer oftere deres stor-indkøb i lavprissupermarkederne. Dette lægger et pres på fødevaresektoren for at imødekomme udviklingen ved at se på nye idéer og muligheder.

Trends

Vi foretager færre indkøbsture efter dagligvarer

Danskerne har tillid til Fairtrade-mærket

Fairtrade-mærket er en af de bedst kendte mærkningsordninger for produkter på det danske marked - kun overgået i kendskab af det såkaldte Ø-mærke. Samtidig opfattes Fairtrade-mærket i høj grad som et troværdigt mærke. Der er dog stor forskel på, hvor ofte danskerne køber Fairtrade-mærkede produkter.

Bæredygtighed, Trends

Danskerne har tillid til Fairtrade-mærket

Børnefamilier: Svært at leve sundt i en travl hverdag

Børnefamilier føler sig i højere grad end andre presset på tid i hverdagen, men tilbereder alligevel oftere varm aftensmad end gennemsnittet. Landbrug & Fødevarer har set nærmere på denne spændende forbrugergruppe med fokus på deres aftensmad.

Sundhed

Børnefamilier: Svært at leve sundt i en travl hverdag

Langt flere danskere køber oftere økologi

Siden 2013 har Landbrug & Fødevarer årligt undersøgt danskernes forbrug af økologiske fødevarer. I denne analyse ser vi nærmere på status i 2017 og udviklingen siden 2013. Den nyeste undersøgelse viser, at stort set alle danskere køber økologi, men at der er stor forskel på, hvor ofte de gør det. Det er udover prisen bl.a. tilgængelighed og udvalg, som kan være en hindring for at købe mere økologi.

Trends, Bæredygtighed

Langt flere danskere køber oftere økologi

8 ud af 10 danskere: Positiv overfor et statsligt dyrevelfærdsmærke

Det statslige dyrevelfærdsmærke for grisekød er på vej i handlen. Landbrug & Fødevarer har derfor benyttet anledningen til at undersøge, hvordan vi kan forvente, at danskerne vil tage imod mærket, og hvor meget dyrevelfærd egentlig betyder i købssituationen.

Trends, Dyrevelfærd, Kød

8 ud af 10 danskere: Positiv overfor et statsligt dyrevelfærdsmærke

Danskerne vil gerne leve mere klimavenligt

Danmark og danskerne går op i klima og klimavenlighed, men er vi villige til at ændre vores måde at leve på for at tage hensyn til klimaet? Det har Landbrug & Fødevarer spurgt danskerne om i en ny undersøgelse.

Bæredygtighed, Trends, Madspild

Danskerne vil gerne leve mere klimavenligt

På cafe og fastfood restaurant hver måned

Udespisning fylder mere og mere i danskerne samlede fødevarebudget1. Landbrug & Fødevarer har derfor undersøgt, hvor danskerne spiser ude, hvor ofte de gør det, og hvilke holdninger de har til det.

Trends

På cafe og fastfood restaurant hver måned

Alle vil gerne leve sundt – men hvordan?

Danskerne beskriver deres mad og drikke som både sund og usund og vil gerne leve sundere. Men samtidig er der delte meninger om, hvilke fødevarer, der bidrager til en sund livsstil og hvilke, der ikke gør.

Sundhed

Alle vil gerne leve sundt – men hvordan?

8 forbruger- og fødevaretrends for 2017

Ønsket om fuld gennemsigtighed og troværdige fortællinger er nogle af de vigtigste tendenser for fødevarer i 2017. Samtidig vil aspekter inden for bæredygtighed fylde mere og mere i forbrugernes bevidsthed.

Trends

8 forbruger- og fødevaretrends for 2017

Er ’spelt-segmentet’ i virkeligheden i Nordjylland?

Brød er ikke bare brød, og specielt én type brød pådrog sig op gennem 00’erne ekstra stor opmærksomhed – nemlig speltbrødet.

Sundhed, Trends

Er ’spelt-segmentet’ i virkeligheden i Nordjylland?

Forbrugerne er åbne for at grille uden for sæsonen

I forbrugernes bevidsthed har grill en helt særlig og positiv aura omkring sig, der rummer smag, fællesskab og afkobling. Med gasgrillens entré i de danske hjem er det også muligt at nyde dette i en ellers travl hverdag.

Kød

Forbrugerne er åbne for at grille uden for sæsonen

Hver fjerde tænker over bæredygtighed ved valg af fødevarer

Bæredygtighed er begyndt at fylde mere og mere i mediebilledet, men hvem har bæredygtighed med på listen over det, de lægger særligt vægt på ved køb af fødevarer?

Trends, Bæredygtighed

Hver fjerde tænker over bæredygtighed ved valg af fødevarer

Forbrugerne ønsker en genvej til den hjemmelavede mad

Convenience-produkter buldrer frem og er en værdsat, udstrakt hånd til danskerne, når sulten skal stilles. Convenience-fødevarerne har dog deres største force og fremtid, når de kan lette og ikke erstatte madlavningen.

Convenience

Forbrugerne ønsker en genvej til den hjemmelavede mad

Mindre madspild i værdikædeperspektiv

700.000 tons. Så meget madspild er der samlet set i hele værdikæden. Denne rapport peger på, at aktiviteter, på tværs af værdikæden, kan være med til at komme en del af spildet til livs.

Mejeri, Frugt og grønt, Kød, Madspild

Mindre madspild i værdikædeperspektiv

Danskerne siger farvel til kummefryseren

Salget af frysere og køle/fryseskabe er faldet siden 2006 og forbrugerne køber færre og færre kummefrysere. Øget fokus på madspild kan øge behovet for fryserkapacitet.

Aktiviteter, Mejeri, Temaer

Danskerne siger farvel til kummefryseren

Forbrugerne vælger dansk, når de ønsker god dyrevelfærd

Selvom dyrevelfærd er blevet vigtigere for forbrugerne, er pris og synlighed er barrierer for, at de vælger bedre dyrevelfærd. Og så har danskerne lavt kendskab til, hvordan dyrene lever.

Forbrugerne vælger dansk, når de ønsker god dyrevelfærd

Kantinegæstens stemme

Lækre varme retter, et spændende udvalg af salat/grønt samt kød og fjerkræ er de vigtigste elementer i en god kantine. Der er relativ høj tilfredshed blandt de danske kantinegæster, men de efterspørger mere økologi og flere danske råvarer.

Kantinegæstens stemme

Mejeri rimer på økologi, men også på pris

Landbrug & Fødevarer har i en undersøgelse, spurgt danskerne hvad de lægger mest vægt på, når de køber mejeriprodukter. Økologi, pris og friskhed er de faktorer, som flest af respondenterne angiver. Mange lægger imidlertid også vægt på, om produktet er dansk produceret, samt om det er sundt.

Mejeri rimer på økologi, men også på pris

Pris betyder mindre for danskernes fødevarevalg

Pris betyder stadigt mindre for forbrugerne, mens faktorer som økologi, dyrevelfærd og dansk produktion betyder mere.

Pris betyder mindre for danskernes fødevarevalg

Bæredygtighed betyder mest for unge

Bæredygtighed er på manges læber i disse tider. Begrebet kobles sammen med alt fra miljø over design til økonomi og sociale forhold. En af de brancher der er særligt fokus på, er fødevarebranchen.

Trends

Bæredygtighed betyder mest for unge

8 vigtige fødevaretrends i 2016

Ønsket om ren, ægte mad og stigende bevidsthed om respekt for mennesker, dyr og natur er nogle af de trends, vi ser for 2016.

8 vigtige fødevaretrends i 2016

Fødevaretrends for år 2015

Stigende efterspørgsel efter autentisk mad, sunde snacks og convenience-produkter er blot et par af de fødevaretrends, Landbrug & Fødevarer forventer at se i år 2015.

Fødevaretrends for år 2015