Fødevaretrends

Hvad vil forbrugerne ha'? Vi peger aktuelle trends, der hitter på madscenen

En analyse fra Landbrug & Fødevarer samler de største fødevaretrends, som du kan forvente at finde på madscenen. Vi bringer dem i highlights. Læs med, så du er godt rustet til at imødekomme forbrugernes ønsker. Bid især godt mærke i de fem første trends - de er nemlig såkaldte megatrends, som spiller en rolle på tværs af kategorier. 

Sundhed fylder fortsat meget hos forbrugerne. Og der er stor forskel på, hvordan den enkelte forbruger definerer sundhed - derfor udspiller denne trend sig meget individuelt.

Læs mere: Driv salg med sundhed

Bæredygtighed er i dén grad kommet for at blive - på tværs af alle fødevarekategorier. Der er dog stor forskel på, hvad bæredygtighed dækker over - både fra kategori til kategori og fra forbruger til forbruger. 

Læs mere: Tænder dine kunder på bæredygtighed?

Genveje til tidsoptimering kan også oversættes til 'convenience' eller 'genveje til god mad'. Det vigtige er dog løsninger, som hjælper forbrugerne med at få mad på bordet i en travl hverdag.

Gennemsigtighed er en nødvendighed i en tid, hvor der løbende fortælles om fødevareskandaler. For at sikre forbrugernes tillid, har de behov for at kende til fødevarernes indhold og oprindelse.  

Madengagement dækker både over oplevelser, smagsindtryk, køkkener fra hele verden samt nye og gamle madlavningsteknikker. Forbrugerne er blevet mere engagerede i mad og madlavning - og forholder sig samtidig kritisk til madens kvalitet. 

Nysgerrighed og opbrud med vanetænkning - det vi 'plejer' er i opbrud. Det viser sig blandt andet gennem udbuddet af plantebaserede snacks samt måltidsløsinger og færdigretter, som tilbyder alternativer til animalsk baserede fødevarer. Mange forbrugere ser på de nye produkter som et tilvalg frem for et fravalg.  

Læs mere: Flexitar-bølgen ruller. Eller gør den?

Intet spild: Optimering, recirkulering og genbrug. ’Begrænsningens kunst’ fylder meget hos forbrugerne, som efterspørger løsninger og strategier til forhindring af spild og forurening. Og her spiller emballage en vigtig rolle.   

Forbrug med hjertet: Omsorg for natur, dyr og mennesker. Forbrugerne vil gerne gøre en forskel og efterspørger samme stillingtagen og ansvarlighed fra producenter og detailhandel. Det ses blandt andet i populariteten af fairtrade-, økologi- og dyrevelfærdsmærker.

Autenticitet: Det ægte og nære optager forbrugerne. Tydelige og troværdige fortællinger om produkternes rejse fra jord til bord er vigtige. I oplevelsen af det rene og simple ligger en bekymringsfrihed. Ensartede og ’photoshoppede’ produkter vækker til gengæld mistro.

Balance: En rundere sundhed. ”Alt med måde” vinder genklang hos flere og flere forbrugere, som får et mere holistisk syn på sundhed. Den mentale sundhed vægter højere end fokus på kalorier og kilometer på løbebåndet. Der skal være plads til livskvalitet, velvære og afslapning. 

Mad som medicin: Funktionel mad når nye højder. I kontrast til forrige trend, stiger forbrugernes interesse for mad, som hjælper med at vedligeholde og helbrede kroppen. Både ’rig på’ og ’fri for’-produkter er en del af denne trend, hvor madens betydning for kroppens sundhed er i fokus. 

En mere personlig, skræddersyet mad vinder frem. Nogle forbrugere er trætte af ’one size’-løsninger og efterspørger mulighed for tilpasning til individuelle smage, præferencer og behov. Big data om forbrugernes adfærd kan hjælpe dig til at vide præcis, hvad dine kunder efterspørger.

Læs mere om de forskellige trends - og hvordan de udfylder sig på kategorier i analysen: Vigtige trends i 2018 og deres relevans for fødevarekategorier