Mejeriprisvindere 2018

Har I landets bedste mejeriafdeling?

 

Landbrug & Fødevarer ønsker fortsat at holde fokus på mejeri i dagligvarekæderne med Mejeriprisen i 2018 og uddeler igen priser både i kategorierne discount og supermarked/hypermarked. Med to priser i én sætter vi fokus på mejeri bredt i dagligvarekæderne. Mejeriafdelingen, der spænder fra drikkemælk over syrnede produkter og smør til hele osteverdenen, er en darling hos de danske forbrugere – men får afdelingen nok opmærksomhed i jeres kæde? Kan I hæve salget og oplevelsen med en afdeling, der appellerer til sanserne og inspirerer forbrugeren, til også at tænke i hele måltider?

Hvem gør det bedst – efter din mening?
Du kan indstille de kandidater, du mener, bør være med i opløbet. Indstil en eller flere favoritter senest 10. april ved at udfylde indstillingsskemaet og ved at optage en video af køledisken/den betjente disk hos din kandidat. Videoen optages på din mobil og skal være maks. 1-2 minutter lang.

Hvem, hvad, hvornår?
Som dagligvarekæde kan I indstille mejeriafdelinger til prisen. Vi skal have indstillingerne senest 10. april. Indstil en eller flere favoritter ved at udfylde indstillingsskemaet og ved at optage en video af mejeriafsnittet hos kandidaten. Videoen optages på din mobil og skal være maks. 1-2 minutter lang.

Kandidaterne og deres indstillende kæde inviteres til Axelborg for at præsentere deres mejeriafdeling for juryen. Kæden får her sammen med butikkens mejeriansvarlige 15 minutter + 5 minutters spørgetid til at præsentere juryen for netop deres mejeriafdeling - gerne visuelt materiale fra afdelingen. Præsentationerne finder sted hos Landbrug & Fødevarer i København den 15. maj.

På denne baggrund udpeger juryen de nominerede i begge butikskategorier.


Sådan findes vinderne
Jurymedlemmerne aflægger besøg uanmeldt i de nominerede butikker. Derudover vil de nominerede få uanmeldt besøg af en mystery shopper. Herefter findes de to vindere, og offentliggørelse og prisoverrækkelse finder sted på Fødevaredagen den 9. oktober.

Tidsplan

  • 1. februar – åbning for indstillinger
  • 10. april – deadline for indstillinger
  • 15. maj – præsentationsmøde på Axelborg
  • Ultimo maj – de nominerede offentliggøres
  • Uanmeldte jurybesøg hos de nominerede
  • Uanmeldt besøg af mystery shopper
  • 21. august-11. september – efter nærmere aftale kommer fotograf på besøg og tager fotos til en animeret præsentationsfilm. Filmen vises på Fødevaredagen.
  • 9. oktober – prisoverrækkelse på Fødevaredagen på Hindsgavl Slot

 

Mejeriprisen finansieres af Mælkeafgiftsfonden

Indstilling til Mejeriprisen 2018

KLIK HER FOR AT GÅ TIL INDSTILLINGSSKEMAET

Konsulenter i dagligvarekæder kan indstille mejeriafdelinger.

Medieomtale: Vindere og nominerede 2017

Guide promovering

Guidelines for promovering i forbindelse med nominering/vundne fagpriser 

Vi glæder os over, at der bliver skabt opmærksomhed om priserne – og vi opfordrer jer til at udnytte de muligheder, nomineringen/prisen giver jer. Det er dog vigtigt for os at pointere, at nomineringen/prisen kun er gældende for den nominerede /evt. vindende butik – ikke for hele kæden. For at sikre prisernes troværdighed samt at ingen kommer i klemme i forhold til vildledende markedsføring, kommer her guidelines for promovering i forbindelse med nominering/vundne fagpriser:

  • I må promovere netop den butik, der er nomineret / evt. har vundet.
  • I landsdækkende eller regionale tilbudsaviser oa. reklamer skal det fremgå sammen med logoet for prisen, at det er netop den helt bestemte butik, der er nomineret og evt. har vundet prisen.

Kontakt os endelig i tilfælde af spørgsmål.

Held og lykke!

Kriterier, Mejeriprisen 2018

Kriterierne gælder for mejeriafdelinger i kategorierne: discount og super-/hypermarkeder

Juryen kigger bredt på udtryk og salg i den enkelte mejeriafdeling.
Juryen forholder sig til en række punkter, som hver især vægter i den samlede vurdering.

Her kan du se, hvilke punkter der kan spille en rolle i den endelige bedømmelse:


Friskhed – vægter 20 % af den samlede vurdering

  • Forbrugerne tilbydes friske varer – kritisk datostyring
  • Inspiration med sæson-aktualitet
  • Afdelingen er veltrimmet og har en høj varetilgængelighed

Sortiment og iscenesættelse – vægter 30 % af den samlede vurdering

  • Et bredt sortiment fra syrnede produkter til smør, mælk og ost
  • Højt fokus på kategoriens relevans med et stort udbud af aktuelle nyheder
  • Produkternes fortællinger og formidlingens bidrag til den samlede kundeoplevelse – værdiskabelse for kunden
  • Kategorien mejeri har en synlig og aktiv rolle i butikkens/kædens profil

Kunden i centrum – vægter 40 % af den samlede vurdering

  • Afdelingens imødekommenhed og understregning af kategoriens sanselighed (look and feel)
  • Evnen til at hjælpe til kundens planlagte køb (Ease to shop) og samtidig tilskyndelse til mersalg, opsalg og evt. krydssalg
  • Nytænkning af kategorien – måske også i andre dele af butikken og på hele kunderejsen gennem butikken
  • Samspillet mellem afdelingens og butikkens evne til at tænke mejeri ind i både hoved- og mellemmåltider – fokus på produktanvendelse og forbrugerguide

Differentiering – vægter 10 % af den samlede vurdering

  • Butikken adskiller sig fra konkurrenterne (og måske kæden) i sit arbejde på gulvet
  • Der kan dokumenteres vækst i afdelingen (index eller anden dokumentation)

Juryen er naturligvis opmærksom på, at vilkårene og mulighederne ikke er identiske i kategorierne ’Discount og ’Super-/hypermarked’. Ligeledes er juryen opmærksom på forskelle i kundegrundlaget. Det tager juryen naturligvis højde for i sin vurdering.

De indstillede skal præsentere deres butik for juryen på præsentationsdagen på Axelborg.
Ud fra præsentationen udvælges de nominerede, der alle får uanmeldt besøg af juryen såvel som af en mystery shopper.

Jury, Mejeriprisen 2018

Erik Rasmussen, salgschef, Them Andelsmejeri
Lars Witt, Marketing Manager, Mejeriforeningen
Majbritt Hansen, sortimentschef, MENY
Dorthe Vester, Key Account Manager, Thise
Nikka Friis Jørgensen, marketingkoordinator, Naturmælk
Søren Edelholt, Customer Marketing Director, Arla Foods
Torben Lund, kategorichef, Rema1000
Lukas Hartmann, Senior Buyer Dairy, Lidl
Jørgen Boye, Group Vice President Commercial Fresh Food, Dansk Supermarked Group
Jacob Elholm Nissen, kategorichef, Coop Danmark

Vickie Enné Ryge, seniorkonsulent, Landbrug & Fødevarer

Alle hovedaktører i dansk dagligvarehandel får muligheden for at være med i juryen i 2018 og 2019.

Tidligere vindere

 


Meny i Hørsholm vinder Mejeriprisen 2017 i kategorien Supermarked - her sammen med direktør i Landbrug & Fødevarer Flemming Nør-Pedersen

Landets bedste mejeriafdelinger er fundet

Der var jubel blandt personalet hos Meny i Hørsholm og Rema 1000 i Allerød, da de blev kåret som vindere af Mejeriprisen 2017 på Landbrug & Fødevarers store branchedag, Fødevaredagen, hvor vinderne blev hyldet af kollegaer fra hele mad-Danmark.

Vickie Enné Ryge, der er jurymedlem og chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, siger:

- De to vinder-butikker skiller sig ud ved at inspirere til at bruge mejerivarer på nye måder og friste kunderne med mejeriprodukter flere steder på deres tur rundt i butikken. Det faguddannede personale hos Meny i Hørsholm er klædt godt på til at have en god kundedialog. Kombineret med deres brede sortiment og fokus på gode, hjemmelavede produkter med velsmag, så var juryen ikke i tvivl om, at vinderen i supermarkedskategorien var fundet.

- Også i Rema 1000 i Allerød, der vandt i discountkategorien, er personalet meget dedikeret, og juryen er særlig imponeret over deres fokus på friskhed og deres kritiske datostyring. Og så naturligvis over den virkelig veltrimmede og præsentable afdeling. Der er ingen tvivl om, at de inspirerer og er forbilleder for deres kollegaer i branchen. Det er fantastisk, at vi med Mejeriprisen kan sprede de gode takter fra vinderbutikkerne og dermed være med til at løfte hele kategorien, siger Vickie Enné Ryge.

Glade vindere
Det var to stolte vinder-afdelinger, der kom på scenen på Fødevaredagen og modtog deres trofæ som vindere af Mejeriprisen:

- Jeg er stolt og meget, meget glad. Det giver benzin til at fortsætte. Så jeg tør godt love, at næste år bliver endnu sjovere og endnu vildere,” siger Allan Freese, der er mejeriansvarlig hos Meny i Hørsholm, og vinder i supermarkedskategorien.


Rema 1000 i Allerød er vinder af Mejeriprisen 2017 i discountkategorien - her sammen med direktør i Landbrug & Fødevarer Flemming Nør-Pedersen

Stemningen var også i helt i top hos Rema 1000 i Allerød:

- Det er helt fantastisk, det her. Mine medarbejdere er de bedste, og de har en kæmpestor andel i den her pris, siger Ian Dalsgaard, der er mejeriansvarlig hos Rema 1000 i Allerød og vinder i discountkategorien.

Mejeriprisens jury består af:
Mogens Poulsen, Thise
Søren Edelholt, Arla
Nikka Jørgensen, Naturmælk
Majbritt Hansen, Dagrofa
Torben Lund, Rema 1000
Lars Witt Jensen, Mejeriforeningen
Vickie Enné Ryge, Landbrug & Fødevarer

For yderligere information, kontakt:
Vickie Enné Ryge, chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, tlf.: 33 39 42 62 og mail: vkr@lf.dk
Linda Gjaldbæk, pressekonsulent hos Landbrug & Fødevarer, tlf.: 26 84 28 80 og mail: lghj@lf.dk

Se hvordan det er ud i Danmarks bedste mejeriafdeling i kategorien 'Discount'.
Kig indenfor hos vinderen af Mejeriprisen 2017 i kateogrien 'Supermarked'.

Der var jubel blandt personalet hos Lidl i Thisted og Meny i Hellerup, da de blev kåret som vindere af Mejeriprisen 2016 på Landbrug & Fødevares store branchedag ’Fødevaredagen’.

Mejerivarer der inspirerer og ikke kun er henvist til mejeriafdelingen, men flot repræsenteret i hele butikken. Det er kvaliteter, der går igen hos vinderne af Mejeriprisen 2016.

Jurymedlem og afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer, Mette Gammicchia, siger:
”De to vinderbutikker skiller sig ud ved at inspirere til at bruge mejerivarer på nye måder – eksempelvis ved at friste kunderne med mejeriprodukter flere steder på deres tur rundt i butikken. Det faguddannede personale i Meny i Hellerup er klædt godt på til at have en god kundekontakt. Kombineret med det både brede og dybe sortiment var juryen ikke i tvivl om, hvem der skulle vinde.”

”Selvom det er første gang, vi uddeler Mejeriprisen, har vi set en flot interesse. I Lidl i Thisted er personalet gået ’all in’ på at vinde, og juryen var særligt imponeret over deres nytænkende tilgang til kategorien. Og så naturligvis over den veltrimmede og præsentable afdeling. Der er ingen tvivl om, at de inspirerer og er forbilleder for deres kollegaer i branchen. Det glæder mig, at vi med Mejeriprisen kan sprede de gode takter fra vinderbutikkerne og dermed løfte hele kategorien,” siger Mette Gammicchia.

Det var to stolte vinderafdelinger, der kom op på scenen på Fødevaredagen og modtog deres trofæ som vindere af Mejeriprisen for henholdsvis ’Discount’ og ’Supermarked’-kategorien.

”Jeg er simpelthen så megastolt. Lige nu har jeg en kæmpeklump i halsen, for den her pris betyder simpelthen så meget. Vi har arbejdet hårdt for den, og den er et bevis på, at vores store passion for og engagement i mejeribranchen betaler sig,” siger Thomas Fridlund, osteansvarlig i Meny i Rotunden i Hellerup.

Meny i Hellerup, vinder i kategorien 'Supermarked'

Stemningen var også i helt i top hos Lidl i Thisted: 

”Det er helt fantastisk det her. Det er en kæmpe ære, for det er et langsigtet arbejde, der ligger bag den her pris. Prisen er også et bevis på, at alt kan lade sig gøre, når man har mulighed for at drømme og føre dem ud i livet,” siger Thomas Kamp Koorsgaard, butikschef i Lidl på Østerbakken i Thisted. 

2016 var første gang, Mejeriprisen blev uddelt på Landbrug & Fødevarer store branchedag ’Fødevaredagen’.

Vickie Enné Ryge

Vickie Enné Ryge

Chefkonsulent - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394262

Mobil +4541932970


Anne Heide Lund

Anne Heide Lund

Markedskoordinator - Afsætning, Ernæring & Markedsudvikling

Telefon +4533394408

Mobil +4524618354