Analyser
Over halvdelen af danskerne vil gerne smide mindre mad ud end i dag
Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes tanker og holdninger til madspild. Hvorfor smides mad ud? Hvem har det største ansvar for at mindske madspild? Og hvad kan potentielle muligheder for reduktion af madspild være?
Over halvdelen af danskerne vil gerne smide mindre mad ud end i dagUdespisning er blevet allemandseje
Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes vaner og tanker i forbindelse med udespisning. Hvem spiser oftest ude? Er udespisnings-situationen planlagt på forhånd? Og hvad er årsagerne til valg af spisested?
Udespisning er blevet allemandsejeDen færdiglavede mad vinder indpas
Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes brug af og tanker om færdigretter (helt eller delvist færdiglavede retter). Hvilke udfordringer løser færdigretter? I hvilken anledning tilvælges færdigretter Og hvad er danskernes samlede indtryk af færdigretter?
Den færdiglavede mad vinder indpasFremtidens protein skal være velkendt
I denne analyse stiller Landbrug & Fødevarer skarpt på fremtidens proteinkilder, for blandt andet at afklare, hvilke af de fremtidige proteinkilder, de danske forbrugere allerede har smagt og hvilke af dem, de ikke har smagt, som de kunne forestille sig at smage.
Fremtidens protein skal være velkendtPositiv udvikling i æggets image
Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes holdning samt køb og brug af æg. Skal æggene være danske? Associeres æg med sundhed eller forhøjet kolesterol? Og hvornår spiserne danskerne oftest æg?
Positiv udvikling i æggets imageAnalyse af danskernes syn på klima og bæredygtighed
Landbrug & Fødevarer har undersøgt danskernes holdninger og prioriteringer indenfor bæredygtighed med fokus på, hvilke bæredygtighedshandlinger man helst selv vil bidrage med.
Analyse af danskernes syn på klima og bæredygtighedMarkedsanalyse julen 2019
Hvad glæder danskerne sig mest til ved julen 2019? Er det mon selskabet af familie og venner? Hvad med julemaden? Og hvad har brun sovs med det hele at gøre? Tip! Brug eventuelt analysen til en lille julequiz.
Markedsanalyse julen 2019Forbrugerne fokuserer på god smag, når de handler ind
Landbrug & Fødevarer har igen undersøgt, hvad danskerne lægger særligt vægt på ved valg af dagligvarer. Her ser vi, at flere end tidligere nævner faktorer som god smag, økologi, dyrevelfærd og bæredygtighed.
Forbrugerne fokuserer på god smag, når de handler indBørns madpakker: Forældre savner inspiration
Madpakken er populær til børns frokost i hverdagene. Denne nye analyse viser, at selvom madpakken er den mest udbredte frokostordning blandt børn, kan den også være en udfordring.
Børns madpakker: Forældre savner inspirationBørnefamilier: Svært at undgå madspild
Børnefamilier vil gerne undgå madspild, men smider mere mad ud end andre forbrugergrupper. Landbrug & Fødevarer har set nærmere på denne spændende målgruppe og deres holdninger til emner som bl.a. madspild, madplaner og rester.
Børnefamilier: Svært at undgå madspildDe danske forbrugers aftensmad
Hvilken betydning har aftensmad for forbrugerne? Hvilke ønsker og bekymringer har forbrugerne omkring deres aftensmad? Og hvordan ser forbrugernes aftensmadsrejse ud, lige fra inspiration og planlægning, til indkøb, madlavning og spisning? Det er nogle af de ting, vi besvarer i denne rapport om forbrugernes aftensmad.
De danske forbrugers aftensmadFoodservice er fremtidens fødevaremarked
Foodservicesektorens omsætning er stigende og drives frem af både vigtige ændringer i samfundet såvel som tilpasninger til forbrugernes præferencer. I fremskrivningen går vi endda så vidt som til at sige, at foodservice er fremtidens fødevaremarked.
Foodservice er fremtidens fødevaremarkedDanskerne mangler kendskab til tilberedning af gris
Landbrug & Fødevarer ønsker at hjælpe danskerne til bedre gastronomiske oplevelser. Kortlægningen her afslører, at danskerne tror på mange myter, når det gælder tilberedning af gris.
Danskerne mangler kendskab til tilberedning af grisVigtige trends i 2018 og deres relevans for fødevarekategorier
En rundere sundhed med et større fokus på balance samt en nysgerrighed overfor nye måder at sammensætte mad er nogle af de trends, vi vil se mere af i 2018. Samtidig er bæredygtighed og omtanke stadig noget, der i stigende grad fylder i forbrugernes beslutningsprocesser.
Vigtige trends i 2018 og deres relevans for fødevarekategorierForbrugerne går op i bæredygtighed
Mange forbrugere tænker over bæredygtighed i forbindelse med fødevarer. Landbrug & Fødevarer har derfor spurgt forbrugerne, hvordan de konkret vurderer bæredygtigheden af fødevarer og hvilken adfærd, de selv har for at forbruge mere bæredygtigt.
Forbrugerne går op i bæredygtighedØkologi bidrager til en bedre kvalitetsopfattelse ved spisesteder
Danskerne spiser mere og mere ude og går samtidig mere og mere op i økologi. Denne analyse ser derfor nærmere på, hvordan danskerne ser på økologi, når de går ud og spiser og hvorvidt øget udbud af økologisk mad og drikke må formodes at bidrage positivt til spisestederne.
Økologi bidrager til en bedre kvalitetsopfattelse ved spisestederDanskerne er positivt stillet over for De officielle kostråd
Bombardementet af forskelligartede informationer om hvad der er sundt, gør det svært for danskerne at finde ud af, hvad der er rigtigt og forkert. Denne nye undersøgelse viser imidlertid, at myndighedernes anbefalinger og kostråd nyder høj troværdighed blandt befolkningen.
Danskerne er positivt stillet over for De officielle kostrådFærre madpakker - men fortsat populært
Madpakker har i mange år været det, som flest danskere spiser til frokost. Tidligere analyser foretaget af Landbrug & Fødevarer har dog vist en faldende tendens i brugen af madpakker. Denne analyse ser nærmere på, hvordan det ser ud i 2017.
Færre madpakker - men fortsat populærtVi foretager færre indkøbsture efter dagligvarer
I disse år ændrer danskerne deres indkøbsmønstre. F.eks. køber danskerne sjældnere ind og placerer oftere deres stor-indkøb i lavprissupermarkederne. Dette lægger et pres på fødevaresektoren for at imødekomme udviklingen ved at se på nye idéer og muligheder.
Vi foretager færre indkøbsture efter dagligvarerDanskerne har tillid til Fairtrade-mærket
Fairtrade-mærket er en af de bedst kendte mærkningsordninger for produkter på det danske marked - kun overgået i kendskab af det såkaldte Ø-mærke. Samtidig opfattes Fairtrade-mærket i høj grad som et troværdigt mærke. Der er dog stor forskel på, hvor ofte danskerne køber Fairtrade-mærkede produkter.
Danskerne har tillid til Fairtrade-mærketBørnefamilier: Svært at leve sundt i en travl hverdag
Børnefamilier føler sig i højere grad end andre presset på tid i hverdagen, men tilbereder alligevel oftere varm aftensmad end gennemsnittet. Landbrug & Fødevarer har set nærmere på denne spændende forbrugergruppe med fokus på deres aftensmad.
Børnefamilier: Svært at leve sundt i en travl hverdagLangt flere danskere køber oftere økologi
Siden 2013 har Landbrug & Fødevarer årligt undersøgt danskernes forbrug af økologiske fødevarer. I denne analyse ser vi nærmere på status i 2017 og udviklingen siden 2013. Den nyeste undersøgelse viser, at stort set alle danskere køber økologi, men at der er stor forskel på, hvor ofte de gør det. Det er udover prisen bl.a. tilgængelighed og udvalg, som kan være en hindring for at købe mere økologi.
Langt flere danskere køber oftere økologi8 ud af 10 danskere: Positiv overfor et statsligt dyrevelfærdsmærke
Det statslige dyrevelfærdsmærke for grisekød er på vej i handlen. Landbrug & Fødevarer har derfor benyttet anledningen til at undersøge, hvordan vi kan forvente, at danskerne vil tage imod mærket, og hvor meget dyrevelfærd egentlig betyder i købssituationen.
8 ud af 10 danskere: Positiv overfor et statsligt dyrevelfærdsmærkeDanskerne vil gerne leve mere klimavenligt
Danmark og danskerne går op i klima og klimavenlighed, men er vi villige til at ændre vores måde at leve på for at tage hensyn til klimaet? Det har Landbrug & Fødevarer spurgt danskerne om i en ny undersøgelse.
Danskerne vil gerne leve mere klimavenligtPå cafe og fastfood restaurant hver måned
Udespisning fylder mere og mere i danskerne samlede fødevarebudget1. Landbrug & Fødevarer har derfor undersøgt, hvor danskerne spiser ude, hvor ofte de gør det, og hvilke holdninger de har til det.
På cafe og fastfood restaurant hver månedAlle vil gerne leve sundt – men hvordan?
Danskerne beskriver deres mad og drikke som både sund og usund og vil gerne leve sundere. Men samtidig er der delte meninger om, hvilke fødevarer, der bidrager til en sund livsstil og hvilke, der ikke gør.
Alle vil gerne leve sundt – men hvordan?8 forbruger- og fødevaretrends for 2017
Ønsket om fuld gennemsigtighed og troværdige fortællinger er nogle af de vigtigste tendenser for fødevarer i 2017. Samtidig vil aspekter inden for bæredygtighed fylde mere og mere i forbrugernes bevidsthed.
8 forbruger- og fødevaretrends for 2017Er ’spelt-segmentet’ i virkeligheden i Nordjylland?
Brød er ikke bare brød, og specielt én type brød pådrog sig op gennem 00’erne ekstra stor opmærksomhed – nemlig speltbrødet.
Er ’spelt-segmentet’ i virkeligheden i Nordjylland?Forbrugerne er åbne for at grille uden for sæsonen
I forbrugernes bevidsthed har grill en helt særlig og positiv aura omkring sig, der rummer smag, fællesskab og afkobling. Med gasgrillens entré i de danske hjem er det også muligt at nyde dette i en ellers travl hverdag.
Forbrugerne er åbne for at grille uden for sæsonenHver fjerde tænker over bæredygtighed ved valg af fødevarer
Bæredygtighed er begyndt at fylde mere og mere i mediebilledet, men hvem har bæredygtighed med på listen over det, de lægger særligt vægt på ved køb af fødevarer?
Hver fjerde tænker over bæredygtighed ved valg af fødevarerForbrugerne ønsker en genvej til den hjemmelavede mad
Convenience-produkter buldrer frem og er en værdsat, udstrakt hånd til danskerne, når sulten skal stilles. Convenience-fødevarerne har dog deres største force og fremtid, når de kan lette og ikke erstatte madlavningen.
Forbrugerne ønsker en genvej til den hjemmelavede madMindre madspild i værdikædeperspektiv
700.000 tons. Så meget madspild er der samlet set i hele værdikæden. Denne rapport peger på, at aktiviteter, på tværs af værdikæden, kan være med til at komme en del af spildet til livs.
Mindre madspild i værdikædeperspektivDanskerne siger farvel til kummefryseren
Salget af frysere og køle/fryseskabe er faldet siden 2006 og forbrugerne køber færre og færre kummefrysere. Øget fokus på madspild kan øge behovet for fryserkapacitet.
Danskerne siger farvel til kummefryserenForbrugerne vælger dansk, når de ønsker god dyrevelfærd
Selvom dyrevelfærd er blevet vigtigere for forbrugerne, er pris og synlighed er barrierer for, at de vælger bedre dyrevelfærd. Og så har danskerne lavt kendskab til, hvordan dyrene lever.
Forbrugerne vælger dansk, når de ønsker god dyrevelfærdKantinegæstens stemme
Lækre varme retter, et spændende udvalg af salat/grønt samt kød og fjerkræ er de vigtigste elementer i en god kantine. Der er relativ høj tilfredshed blandt de danske kantinegæster, men de efterspørger mere økologi og flere danske råvarer.
Kantinegæstens stemmeMejeri rimer på økologi, men også på pris
Landbrug & Fødevarer har i en undersøgelse, spurgt danskerne hvad de lægger mest vægt på, når de køber mejeriprodukter. Økologi, pris og friskhed er de faktorer, som flest af respondenterne angiver. Mange lægger imidlertid også vægt på, om produktet er dansk produceret, samt om det er sundt.
Mejeri rimer på økologi, men også på prisPris betyder mindre for danskernes fødevarevalg
Pris betyder stadigt mindre for forbrugerne, mens faktorer som økologi, dyrevelfærd og dansk produktion betyder mere.
Pris betyder mindre for danskernes fødevarevalgBæredygtighed betyder mest for unge
Bæredygtighed er på manges læber i disse tider. Begrebet kobles sammen med alt fra miljø over design til økonomi og sociale forhold. En af de brancher der er særligt fokus på, er fødevarebranchen.
Bæredygtighed betyder mest for unge8 vigtige fødevaretrends i 2016
Ønsket om ren, ægte mad og stigende bevidsthed om respekt for mennesker, dyr og natur er nogle af de trends, vi ser for 2016.
8 vigtige fødevaretrends i 2016Fødevaretrends for år 2015
Stigende efterspørgsel efter autentisk mad, sunde snacks og convenience-produkter er blot et par af de fødevaretrends, Landbrug & Fødevarer forventer at se i år 2015.
Fødevaretrends for år 2015